Kedves játékos társak!
Szeretném bemutatni a Tier IV.-es Német nehéz tankot a Panzerkampfwagen VI Ausf. B Tiger II harckocsit. Kifejleszthető harckocsi az 1. Tigris széria után.
Áttekintés
A Panzerkampfwagen VI Ausf. B egy Német nehéz harckocsi volt a 2.vh idején, amit a Tiger I és a Panther tapasztalatai alapján építettek. Ismertebb neve a Király Tigris volt(németül Königstiger). Ezt a megnevezést az Angol és amerikai katonák használták. Eredetileg a königstiger megnevezés bengáli tigrist jelent de a német hadseregben hivatalosan ez a megnevezés nem volt használatban. Német katonai jelölése Sd.Kfz. 182.
A Tigris II fejlesztése 1941 májusáig vezethető vissza. a Barbarossa hadművelet tapasztalatai további lendületet adtak a programnak, amellyel a Henschel, a Porsche, valamint a Krupp vállalatokra bízták. A Krupp cégnek a Flak 41 légvédelmi löveg önjáró változatának elkészítése volt a feladata. A Porsche a korábbi VK4501(P) modelljének az alvázát és az erőátviteli rendszerét vette alapul a felépítmény kialakításán és a lövegtorony elhelyezésén viszont változtattak, többnyire döntött páncélzattal látták el a korábbi függőleges páncélborítás helyett. Végül a VK4503(H) terveit fogadták el, ezek közül az első 50 példányt a Krupp által megkonstruált lövegtoronnyal szerelték fel, ennek gyártását azonban törölték, miután kiderült, hogy az íves lövegpajzs úgy térítette el az ellenséges lövedékeket, hogy azok a lövegtorony és a törzs találkozásánál csapódtak be. A Krupp vállalat tervezőmérnökei ezért egy új lövegtoronnyal álltak elő, amely elődjénél jobb védelmet biztosított, továbbá a tágasabb belső tér miatt a lőszer javadalmazást 6 darab lőszerrel egészítették ki.
A gyártásra kerülő Henschel-féle Tigris változat – neve ellenére – inkább a Párduc leszármazottjának tekinthető, mintsem a Tigris I harckocsi továbbfejlesztett változatának. A tervezőmérnökök ugyanis felismerték, hogy a gyártási folyamatok szabványosítása komoly előnyökkel jár, ezért megpróbálták összehangolni a Párduc és a Királytigris alkatrészeinek gyártását. Például a vezető és a rádiós búvónyílásai megegyeztek, és a két harckocsi páncéltestének kialakítása is nagyon hasonló volt.
1944 januárja és 1945 márciusa között összesen 492 darab Tigris II gyártottak. A legtöbb egyszerre hadra fogható Tigris II 1944 szeptemberében 226 darab volt. Az előirányzat szerint eredetileg a német gyáraknak összesen 1500 Királytigrist kellett volna legyártaniuk, ám ez meghiúsult, mivel a szövetséges légierő gyakorlatilag porrá zúzta a német infrastruktúrát, és az ipari komplexumokban is komoly károkat tettek.
A Tigris II mozgatásáról ugyanaz a 700 lóerő teljesítményű Maybach HL 230 P30 típusú benzinmotor gondoskodott, amely a Párduc harckocsit is mozgásra bírta, ez azonban nehezen tudott megbirkózni a 70 tonnás monstrum hatalmas tömegével. 10 LE/t fajlagos teljesítményének köszönhetően országúton maximum 40 km/h, míg terepen 17 km/h sebességgel tudott haladni. Az erőátviteli rendszer részét képezte a Maybach OLVAR EG 40 12 16 B típusú sebességváltó is, amelyet a Henschel új L 801-es kormányműrendszer egészített ki, ez lehetővé tette, hogy a nehéz harckocsi a tengelye körül is meg tudjon fordulni. Hasonlóan a Tigris I-es harckocsihoz, a Királytigris felfüggesztése is átlapolt futógörgőkből állt, a krónikus kaucsukhiány miatt azonban elálltak a gumibevonatú futógörgők alkalmazásától, ezeket rugalmas acélból készült abroncsokkal igyekeztek kiváltani.
A Tigris II páncélzata papíron nagyon erős volt, ám a valóságban itt is közrejátszott a nyersanyaghiány. Megfelelő ötvözőanyagok híján ugyanis a páncélzat törékenyebbé vált, különösen a hegesztési varratok mentén. Ennek ellenére 150 és 180 mm vastag homlokpáncélját a legtöbb ellenséges páncélos képtelen volt átlőni, viszont oldal- és farpáncélját az 1944-ben rendszeresített szövetséges harckocsik, páncélvadászok és páncéltörő ágyúk át tudták törni.
A gyártósorról 1944 január és szeptember között legördülő Tigris II-ket Zimmerit réteggel látták el amely a mágneses aknák feltapadását akadályozta meg. A Tigris II-eseket a gyárból azonnal a frontra küldték, ahol hamarosan kiderült, a gyártás utáni tesztek és az előzetes vizsgálatok elhagyása számos technikai következménnyel járt. A kormányberendezés tönkrement a jármű súlya miatt, ráadásul a motor hajlamos volt a túlmelegedésre és meghibásodásokra, ezenfelül a benzinmotor fogyasztása is magasabb volt a dízelüzemű változatokhoz képest.
Harci bevetései
A Tigris II megérdemelt hírnévre tett szert a harcmezőn, amelyet nagy erejű páncéltörő lövegének és erős védő páncélzatának köszönhetett, mivel azonban csak a háború utolsó előtti évében és csak kis mennyiségben rendszeresítették, jelentősége a harcokban csekély maradt.
-
Normadia
Ekkor használták legelőször a Tiger II-est 1944 július 18.-án az Atlantic hadműveletnél. 2 megsemmisült a harcok során.
-
Keleti front
A keleti fronton legelőször 1944 Augusztus 12.-én vetették be az 501. Nehézpáncélos Hadosztálynál(s.H.Pz.Abt. 501). Egy Szovjet főhidat támadtak a Vistula folyónál. Útközben 3 Tiger II egy rajtaütés áldozata lett. 14 Tiger II megsemmisült vagy elfoglalták a szovjet hátbatámadás miatt.
-
Magyarország
1944 október 14.-én az 503-as Nehézpáncélos Hadosztály Tigris II-es tankjai fontos szerepet játszottak a “Panzerfaust” hadműveletben akik Otto Skorzeny csapatait támogatták a Magyar fővárosban, Budapesten. Az 503-as hadosztály 166 napig volt Budapesten, ezalatt 121 szovjet tankot, 244 tankelhárító ágyút és tüzérséget, 5 repülőt és egy vonatot semmisített meg. Sajnos a harcokban 25 Tigris II semmisült meg; 10-et kilőttek, 2-t vissza küldtek a gyárba javításra, 13-at a saját legénysége semmisítette meg. Kurt Knispel a tank ász a harcok során sajnos az életét vesztette 1945 április 29.-én a tankjában.
-
Az Ardenneki offenzíva
A hadműveletekben az 501. zászlóalj és az 506. SS zászlóalj 52 db királytigrise is részt vett, ám a sűrű Ardenneki erdőségek, valamint a keskeny utak miatt a típus csak korlátozottan volt alkalmas az ehhez hasonló, támadó hadműveletekre. A nehéz páncélosok lomhasága miatt Peiper úgy döntött, hogy harccsoportjának élére inkább a megbízhatóbb és mozgékonyabb Pz IV és Pz V-es harckocsikat állítja, míg a nehezebb Tigris II-eseknek a páncélososzlop végén haladva kellett felvenni a támadóék iramát. A nehéz páncélosoknak azonban csak akkor sikerült beérniük Peiper egységeit, amikor 1944 december 20-án Stoumot körül megállították az előrenyomulásukat. A hadjárat alatt összesen 20 királytigris veszett oda, de ebből csak 5 olyan harckocsi volt, amelyik a szövetségesek fegyvereinek esett áldozatul.
-
Harc Berlinért
1945 január 12.-én, egy Tigris II-es oszlop az 524-es Nehézpáncélos Hadosztály egy közelharci ütközetre lett utasítva szovjet nehéz tankokkal Lisow folyó közelében. Mind két fél nagy veszteségeket szenvedett.
Típusai
- Porsche változat
- Henschel változat
Típusváltozatok
- Jagdtiger
A Panzerjäger Tiger Ausf. B Jagdtiger német páncélvadász volt a 2.vh-ban. Az 1944-es év végétől a háború végéig szolgált mindkét fronton, a nyugatin és a keletin is. A Jagdtiger („vadásztigris”) a legnehezebb páncélozott harci jármű volt, amit a második világháború során bevetettek. Nagyon jól védett volt, és a fegyverzete kitűnő, de a gyakorlatban mechanikai problémáktól szenvedett, és a német egységeknél fellépő üzemanyaghiány a háború végén korlátozott használatát eredményezte.

- Befehlswagen Tiger II Ausf. B
Parancsnoki változat. Extra antennával volt ellátva ami javította a rádió hatótávját. FuG 7 és FuG 5 rádiókkal szerelték őket
Fegyverzet
1x 8.8 cm kwk 43 L/71
2x 7,92 mm MG 34
Fő fegyverzet
- Lőszer kapacitás: 86 db
- Ágyú süllyedés: -8°
- Ágyú emelkedés: +15°
- Torony forgási sebesség: 17,8°/s
A Tigris II-t a második világháború egyik legerősebb páncéltörő fegyverével, a 8.8 cm-s KwK 43/L71 löveggel szerelték fel, amely akkoriban az összes amerikai, brit és szovjet harckocsit képes volt megsemmisíteni 1000–2000 méter távolságból. A löveg nagyon hosszú volt ezért a lövedék több ideig állt kölcsönhatásban a lőporgázzal, ez magasabb torkolati sebességet és jobb páncéltörő képességet biztosított. A harckocsi összesen 86 darab lőszert vihetett magával, ebből 22 a lövegtorony hátuljában, további 48 pedig a törzs belső oldala mentén került elhelyezésre.
Név | Típus | Tömeg | Kezdősebesség | 100 m | 500 m | 1000 m | 1500 m | 2000 m |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PzGr.39 | szélsapkás páncéltörő gránát | 10,2 kg | 1000 m/s | 203mm | 185 mm | 165 mm | 148 mm | 132 mm |
PzGr.40 | keményfémmagvas páncéltörő gránát | 7,3 kg | 1130 m/s | 237 mm | 217 mm | 193 mm | 171mm | 153 mm |
HI.Gr.39 | kumulatív páncéltörő gránát | 10 kg | 880 m/s | 90 mm | 90 mm | 90 mm | n/a | n/a |
HE | robbanógránát | 7,14 kg | 840 m/s | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a |
Gr.39 HL | repeszgránát | 7,65 kg | 600 m/s | n/a | n/a | n/a | n/a | n/a |
- Az adatok 30°-os becsapódási szög esetén érvényesek.
Puszta tűzerő alapján a Királytigris akár 3500 m-es távolságból is meg tudta semmisíteni a Churchill, T-34-85, Cromwell illetve Sherman tankokat.
Műszaki adatai
- Legénység: 5 fő
- Súly: 69,8 tonna (Henschel toronnyal), 68,5 tonna (Porsche toronnyal)
- Motor: Maybach HL 230 P30 benzinmotor
- Maximális hatótáv: 170 km
- Maximális sebesség úton: 41.5 km/h
- Maximális sebesség terepen: 15-20 km/h
Játékon belül
Fejlesztés/Legénység
Ajánlott modifikációk: 1. Javító készlet 2. Lánctalp 3. Poroltó 4. oldalirányzék
5. Lövegkalibrálás 6. Magassági irányzék 6. Felfüggesztés 7. Füstgránát 8. Szűrők
9. Motor 10. Seb.váltó 11. Legénység pótlása
Legénységnél a képességeknél az első legyen az újratöltési sebesség növelése. Második legyen a Harckocsi vezetés, végül a harmadik pedig a vezetőkészség. Ezek után mehet minden más. Én a Javítási sebességet ajánlanám ezek után.
Mozgékonyság
A 69 tonnás Tigris II-t egy Maybach HL 230 P30 benzinmotor hajtja. Realistic csatában alapból a mozgása hasonlóan a Tigris I-hez egész rendben van, de ha megvannak rá a motor fejlesztések akkor egy igen jó mobilitással rendelkező tankot kapunk.
Előnyök, hátrányok
Előnyök
- German Engineering > All
- Félelmetes fegyverzet.
- Sok lőszer.
- Erős páncél.
- Terepen és városban is használható.
- Tökéletes mesterlövészetre, mert egy kiváló ágyúja van.
- Nehéz tankhoz képest nagyon jól mozog.
- Jó ágyú süllyedés.
- Jó csúcssebesség és gyorsulás.
- Az alap lőszere a legjobb ezért nem kell jobb lőszer kifejlesztésével bajlódni.
- Gyors toronyforgás
Hátrány
- A toronyban mindig a lőszer ezért alapból ki kell venni mindig azt a lőszer mennyiséget (21 lőszer kell kivenni hogy ne legyen a toronyban 1 sem).
- APFSDS, HEAT-FS, ATGM ellen nem ér semmit a páncél.
- A tornya közelharcban sebezhető.
- A Porsche változatot nagyon könnyen belövik a tornyán.
Alkalmazása
Inkább bunkernek kell használni, mivel oldalról nagyon sebezhető. Ez terepen mesterlövész üzemmódot jelent, városban pedig be kell állni egy utcába, szögellni a páncélt, majd állni a sarat. Kezdők inkább kérdezzenek meg haladókat, hogyan kell vele játszani, mivel sokan elbízzák magukat. Ha esetleg 7.7-be bedobnak, akkor viszont követni kell valakit, mivel egyedül ott már sajnos ez az erős ágyú sok mindent nem ér már.
Kategóriák:Elemzések