Bemutatók

SEPECAT Jaguar — az összefogás ereje

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

A Jaguar az első komolyabb (angol-francia) közös fejlesztési program eredménye volt, amely megmutatta az összefogás előnyeit és hátrányait is.


Fejlesztés

A ’60-as évek elején Nagy-Britannia és Franciaország is, kiképzőgépeik lecserélését tervezte. A pályázatokat külön indították, de a hasonló követelmények miatt, az angol BAC (British Aircraft Corporation) és a francia Bréguet úgy döntött összefognak a repülő építésében. Az egyesség azért volt hasznos számukra, mert így a két cég tehetsége ötvöződhetett a készülő gépben, viszont nem kellett egy (nemzetnek való eladásból származó) profitból osztozniuk, mivel a BAC az angol míg a Bréguet a francia piacra csinálta a repülőt. (az össz.hasznot felezték)

1965-ben a kezdeményezésre áldását adta mind a két ország politikai elitje is, mivel az ‘Európai Birodalom’ tervezete már akkor is erős lobbierővel bírt, és a két ország minél erősebb gazdasági összefonódását ez is segítette. (Bár tudhatjuk, hogy a “Mitteleuropa” terv már sokkal régebben is létezett.)

Mivel a pályázatot a franciák írták ki hamarabb, így a tervezési fázisban a Bréguet járt előrébb, ez ki is jelölte őket a kettő közül a vezető fejlesztőcsapatnak. Az új gép alapját a Bréguet Br.121 adta, neve Jaguar lett.


Tulajdonságok

A franciák kikötése, hogy az új gép nem csak kiképző, de hordozóról is üzemelni képest támadógépként is kellett hogy funkcionáljon, így as “jaguárnak” amellett, hogy fürge és könnyen kezelhető illetve kis fel- és leszállópályaigényű, még nagyobb felszerelhető arzenállal is rendelkeznie kellett, ami komoly kihívás elé állította a tervezőket.

A hatalmas elvárások egy új hajtómű építését tették szükségessé. Ugyancsak politikai célból, és mivel így a karbantartást, javítást és cserét mindkét országban el tudták végezni, ezt is egy angol és egy francia cég egyesítésével oldották meg. A brit Rolls-Royce és a francia Turbomeca együttes erővel 1968-ban megalkotta az Adour névvel ellátott sugárhajtóművet.(Az Adour egy folyó Párizstól délre.)

Sokat nem is késlekedtek. Pár próba után egyszerre a gépbe szerelték, és 1968 szeptember 8-án meg is tette első útját a Jaguar. A próbákon a gép viszonylag jól teljesített, viszont a meghajtással szemben komolyabb kifogások merültek fel. A párban beszerelt, utánégető nélküli Adour Mk.101 nem rendelkezett elég erővel, hogy a gépet levegőbe tudja emelni a kijelölt (kifutópálya) távolságon belül, illetve a hangsebesség átlépéséhez is kevés volt. A hibát gyorsan azzal orvosolta a Rolls-Royce-Turbomeca, hogy az Mk.101-be beépített, egy csak rövid ideig használható utánégetőt, amely körülbelül 40%-kal emelte, meg a hajtómű erejét, az új variáns az Mk.102 nevet kapta. Ezzel már mind a hordozóról való felszállásra, mind a hangsebesség átlépésére képes lett a Jaguar, viszont a gyenge teljesítmény/tömeg arány komoly hatással volt a repülőre. (Ez kicsit javult a ’80-as évek elején, mikor a gépekbe átszerelték az újabb és 10-20%-kal erősebb, Adour Mk.104-eket, majd ’99-ben a angol “jaguárok” újabb hajtóműcserén estek át, megkapták a Mk.106-ot)

A Jaguar a hangsebességet alig tudta átlépni, és emelkedése, inkább a háborúbeli német sugárhajtóműves gépek szintjén tartózkodott, mint a korabeli (’70 évekbeli) repülőkén. Hátrányai ellenére az Adour-nak megvoltak az előnyei is, egyszerűen lehetett szervizelni és kiváló élettartammal rendelkezett, ez pedig tökéletessé tette, mind kiképzésbeli, mind a hordozókon való szolgálat teljesítésére.

A “támadó” szerepkör teljesítésére fegyverzete tökéletesen megfelelt. Orrában (az első futómű mögött) két 30 mm-es – angoloknál ADEN, franciáknál DEFA – gépágyú foglalt helyet. Emellett a törzs alatt egy, míg a szárnyak alatt kettő-kettő felfüggesztési pont volt található, ezekre a hagyományos bombák és rakéták mellett, irányított és atombombákat(AN-52 v. WE117), irányított(AS.30) és radarkereső(AS-37 Martel) levegő-föld rakétákat, üzemanyagtartályokat, illetve AIM-9 hőkereső vagy R550 radarvezérelt levegő-levegő rakétákat lehetett felszerelni. Ami viszont a legérdekesebb, hogy a belső felfüggesztési pontnál a szárny felé is fel lehetett szerelni levegő-levegő rakétákat (oda csak azt), ami még jobban kibővítette a Jaguar harci lehetőségeit. (Összesen 4500 kg többlet terhet bírt el.)


Szolgálat

A Jaguar, hatalmas – majdnem 1000 km-es – hatótávolsága (amit tovább tudott növelni levegőben való utántöltéssel), és alacsony magasságon való átlagon felüli mozgékonysága, tökéletes támadó géppé tette. Az angolok rendeltek is 1974-ben, gyártása majdnem 4 évig tartott, összesen 165 db brit jaguar készült.

Franciaországban már kicsit eltérő sors várt a Jaguar-ra. Az lecserélendő Étendard-nál sokkal jobb teljesítménnyel rendelkezett, ezért a francia hadvezetés a 40 kiképző mellett 160 db támadó változatot is vásárolt.

A dicsőség azonban nem tartott soká. Az Étendard-ot és az akkor rendszeresített elfogóvadászt, a Mirage-t is gyártó Dassault veszélyben érezve monopolhelyzetét a francia piacon, megvásárolta az Bréguet repülőgéptervező és gyártó céget. A Jaguar Franciaország-beli gyártását beszüntették, a Francia Haditengerészetet pedig rákényszerítették a Super Étendard rendszeresítésére a Jaguar helyett. Ezzel amellett, hogy egy konkurenciától megszabadultak, és a Étendard-ból még több profitot ki tudtak csavarni, még az angolokon is tudtak rúgni egyet, mivel a profitosztozást megörökölték a Bréguet-töl, úgy hogy nekik nem is kellett több Jaguar-t gyártaniuk.

Angol ágon tovább virágzott a repülő, a “jaguárt” több gyarmatuknak is kikölcsönözték, ebből India szinte azonnal rá is harapott, így a Jaguar gyártása ott is gyökeret verhetett. 1980-tól a mai napig 6 században is szolgálatot teljesítenek az Indiai légi erőben, de emellett Ecuador-ban is található még szolgálatot teljesítő darab, Ománban 2014-ben vonták ki, míg Nigéria 1991-ben nyugdíjazta őket, mivel nem volt pénze az aktív gépek fenntartására.

Két ‘származási országában’ közel két évtizedig teljesített szolgálatot, kivonását a ’90-es években kezdték, az Eurofighter Typoon-ra(brit) és a Dassault Rafale-re(francia) való átállás következtében, de mivel a művelet fokozatosan haladt ez Franciaországban csak 2005-ben, az Egyesült Királyságban csak 2007-ben fejeződött be.

A Jaguar tűzkeresztségen Afrikában esett át, ahol rengeteg Franciaország által keltett, vagy valamelyik oldalon beavatkozott konfliktusban használták földi célpontok megsemmisítésére.

Komolyabb bevetése az öbölháborúban volt, rekordja: 12 Jaguar 612 bombázási bevetésen vett részt, veszteség nélkül. Ezen arányát a Jugoszláv háborúban is megtartotta, ahol a Szerb települések és harcállások bombázásából vette ki hathatós részét, komolyabb veszteségek nélkül. Igaz, mivel a nagyobb konfliktusokból (Korea, Vietnám) kimaradt, és légi harcokban rendszerint nem vett részt, így a legnagyobb veszélyt – általában elavult – légvédelmi fegyverek jelentették rá, de a Jaguar így is kiváló szolgálati arányokkal rendelkezik.

Összesen 543 db készült. Kiállított példánya megtekinthető a Cosford légibázison Nagy-Britanniában.


Játékban

A War Thunder-be a Jaguar két első fajtája, a francia A és a brit GR1 kerül, ez azt jelenti, hogy komolyabb célbemerő és ‘bombairányító’ rendszerek, fejlettebb levegő-levegő rakéták, illetve hőcsapda nélkül fog érkezni.

A meghajtás már kérdéses, a gaijin által leírt adatok alapján az Mk.104-re lehetne következtetni, viszont a fegyverzetbeli és elektronikai fejlesztéseket a valóságban előbb megkapta(mint a jobb hajtóművet), így kérdéses, hogy hol van kisebb hiba, ami a félreértéseket okozhatja.
[File-ok között kutatva azt találtuk, hogy a Mk.102-es sugárhajtóművet kapja, ez megfelel a felszereltségének, és a kiírt típusnak, az adatok pedig a próbaverziós server-en voltak, így a frissítéskor lehet, ezek is közelebb lesznek majd a valósághoz. (Vagy majd pár hónap múlva leveszik őket, miután már a ‘hype’ lement róla és aki akarta “kigoldozta”.)]

A Jaguar az 1.101-es frissítésnek annyira fontos tagja lesz, hogy a gaijin az egész frissítést róla nevezte el. [Raining Fire] Ennek fényében, a repülő különös fontossággal rendelkezik a készítők szemében is.

A földi csatákra mindenképpen komoly hatással lesz, főleg ahogy minél több elemét megkapja majd a fejlett fegyverzetének. (Irányított bombák, AS 37 Martel rakéta, stb.)

Az érkezésekor az alábbi fegyverzetbeli lehetőségekkel fog rendelkezni:

Jaguar GR. 1 (brit):

  • 8x 1000lb, GP, Mk. I bomba
  • 2x AIM-9G Sidewinder AAM
  • 76x CRV7 M247 rakéta
  • 6x 1000lb, GP, Mk. I bomba + 2x AIM-9G AAM
  • 7x Mk.M1 540 lb bomba
  • 6x Mk.M1 540 lb bomba + 2x AIM-9G AAM
  • 38x CRV7 M247 rakéta + 2x AIM-9G AAM

Jaguar A (francia):

  • 11x 250 kg SAMP Type 25 bomba
  • 8x 400 kg SAMP Type 21 bomba
  • 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 2x AS.30 Nord ASM
  • 108x SNEB Type 23 rakéta
  • 144x SNEB Type 23 rakéta
  • 9x 250 kg SAMP Type 25 bomba + 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 8x 400 kg SAMP Type 21 bomba + 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 72x SNEB Type 23 rakéta + 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 72x SNEB Type 23 rakéta + 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 16x TBA DEM rakéta
  • 16x TBA ECC rakéta
  • 8x TBA DEM rakéta + 2x Matra R550 Magic 1 AAM
  • 16x TBA Multi-Dart 100 AB rakéta
  • 8x TBA Multi-Dart 100 AB rakéta + 2x Matra R550 Magic 1 AAM

AAM: levegő-levegő célkövető/irányított rakéta
ASM: levegő-föld irányított rakéta

3 replies »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s