Bemutatók

Zara osztályú cirkáló — a hűséges öreg

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

Olaszország a Trento mellett a hagyományos cirkálókat is fejlesztett. A Trentoval ellentétben a Zara tervezésénél a sebesség helyett a védettség maximaizására törekedtek, megtartva a testvér belső elrendezését, fegyverzetét és kialakítását.


Fejlesztés

A Zara fejlesztése a Trento-val együtt kezdődött. Azért kezdték meg a Zara fejlesztését, mivel az Olasz Haditengerészet tartott tőle, hogy a gyors, de gyenge védelemmel ellátott Trento, nem fogja megállni a helyét a korabeli tengeri csatákban, így figyelmüket inkább egy páncélozottabb, stabilabb cirkáló tervezésére szentelték, amely sebességbeli hátrányát komoly oldalán (övén) 200 mm-es páncélzattal kompenzálta, ezzel pedig még a legnagyobb ágyúknak és torpedóknak is ellent tudott állni.

Az építése nagyon megcsúszott mivel az frissen meghozott 1922-es Washingtoni határozat lekorlátozta a cirkálók tömegét 10000 tonnára, aminél a Zara majdnem másfélszer nehezebb volt.

Hogy csökkentsék a tömeget a meghajtást felére csökkentették, üzemanyagtartályainak nagy részét és a torpedóvetőket leszerelték, felépítménye jóval kisebb lett, és a legtöbb részen azt is könnyűfémből csinálták, de még a páncélzatából is kurtítani kellett.


Tulajdonságok

Legtöbb tulajdonságában megegyezik a Trento-val, ez a hosszú testet és az amiatt nagy fordulókört is jelenti, ami miatt a kis szigetek közötti szűk folyosókon nehéz volt vele közlekedni.

Azonban a jó dolgokat is megkapta, 8 darab 8 inches (20.3 cm) ágyúval félelmetes pusztítást tudott okozni. A lövegek kettesével foglaltak helyet, a négy toronyból kettő-kettő a hajótest első és hátsó felében volt található.

Másodlagos fegyverzete a hajó oldalán 4-4 dupla 100 mm-es ágyúval felszerelt torony volt, míg a repülök ellen 4 db 40 mm-es Terni és fél tucat 20 mm-es gépágyú védte, a háborúban előbbit dupla 37 m-esekre cserélték és további 13.2 mm-es géppuskákat is felszereltek. Légi felderítésre két IMAM Ro.43 kétfedelű tengerészeti repülő állt rendelkezésére.

Kiegészítő fegyverzettel a súlycsökkentés miatt nem rendelkezett, a viszonylag szerény légvédelmi arzenált is ez magyarázza. Viszont a leginkább a mozgékonyságán érződik a súlycsökkentés miatti spólolás.

A Trento-val ellentétben, nem 4, csak 2 darab Parsons gázturbina hajtotta, amik összesen 95,000 lóerőt voltak képesek leadni. Ez a hajót alig 60 km/h-ra tudta felgyorsítani, azonban a két legnagyobb hátrány a gyorsulásban és a hatótávolságban jelentkezett. A kevesebb üzemanyagtartály a két ‘motornak’ még a legnagyobb takarékosság esetén is csak 10,000 km-es útra tudott elegendő hajtóanyagot tárolni, így a Földközi-tengert sosem hagyták el.

Másik nagy kárt a fukarkodás a páncélzatnál jelentett. A könnyűfém borítású felépítmény mellett, a hajó orr és tat részét egyáltalán nem védte páncélzat, de az övrész 200 mm-ét is le kellett csökkenteni 150 mm-re. Ez azt jelentette, hogy a nagyobb angol csatahajók és torpedók is komoly veszély tudtak jelenteni a Zara cirkálókra.

A Washingtoni egyezménynek teljesen így sem felelt meg a 11,500 tonnás Zara, azonban a megmaradt 1500 tonnát már ügyesen elcsalták, így az első kettőt még a húszas évek végén vízre tudták engedni.


Szolgálat

Összesen 4 képviselője készült el az osztálynak. Zara, Fiume, Gorizia és Pola neveket viselték.

Első bevetésükre 6 évet kellett várni, ekkor a Spanyol polgárháborúban főleg olasz nemzetiségű polgárokat menekítettek a (nép)köztársasági katonák elöl. Harcokban nem vettek részt.

Első csatájuk 1939-ben volt, ekkor egy (tengerészek állítása szerint) francia repülőraj támadta meg az egyik Földközi-tengeren járőröző Zara-t [talán németnek hihették?], a probléma viszont akkor csúcsosodott ki, mikor a hajó egy angol kikötőbe beállt a sérüléseket javítani, mivel az akkor már teljes harci készültségre felszerelt hajó több, mint 14,000 tonnát nyomott, amit az angolok hamar észre is vettek. Az ezért járó megtorlás azonban elmaradt, mivel kevesebb, mint egy év múlva Észak-Afrika birtoklásáért kitört a háború Nagy-Britannia és Olaszország között.

A háború első éveiben a Zara cirkálók komoly ellenfelei voltak a brit hajóknak,az HMS Eagle repülőgéphordozó és a Queen Elizabeth osztályú HMS Warspite csatahajó vezette támadásokat is sikeresen visszaverték.

Azonban ahogy egyre jobban telítette meg a Földközi-tengert hajóival Nagy-Britannia úgy szorult egyre jobban vissza Olaszország, a repülőtámadások mindennapossá váltak, mint a tengereken, mind a városok kikötőiben. 1940 novemberében az angolok egy hatalmas offenzívát indítottak Taranto városa ellen. A légi támadások sorozatában az ott állomásozó olasz hajók majdnem fele és a teljes kikötő elpusztult. A támadást nem véletlenül európai Pearl Harbor-nak is hívják.

A Zara cirkálók szerencsésen megmenekültek, azonban Fortuna asszony hamar elpártolt tőlük. 1941 márciusában az Eagle és a Warspite visszatért bosszút állni azonban hoztak magukkal komoly erősítésként még két Queen Elizabeth csatahajót, egy Illustrious hordozót és több, mint fél tucat cirkálót. A Pola, legfiatalabb Zara cirkálót, szerencsétlenül pont a hajócsavarján talált el egy torpedó, a másik három Zara az éjszaka leple alatt próbálta menteni a kistestvért, azonban a hatalmas angol fölény miatt szörnyűséges vége lett a csatának.
Találatok miatt a Zara irányíthatatlanná vállt, emiatt nekiütközött a Polának, mindkét hajó végzetes károkat szenvedett. A Fiumének viszont meg rettenetesebb sorsa volt. A britek keresőfények segítségével megtalálták a mozgásképtelen Pola segítségére siető cirkálókat, a Fiume magát beáldozva testével próbálta védeni, a Pola legénységének mentésére igyekvő kis olasz rombolókat és csónakokat, emiatt viszont a lövedékekbe bele kellett állnia. A Fiume viszont állta a sarat 12 órán keresztül tartó sortűz kellett három csatahajótól a kivégzéséhez. (A csatahajók egyenként 8 darab 380 mm-es ágyúval lőtték folyamatosan) A veszteségek hatalmasak voltak, a Fiumén ~800, a Zarán ~700-nál is több ember vesztette életét, a Pola legénysége közül a két másik cirkáló önfeláldozásának köszönhetően csak ~400-an vesztették életüket.

A Gorizia maradt az egyedüli aki túlélte a csatát. Kétszer Sirte-i öböl (Líbia) védelmében vett részt, majd ezután szállítóhajókat kísért. A szardíniai La Maddalena város kikötőjében horgonyzott, mikor a város amerikai légitámadás érte, a nehézbombázóraj három bombája a Goriziát is eltalálta, javításra La Spezia-ba hajózott, de harcokban már nem vett részt. Az olasz kapituláció után angol kémet megpróbálták ember irányította torpedókkal elsüllyeszteni, hogy nyoma se maradjon, akkor ez sikertelen volt, azonban a háború után 1947-ben teljesen szétbontották az egyetlen megmaradt Zarát, aminek javításával sosem készültek el.

Sanyarú sorsa ellenére a Zara osztály viszonylag eredményes hajó volt, amely még a hatalmas angol túlerő ellenére is tudott sikereket elérni, azonban a főleg súlycsökkentés érdekében bekövetkezett gyengeségei a halálukat okozta.


Játékban

A Zara cirkáló osztálynevet adó tagja a War Thunder-be is bekerül az 1.101-es frissítéssel.

Fegyverzetben megegyezik a Trento-val, ebbe bele kell érteni a két-két (gaijin által) levett 100 mm ágyút is. Légvédelme a későbbi dupla 37 mm-es ágyúkból és 13.2 mm-es géppuskákból fog állni, a 20 mm-eseket nem kapja meg.

Páncélzata az öv középső részén a játék többi hajójához képest elég jó, amire szükségünk is lesz a gyenge mobilitása miatt, azonban van egy olyan hiba, hogy a játék HP rendszerét annyira nem izgatja minket találják el, így ügyesebb játékosok, könnyen elpusztíthatnak majd minket, ha szándékosan a felépítményt, illetve a hajó két végső részét (orr és tat) lövik, ahol nulla páncélvédelmünk van.

A Zara egy nagyon érdekes cirkáló lesz, az olaszok legtöbb hajója a játékban nagyon kevés HP-val rendelkezik, ezt kicsit kompenzálni fogja a nagy páncélzat, de nagyon kell figyelnünk a gyenge pontjaink védelmére.


3 replies »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s