Németország gazdasági feltámadása, és a konfliktusok megjelenése világszerte (Spanyolország, Mandzsúria, stb) a haderejük fejlesztésére ösztönözte a francia hadvezetést, a páncélosállományukat is beleértve. Ezen keresletet felismerve a Hotchkiss, és több üzem is, gazdaságilag jövedelmezönek találta a harckocsik fejlesztését a franciák számára, és azonnal ‘ugrottak’ kitölteni a megjelent piaci ürt.
A Société Anonyme des Anciens Etablissements Hotchkiss et Cie Párizs St Denis kerületében található, megalapítója Benjamin B. Hotchkiss amerikai mérnök. A cég 1875-ös alapítása óta híres volt Franciaországban jármüveiröl, föleg kivételes váltórendszerük miatt. Viszont az 1933-as könnyütank fejlesztési pályázat, a harckocsifejlesztés felé mozdította el a cég profilját.
A pályázat feltételei egyszerüek voltak: legalább 30mm-es páncélzatú, gyalogságtámogató könnyütank (ekkor még a gyalogsági, lovassági és frontvonalharckocsi 3 típus doktrína élt Franciaországban), melynek ágyúja alkalmas az akkori könnyenpáncélozott jármüvek megsemmisítésére, tömege nem haladja meg a 6 tonnát, gyártása és fenntartása pedig egyszerü és olcsó.
A pályázat megnyeréséért a Hotchkiss-nak, a Renault-tal kellett versenyeznie, és hamar elönyre is tett szert, ugyanis elsö H35 prototípusuk mind (gyártási és fenntartási) költségben, mind tömegben jobbnak bizonyult a vetélytárs cég FT és D1 modelljeinél.
A kezdeti sikerek ellenére a terveken finomítani kellett, ugyanis a csak géppuskával felszerelt torony nem tett eleget a fegyverzeti elvárásnak.
A második prototípus új öntött APX tornyot, és az akkori talán legjobb 37mm-es SA18 ágyút kapta. A német harckocsikon megjelenö új páncéltörö ágyúk miatt, viszont a frontpáncélzat vastagságának kritériumát 40mm-re növelték, így végül csak 1936 közepén kezdödhetett meg a gyártása.
A H35-öt vékony kialakítása és könnyütankhoz képest fantasztikus páncélvédettsége jellemezte leginkább. Tornya a szintén jól páncélozott, öntött, 1350 kg-os APX-R volt, amely egy 37mm-es SA18 L/21 föágyú, egy 7.5mm-es Reibel MAC31 párhuzamosított géppuska, és egy parancsnok befogadására biztosított helyet, aki köszönhetöen az kémlelönyílások számának és elhelyezésének, biztonságos helyröl tudta figyelni a körülötte zajló eseményeket.
A szükséges ágyú, torony és páncélzatfejleszések miatt a tank tömege böven meghaladta a 6 tonnás célt. 13 tonnáját a bele tervezett 6-hengeres Hotchkiss motor úton is csak 28 km/h-ra tudta felgyorsítani, illetve a jármü terepjáró képességét böven túlbecsülték, ebben az utópáncélozása miatt elmozduló súlypontja, és gyenge motorerö/tömeg aránya erösen közre játszott, süppedösebb terepen a tank hamar beásta magát, elindulni szinte képtelen volt, és fordulni is csak tapasztaltabb soförök voltak képesek vele.
Problémái miatt a tervezetet át kellett dolgozni. A tank új motort kapott, mely 120 lóeröjének segítségével, 36.5 km/h-val tudodd száguldani a harckocsi. A tank páncélzatát is átdolgozták kijavítva egyensúlyproblémáit. Az áttervezett harckocsi a H39 nevet kapta.
A harckocsi mostmár tökéletesen teljesítette szerepét, viszont az eltelt idö miatt föágyúja elavultá vált. Más tankokhoz hasonlóan megpróbálták az SA38-as ágyúval való felszerelését, viszont az FCM 36-nál tapasztalt problémák miatt, ehhez új toronyra is volt szükség. A háború miatt viszont ennek fejlesztésére már nem volt idö, így a kész jármüveket a régi APX toronnyal és SA18-as ágyúval küldték harcba.
A H35-böl 400 darab készült el, mire gyártását a problémák miatt 1937 végén leállították. A háborúban hiányosságai miatt keverten osztották be öket gyalogsági és lovassági századokba, ahol ugyan francia vetélytársainál jobbnak bizonyult, de nem volt ellenfele a német harckocsiknak, köszönhetöen, hogy ágyuja még oldalról sem volt képes azok átütésére.
A H39-et már föleg lovassági harckocsinak használták, fejlesztéseinek és annak a ténynek köszönhetöen, hogy a föként tapasztalt legénységeket osztották a H39-ekhez, elég szép sikereket értek el a német és cseh könnyütankok elleni küzdelemben. Viszont kezdeti sikerei miatt a hadvezetés elkövette azt a hibát, hogy a lassú B1-esek mellé osztották be, így teljesen elvesztette sebességéböl eredö elönyét, illetve a német 5 és 7.5 cm-es Pak ágyúk már kilométerekröl is képesek voltak a megsemmisítésére.
A sikerei miatt a kapituláció után is használatban maradt mindkét oldalon. A H39-et De Gaulle kormány afrikában használta, illetve a H35-ös verziókat a lengyeleknek adták.
A németek új toronnyal és ágyúval látták el öket, illetve az FCM-hez hasonlóan 7.5cm-es és 10.5cm-es önjáró lövegekké is alakítottak át belölük.
H35: | |
---|---|
Méretek (H-SZ-M) | 4.22 x 1.95 x 2.15 m (13.85 x 6.40 x 7.05 ft) |
Tömeg | 13 tonna |
Legénység | 2 (soför, parancsnok) |
Motor | Hotchkiss, gázolaj, 6-hengeres, vízhütés H35: 78 hp, H39:120hp |
Felfüggesztés | Vízszintes spirálrugók |
Végsebesség | H35: 28 km/h (17 mph) H39: 36 km/h (22mph) |
Fegyverzet | 37 mm (1.46 in)L/21 SA18 Puteaux 1 x 7.5 mm (0.295 in) MAC31 Reibel (párh.) |
Páncélzat (elöl/oldalt/hátul) | Test: 40/40/40 Torony: 40/40/40 |
Legyártott | H35: 400 db H39: 1000db |
Kategóriák:Bemutatók
4 replies »