Történelem

Boeing P-26 ‘Peashooter’

  • Kibocsátó ország: Amerikai Egyesült Államok
    
  • Gyártó: Boeing
  • Alkalmazási terület: vadász, könnyűbombázó
  • Bevetési időszak: 1932-1956

Boeing P-26 ‘Peashooter’ vadászgép

A repülőgép története önmagában három okból is érdekes. A Boeing P- 26 Peashooter volt az első amerikai, teljesen fémépítésű vadászgép. Amikor az USA belépett a világháborúba, a P-26 vadászgépeket már nem használták a légierő harcoló századainál, mégis ennek a típusnak a pilótái rendelkeztek egyedül komoly harci tapasztalatokkal, amit Spanyolországban szereztek. Ráadásul ez volt az első amerikai vadászgép, amely megvívta az USA első 2. világháborús légi harcát, Pearl-Harbornál. A pilóták elismerték sebességét és jó manőverezőképességét.

Peashooter-Pic-12

Tervezése, fejlesztése, története

A teljesen fém, egyszárnyú P-26, népszerű nevén a “Peashooter” a Boeing egy teljesen új tervezése. A Peashooter szárnyai huzallal voltak merevítve, nem pedig a merev támaszokkal, mint más repülőgépeknél, így a repülőgép könnyebb volt. A P-26 statikus futóművel és nyitott pilótafülkével rendelkezett. A pilóta arcát szinte semmi csak egy kis szélvédő-, a fejét egy kiálló fejtámla védi. A P-26 Peashooter két 7,62 mm géppuskával volt felfegyverezve. A kezdeti magas leszállási sebesség csökkent fékszárnyak hozzáadásával.

boeing_p_26_peashooter_by_screencaptain-d90ttwl

A Modell 248 tervezése 1931 közepén indult. A prototípus 1932-ben repült először. A Modell 248-nak nagy volt a leszállási sebessége, ami miatt nagy volt a balesetek száma, ennek orvoslására fékszárnyakat szereltek fel, hogy csökkentsék a leszálló sebességet. Az USA Légihadteste (US Army Air Corps, akkori légierő, még a hadsereg része volt) elrendelte 3 prototípus (Boeing 936XP) legyártását, az első gép 1932. március 20-án került leszállításra. A 936XP még mindig trükkös volt a pilóták számára, többször a földhöz verődött a rövid orr (rossz súlyelosztás) miatt és állt fejre, súlyos sérülést okozva a berepülőpilótáknak. Ugyanis a prototípus páncélozatlan fejtámlája nem kínált ilyen esetben védelmet. Ennek eredményeként a Modell 266s (későbbi P-26A) egy magasabb, páncélozott fejtámlával lett ellátva.

A repülőgépet ezután elfogadta a USAAC vezetése és a P-26A teljes körű termelése 1933 decemberében indult be a Boeing gyár Seattle üzemében. Az első sorozatgyártású P-26A egy 550 lóerős Pratt & Whitney R-1340-27 kilenc hengeres, léghűtéses motorral és kétágú fém légcsavarral volt felszerelve. A P-26A két szinkronizált 7.62 mm Browning M1 géppuskával volt ellátva. Fel lehetett még szerelni két db 45kg-os vagy öt db 14kg-os repeszbombával. A gép rádióval is el volt látva, ami megkönnyítette a gépek összehangolását és hatékony együttműködést tett lehetővé.

220px-Boeing_P-26_in_flight,_9_aircraft_formation_060907-F-1234P-004

Az első 111 db-os megrendelést 136 gépre bővítették, melyek szerkezetébe kisebb változtatásokat eszközöltek. Az első, sorozatban gyártott P-26A vadászgép 1934. január 10-én gördült ki a gyár szerelőcsarnokából; a 111 gépből álló első sorozat utolsó darabja pedig 1934 júniusának végén adták át a hadseregnek. A gyártást a Boeing Modell 281 (P- 26C) sorozat 12 darab, exportra szánt vadászgépe zárta. Ebből egy Spanyolországba került 1935-ben, ahol részt vett a spanyol légierő korszerűsítésére kiírt pályázatban, de nem aratott különösebb sikert. A polgárháború kezdetével az egyetlen példány a köztársaságiak kezébe jutott, és a későbbiek során kizárólag amerikai önkéntes pilóták repültek vele.

A P-26 hamar elavult konstrukcióvá vált (nyitott pilótafülke, rögzített futómű, huzalos szárny) a modernebb gépekkel szemben, mint a Curtiss P-36, Messerschmitt Bf-109 és Hawker Hurricane (zárt fülke, behúzható futómű és önhordó szárny), pedig mind 1935-ben repült először, mindössze három évvel később, mint a P-26.

Hadi alkalmazás

Kínai P-26

Az első Boeing P- 26  harci tapasztalatok 1937 augusztus 15-én történtek érdekes módon Kínában.  Nyolc P-26 keveredett légi harcba a Kínai Légierő 17. századától melynek székhelye Chuyung reptér volt. A kínai gépeket 20 Mitsubishi G3M Nell közepes bombázó ellen vetették be akik Nanking bombázását kapták feladatul. A kínai Boeing vadászok lelőttek két bombázót és komoly sérülést okoztak négy japán gépnek, anélkül, hogy bármilyen veszteség érte volna őket.

 A spanyol polgárháborúban –mint már említettem- szintén részt vett 1db (!) P-26 1936-1939 között  amellyek 1 légi győzelmet értek el 1936-ban.

Pearl-Harbornál történt bevetés után még a sziget harcokban is használták, de elavultsága miatt igyekeztek a tipust gyorsan leváltani, mert a korszerű japán gépek ellen nem sok eséllyel vetették be.

Boeing_P-26A_071022-F-1234S-007

Kínai mellett a guatemalai erők is felhasználták a P-26-t a megszálló japán erők ellen.
A P-26 utolsó harci művelete a guatemalai légierő puccsábban történt 1954-ben. Az utolsó két P-26S szolgálatban maradt a  guatemalai légierőben egészen 1956-ig, amikor is leváltották a P-51 Mustanggal.

TECHNIKAI ADATOK:

Hossz: 7,19 m

Magasság: 3,06 m

Fesztávolság: 8,52 m

Hatótáv: 579 km

Személyzet: 1 fő

Csúcsmagasság: 8350 m

Szerkezeti tömeg: 997 kg (max. felszálló tömeg: 1520 kg)

Csúcssebesség: 377 km/ó 1800 méteren

Fegyverzet: két darab 12,7-mm-es géppuska, vagy 1 db 12,7-mm-es és 1 db 7,62-mm-es géppuska; 90 kg bombateher

Hajtómű: egy 600 Le-s (440 kW) Pratt Whitney R-1340-7 Wasp csillagmotor

FELHASZNÁLÓ ORSZÁGOK:

United States Army Air Corps (USA)
China Air Force (Kína)
Fülöp A.A.C. (Fülöp-szigetek)
Guatemala Air Force (Guetamala)


Forrás: wikipedia, www.cbrnp.com/, masodikvh.hu, warthunder.com

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s