Háttér

Könnyűcirkálók

RN_Garibaldi_1938

A  cirkálókat méretük és fegyverzetük szerint különböztetik meg: I. világháború idején voltak a könnyű (gyors) cirkálók és nehéz cirkálók, csatahajók kísérésére, blokádok fentartására illetve ezek áttörtésére. A II. világháború idején könnyű-, nehéz- és légvédelmi cirkálókat (könnyű kategória része) építettek. A világégés után ezek már nem kerültek tovább gyártásba és a hajógyárak áttértek a rakétás és helikopterhordozó cirkálók építésére.

Könnyűcirkáló főbb jellemzői

  • A könnyűcirkálók 3000 – 14 700 tonnás vízkiszorításúak, tüzérségük 6 – 15 db maximum 155 mm-es (jellemzően 152 mm) ágyúig volt nemzetközi szerződésekkel korlátozva, ezt légvédelmi ágyúk (max 100 mm) és gépágyúk (20-40 mm), 4-10 db torpedóvető, 1-2 db katapult és repülőgépek egészítik ki. Illetve némely típus el volt látva mélységi aknákkal is.
  • Páncélzatuk a általában vékonyabb, mint a nehézcirkálóké. A páncélzat elsősorban a hajó övvonalát (20-75 mm), a lőszerraktárakat, hajtőműveket (ún. páncélfedélzettel) és a főbb lövegtornyokat védte (50-165 mm).
  • Sebességük 30-38 csomó.
Leipzig_01min

A páncélzat elsősorban az övvonalon és a vízalatti (közeli) páncélfedélzeten került elhelyezésre.

Könnyűcirkálók története

Az 1930-as években egyes nagyhatalmak, Nagy-Britannia, az Egyesült Államok, Japán és Olaszország, mivel a hatályos, haditengerészeti fegyverkezést korlátozó nemzetközi egyezmények már nem tették számukra lehetővé újabb nehézcirkálók építését, ezért nehézcirkáló méretű és páncélzatú, de 9-10-12-15 db 152–155 mm-es löveggel felszerelt, tehát az említett egyezmények értelmében könnyűcirkálóknak minősülő egységeket kezdett el építeni. Tehát igazából a méret és a vízkiszorítás nem volt korlátozva, csak a fegyverzet űrmérete és ez hozta létre a könnyűcirkáló osztályt.

Nagy-Britannia 24 db, az Egyesült Államok 40 db, Japán 4 db (a Mogami osztály egységeit átfegyverezték 15 db 155 mm-es lövegről 10 db 203 mm-esre és átminősítették nehézcirkálókká 1939-ben), Olaszország pedig 2 db ilyen nagy méretű könnyűcirkálót épített. (hármat terveztek, de végül csak kettő épült meg.)

4779124695_4c8fb490d0_b

Bartolomeo Colleoni
Az első világháború befejezését követően a Condottieri A-osztályú könnyű cirkáló volt az első olasz cirkáló. Az 1930-as években ezek az erősen páncélozott hajók az új francia rombolókra válaszul épültek; amelyeknek a neve “Jaguar”, “Oroszlán” és a “Sas” voltak. Az olasz könnyű cirkálók 37 csomó maximális sebességgel, sokkal hatékonyabb fegyverekkel és 24 mm övpáncélzattal (a hajó oldalán a vízszint feletti rész megerősített páncélzata) büszkélkedtek. Az elsődleges fegyverzet magában foglalt nyolc darab 152 mm-es ágyút (négy torony két-két ágyúval), hat darab 100 mm-es ágyút, két iker 533 mm-es torpedócsövet és mélyvízi aknákat. A légvédelem két 40 mm-es gépágyúval és nyolc nagyméretű Breda Mod 31 13,2 mm-es géppuskával (párosával) volt megerősítve. // forrás: flickr.com

Érdekesség, hogy a legnagyobb méretű elkészült könnyűcirkálók, az amerikai Worcester osztály egységei, a USS Worcester (CL-144) és a USS Roanoke (CL-145) a Des Moines osztály kivételével nagyobbak voltak bármely létező nehézcirkálónál.

kZPGOQKl

USS Worcester (CL-144) – technikai adatai: vízkiszorítás: 14 700 – 17 997 tonna, hossz: 207 m, szélesség: 21.5 m, hajtómű teljesítménye: 120 000 LE, maximális sebesség: 33 csomó, fegyverzet: 6 x 2 db 152 mm L/47 RF Mk 16 univerzális ágyú, 11 x 2 db 76 mm L/50 Mk 33 légvédelmi ágyú, 2 x 1 db 76 mm L/50 Mk 34 légvédelmi ágyú, 6 x 2 db 20 mm L/70 Mk 24 légvédelmi gépágyú, páncélzatuk 25-165 mm közötti vastagságú. Legénység: 1401 fő. 

Karlsruhe_h99643

A Königsberg osztályú Karlsruhe német könnyűcirkáló 1930-ban, vízkiszorítása: 6000 t sztenderd, 7700 t maximális, fő fegyverzete: 9 db 150 mm L/57 SK C/25 ágyú. // forrás:wikipedia

A még 1953-ban szolgálatba állított hajómatuzsálem, perui Almirante Grau könnyűcirkáló (ex holland De Ruyter) kivonásával megszűnt ez a kategória, 2017. szeptember 26-án végleg lezárult egy korszak: kivonták az utolsó olyan cirkálót, melynek építésének megkezdésekor a hajókra telepített rakétafegyverzet még csak álom volt, azaz klasszikus, csak hajóágyúkat felvonultató hadihajónak épült.

de_zeven_provincien_cruiser

Almirante Grau könnyűcirkáló // forrás:military-today.com

A könnyűcirkálókat a háború után selejtezték, illetve rakétás cirkálókká építették át.

Légvédelmi cirkáló

A második világháború kitörése előtt a tömeges légitámadások elhárításának igénye hívta életre ezt a kategóriát, tulajdonképpen speciális feladatú könnyűcirkálók. Az amerikai repülőgép-hordozó kötelékek támadására a japánok már az öngyilkos repülőgépeket a kamikazékat is bevetették, ez ellen csak áthatolhatatlan tűzfüggönnyel lehetett védekezni. Ezt a hordozókon elhelyezett gépágyúk tömege, a kísérő rombolók légvédelme, illetve a cirkálók légvédelme biztosította. A hatásfok növelésének céljából a britek és az amerikaiak már az 1930-as évek végén kifejezetten erre a célra tervezett könnyűcirkálókat terveztek, fedélzetükön a légvédelemre kihegyezett fegyverzettel, mely ugyanakkor a kisebb, páncélozatlan ellenséges hadihajók, elsősorban a rombolók, torpedónaszádok ellen is igen hatásos volt.

CIRKÁLÓ_01

Az Egyesült Államokban egy hajóosztály épült, az Atlanta-osztály, 6590 – 8450 t vízkiszorítással előbb 16, majd 12 db 127 mm L/38-as ágyúval és 48 db 20–40 m-es légvédelmi gépágyúval. Amerikai jelzésük 1949-től CLAA, azelőtt CL.  A típus három alosztályában összesen 11 hajó épült. // forrás:wikipedia

HMS_Argonaut

HMS Argonaut légvédelmi cirkáló 1943-ban. A Dido osztály 5600-7515 tonna vízkiszorítású, fő fegyverzete 8, vagy 10 db 135 mm L/50-es ágyú, páncélzata 76–25 mm, sebessége 32.2 csomó. A Dido soztályban 16 darab hajó épült. // forrás:wikipedia

A britek és a japánok régi, elavult könnyűcirkálókat is fegyvereztek át a második világháborúban légvédelmi feladatokra. A kategória mára megszűnt.

A régi nehéz és könnyűcirkálók hatalmas mennyiségére, amik a háború pusztító csatáira készültek, kevésbé volt szükség. Megjelenő rakéták és elektronikai rendszerek jelentősen átalakították a hajók fegyverzetét. Eleinte a régi építésű cirkálók egy részét építették át rakétás cirkálókká, de fokozatosan kifejezetten ilyen hajók épültek.



Forrás: wikipedia.com, flickr.com

Reklámok

2 replies »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s