Kedves játékosok!
A T-54 széria tagjai kerülnek most elemzésre, amelyek szovjet közepes harckocsik, harci minősítésük pedig egységesen (BR) 7.7.
Áttekintés
A hosszúra sikerült Áttekintés az előző T-54 harckocsi CIKK-ben.
Változatai
-
T-54 mod. 1949
T-54 mod. 1949 egy V. rangú szovjet harckocsi, melynek BR besorolása 7.7. Az 1.43-as frissítésben került bevezetésre. A T-54 mod. 1949 a három T-54 verzió közül az első a fejlesztési fán. Ez a típus rendelkezik a legerősebb frontális test páncélzattal, azonban a leggyengébb fegyverzettel is a kevés és aránylag haszontalan lőszer fajták miatt.
-
T-54 mod. 1951
T-54 mod. 1951 egy V. rangú szovjet harckocsi, melynek BR besorolása 7.7. Az 1.47-es “Big Guns” frissítéssel jelent meg. Ez a második verzió a szovjet T-54 sorozatnál az 1949 és 1951 modellek között, ugyanakkor csak néhány fejlesztésben és a rendelkezésre álló lőszer-választékban különbözik.
-
T-54 mod. 1953
T-54 mod. 1953 egy V. rangú szovjet harckocsi, melynek BR besorlása 7.7. Bemutatták már a Szárazföldi Erők zárt béta tesztjén az 1.41-es frissítés előtt. Ez a szovjet T-54 sorozat utolsó tagja és a Szovjetunió és szövetségesei által használt T-54/55 harckocsik minden tartalmával rendelkezik. A 100 mm-es D-10-es ágyúval (HEATFS lőszerrel) és az erősen döntött frontpáncéllal fenyegetést jelent mindenkire a csatatéren.
Fegyverzet
A fegyverzet mind a három verzióban ugyanaz, a lőszer választékban van viszont erőteljes és hatékonyságbeli különbség.
- 1 x 100 mm D-10T ágyú (34 lőszer)
- 1 x 12.7 mm DShK nehéz gépuska (250 lőszer)
- 1 x 7.62 mm SGMT géppuska (3,500 lőszer)
Fő fegyverzet
- 1 x 100 mm D-10T ágyú
- Lőszer kapacitás: 34 lőszer
- Ágyú süllyedés: -4°
- Ágyú emelkedés: 17°
- Torony forgási sebesség: 7.7°/s (mod.1947), 5.9°/s (másik két verzió)
- Töltési idő: 11.2s
Lőszerek
T-54 mod. 1949
Lőszerek | Átütés mm @ 90° | Típus | Sebesség in m/s |
Súly kg | Robbanóanyag
g: |
|||||
10m | 100m | 500m | 1000m | 1500m | 2000m | |||||
BR-412 | 210 | 208 | 188 | 164 | 144 | 126 | APHE | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412B | 215 | 212 | 197 | 167 | 146 | 128 | APHEBC | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412D | 240 | 235 | 211 | 185 | 161 | 141 | APCBC | 887 | 16 | 103.7 |
OF-412 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | HE | 880 | 15 | 1,460 |
BR-412P | 251 | 250 | 217 | 169 | 114 | 99 | APCR | 1050 | 8 | N/A |
T-54 mod. 1951
Lőszerek | Átütés mm @ 90° | Típus | Sebesség in m/s |
Súly kg | Robbanóanyag
g: |
|||||
10m | 100m | 500m | 1000m | 1500m | 2000m | |||||
BR-412 | 210 | 208 | 188 | 164 | 144 | 126 | APHE | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412B | 215 | 212 | 197 | 167 | 146 | 128 | APHEBC | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412D | 240 | 235 | 211 | 185 | 161 | 141 | APCBC | 887 | 16 | 103.7 |
OF-412 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | HE | 880 | 15 | 1,460 |
BR-412P | 251 | 250 | 217 | 169 | 114 | 99 | APCR | 1050 | 8 | N/A |
3BM-8 | 299 | 298 | 291 | 272 | 253 | 249 | APDS | 1415 | 5.7 | N/A |
T-54 mod. 1953
Lőszerek | Átütés mm @ 90° | Típus | Sebesség in m/s |
Súly kg | Robbanóanyag
g: |
|||||
10m | 100m | 500m | 1000m | 1500m | 2000m | |||||
BR-412 | 210 | 208 | 188 | 164 | 144 | 126 | APHE | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412B | 215 | 212 | 197 | 167 | 146 | 128 | APHEBC | 895 | 16 | 110.5 |
BR-412D | 240 | 235 | 211 | 185 | 161 | 141 | APCBC | 887 | 16 | 103.7 |
OF-412 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | HE | 880 | 15 | 1,460 |
BR-412P | 251 | 250 | 217 | 169 | 114 | 99 | APCR | 1050 | 8 | N/A |
3BM-8 | 299 | 298 | 291 | 272 | 253 | 249 | APDS | 1415 | 5.7 | N/A |
3BK-5 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | 380 | HEATFS | 900 | 12 | 1,590 |
Mint látható a mod. 1949 csak az alap lőszereket kapta meg. Semmi HEAT vagy APDS. A következő lőszer “fokozatban” a mod. 1951 jelent előrelépést az APDS lőszerével, míg a csúcs a mod. 1953 a HEATFS lőszerével ami már komoly átütésre képes és érdemes gyorsan kifejleszteni. Ez nem lesz egyszerű, mert addig elég nehezen lősz ki bármit is, persze nem lehetetlen, csak nehéz.
Páncél/Modulok elhelyezkedése
Páncél típus:
- Hengerelt homogén páncél (test, torony teteje)
- Öntött homogén páncél (torony)
Páncélzat vastagság
T-54 mod. 1949
Páncél | Eleje | Oldala | Hátulja | Teteje |
Test | 120 mm (61°) felül 120 mm (53°) hasa |
80 mm | 45 mm (18°) felül 30 mm (73°) alul |
30 mm |
Torony | 200 mm (2-74°) eleje 200 mm Gun löveg pajzs |
160 mm (19-46°) felül 125 mm (34-42°) alul |
50 mm (6-54°) | 30 mm |
Oldala | Teteje | |||
Kupola | 100 mm | 30 mm |
Megjegyzés:
-
- A legendás T-54 első sorozatának van a legerősebb frontpáncélja, 120 mm a későbbi 100 mm helyett. Szemből viszont ennek a verziónak van a leggyengébb tornya a nagy méretű lövegpajzs miatt. Ezért módosították a valóságban.
- A torony oldalvédő páncélján nem ugyanolyan a páncél vastagsága. A teteje felé haladva fokozatosan 160-125 mm-re csökken, egyre vékonyodik.
T-54 mod. 1951 és T-54 mod. 1953
Páncél | Eleje | Oldala | Hátulja | Teteje |
Hull | 100 mm (61°) felül 100 mm (53°) hasa |
80 mm | 45 mm (18°) felül 30 mm (73°) alul |
30 mm |
Turret | 200 mm (7-64°) eleje 200 mm Gun löveg pajzs |
90 – 160 mm (9-48°) | 50 mm (16-52°)
65 mm (2-50°) (1951) |
30 mm |
Oldala | Teteje | |||
Kupola | 100 mm | 30 mm |
Látható a számokon is a torony áttervezése és a páncéltest elülső páncélvastagságának csökkentése. Ez érdemben nem befolyásolja a védelmet, viszont a súlyt csökkenti így a két utolsó verziónak kisebb a tömege, mint a mod.1949-nek.
A csatákban minden verziónál ajánlott a döntés, szögelés. Sose állj szembe az ellenséggel. Az ideális a 15-25 fok minden hasonló harcjárműnél.
Mozgékonyság
Az 36 tonnás (a mod. 1949-51 az 35,5 tonna) T-54-t a 805 LE-s hajtóműve közepes harckocsihoz méltóan képes a “legtöbb esetben” mozgatni. A T-54-es család nem olyan mozgékony, mint amit vártunk és ez így volt a valóságban is. Nagy csalódás ért, mikor először játszottam vele. A valós mozgékonyság nagyon jól lejön a játékban és kínszenvedés a fejlesztetlen (stock) harckocsival mozogni. Végsebessége azonban nem rossz, 56 km/h. Árkád csatában mozgékony, nagyon jól gyorsul és fordul, élvezet vele a manőverezés, de realisztikus és szimulátor csatában a mozgékonyságát erősen befolyásolja a modulok fejlesztése. Alap (stock) verzióban nagyon lassan mozog, fordulása nehézkes, álló helyben nem is képes megfordulni – nagyobb gázadás szükséges. Ha minden ki van fejlesztve és jó a legénységed akkor már tűrhető a mozgás és megfelelően agilis. Én sokat szenvedtem vele, mert RB-ben és SB-ben kezdtem használni – nem ajánlom ezt a módszert amíg nem fejleszted ki a mozgást befolyásoló modulok egy részét.
Fejlesztés/Legénység
Ebben a harckocsiban is a töltőnek nyomjuk fel a Töltését, a vezetőnek a Vezetési- és a parancsnoknak a Vezetői képességét. Érdemes itt is az Ász legénység kifejlesztése is – mivel fontos útvonal a további V. és VI. rangú harckocsik kifejlesztéséhez – úgyis sokat fogod használni a tankot. Ami még nagyon fontos minden legénységi tagnál az a Javítás képesség. Nem mindegy ugyanis mennyivel hamarabb tudod újra használni: visszalőni vagy arrébb állni vele.
Előnyök, hátrányok
T-54 mod. 1949
Előny
- erős, de túl széles lövegpajzs.
- legerősebb test frontpáncélzat a három verzió közül
- a 12,7 mm-es DShK nehéz géppuska hatékony légi és könnyen páncélozott földi célok ellen is
- alacsony torony és test profil szemből
- nagy maximális sebesség (56 km/h) és megfelelő gyorsulás (AB módban)
- jó sebzés és gyors újratöltés
- ködgránát vető
Hátrány
- mivel BR 7.3 ezért legtöbbször feldobja BR 7.7-8.3 csatákba
- alacsony páncélátütés (max 251 mm)
- fordulásnál sok mozgási energiát veszít, nagyon lelassul
- álló helyben nehezen fordul
- kicsi ágyúsüllyedés (-4°)
- szemből könnyen lőhető rajta lőszer rekesz (instant halál)
- lassú toronyforgás
- stabilizátor hiányzik azért
T-54 mod. 1951
(változások a mod.1949-hez képest)
Előny
- javított, kerekített torony, jobb lepattanási tulajdonsággal rendelkezik
- hozzáférés az APDS lőszerekhez (max 299 mm az átütés)
Hátrány
- mivel BR 7.7 ezért még többször feldobja BR 8.0-8.3 csatákba
- gyengébb test frontális test páncélzat (120 mm-ről, 100 mm-re)
- még nincs ködgránát vető
T-54 mod. 1953
(változások a mod.1951-hez képest)
Előny
- hozzáférés a HEATFS lőszerekhez ( max 380 mm átütés – mindent átüt elvileg)
Hátrány
- ugyanaz, mint az előző két verziónak
Alkalmazás
Alkalmazása (főleg az elején) nem egyszerű, de nagyon fontos használnod, mert nem tudsz különben tovább lépni a többi T-54 verzióra (egymást követi a fejlesztési fán a T-54 mod. 1949-51-53) és e három csoda masina után jön a T-62 (BR 8.0) és a T-55A (BR 8.3), valamint az egyre bővülő VI. rangú flotta. Mire például ki tudod fejleszteni a T-54 mod. 1951-t addigra az eddig használt mod. 1949-n is meglesz az összes modul. És így tovább. Én együtt használtam a hármat és nem volt még így sem könnyű. Jobb tankot vártam az ellenfelek használata alapján, de stocként abszolút gyenge.
Mint már írtam, az eleje nagyon szenvedős, a stock mod. 1949-d semmire sem lesz jó. Minden kilövi, felgyújtja és te jóformán semmit nem tudsz kilőni az alap lőszereddel (BR-412 = 210 mm). Itt tehát érdemes a T-44-100-al együtt használni (főleg AB-n). Talán SB-n tudsz vele érvényesülni egy jó sunnyogós-óvatos taktikával (kétszer hozhatod be, ugye). Próbálkozz a szárnyakon (közepes tank, tehát kötelező is) és próbálj az ellenfelek mögé kerülni. Nagyon óvatosan, sokat távcsövezve állj be lesállásba az ellenfél közepes tankjainak várható útvonala mellé. Ott már a gyenge kezdő lőszered is hatékony, mert robbanóanyagot azért tartalmaz. És persze mindig jelezz a csapatnak, hogy ki hol van és hova kérsz támogatást. (alapból a segítségkérés T-4-2 gombokkal megy! Nem szabad ezt elfelejteni más járműveknél sem)
A mod. 1951-nél már kicsit jobb dolgod van, mert a torony kicsit jobb és ha eléred a 3BM-8 APDS lőszert akkor a 299 mm-es átütés már a legtöbb ellenfél ellen hatékony. Viszont a BR 7.7-es besorolása miatt már többször kerülsz össze a 8.0-8.3-as tankokkal és rakétásokkal. Alap (stock) változata ennek is gyenge, de már van egy maxolt T-44-100 és egy T-54 mod. 1949 a birtokodban, tehát már az AB-n is tudsz érvényesülni, talán. 🙂 Én itt is ajánlom inkább az SB játékot, hogy csak ennek a tanknak a moduljait tudd fejleszteni.
A T-54 szériában a mod. 1953 a csúcs. Kifejlesztve a megfelelő modulokat, rendelkezik ködgránát vetővel és HEATFS (380 mm) lőszerrel. Ellenfele tud lenni bármely ellene érkező harckocsinak és túl is élheti. Szintén nehéz az alap változattal játszani, de megéri a szenvedés, mert kifejlesztve nagyon jó tank tud lenni. A másik kettő verzióval ellentétben már a HEATFS lőszer miatt általában tudsz hamar komoly károkat okozni az ellennek, de ez is megköveteli a körültekintő játékot.
Összességében a T-54 minden verziója egy jó harckocsi, de a fordulékonysága nehézkes, helyben fordulása botrányos, ágyúsüllyedése szégyenletes, torony forgása pedig szabálysértés kategória. Alap (stock) változatban egy kínszenvedés – nem gyorsul, nem kanyarodik, nem forog a torony, stb.). De ha sikerül mindent kifejleszteni rajta (főleg a T-54 mod 1953-n) akkor meghálálja a heteket amit végig kínlódtál velük. 🙂
Sok sikert és jó játékot a T-54 szériához!
Ajánlott War Thunder magyar T-54 gameplay videók:
Szuhoj mester
Sándor Gróf mester
Ha a cikkben hibát, változást találtok (a fejlesztők sokat változtatnak hónapról hónapra) akkor kérlek írjátok meg és javítom! 🙂 Köszi
Kategóriák:Elemzések