Elemzések

90-mm Gun Motor Carriage M36

Kedves játékos társak!

Szeretném bemutatni a Tier III.-as amerikai páncélvadászt az M36  Jackson”-t. Amely egy kifejleszthető jármű az amerikai páncélvadász ágon.

shot 2018.01.29 14.52.21

Áttekintés

Az M36 egy amerikai fejlesztésű páncélvadász (eredeti nevén 90 mm Gun Motor Carriage, M36), melyet az európai hadszíntérre fejlesztettek ki a második világháború idején. Az M36 elsősorban az M10A1 alvázának és felépítményének felhasználásával jött létre, új toronnyal és az új, 90 mm-es M3 harckocsiágyúval. Az eredeti alváz az M4A3 alváza és VVSS futóműve, melyre döntött páncéllemezeket hegesztettek fel. Fejlesztését 1943 első felében kezdték el, azonban a szabványosítás és a gyártás megkezdése 1944 tavaszáig elhúzódott. Az első sorozatok csak 1944 szeptemberében kerültek ki Európába, ahol a háború végéig részlegesen leváltotta az M10-eseket. Harctéri alkalmazása 1944 októberétől kezdődik. A bevetések során igazolódott a fejlesztői elképzelés: az M4 Sherman mozgékonyságát megtartva – hiszen tömege érdemben nem nőtt az M4A3-hoz képest – nagy teljesítményű harckocsiágyújával egyenértékű, vagy jobb teljesítményt nyújtott a német nehézharckocsikkal és rohamlövegekkel szemben.

shot 2018.01.29 14.51.34

1944. végére hét páncélvadász osztályt szereltek fel ezzel a típussal. A háború után nem vonták ki a szolgálatból, még a koreai háborúban is bevetették, ahol az összes szovjet harckocsitípussal szemben eredményesen szerepelt. Egy részüket otthagyták Dél-Korea részére a Military Assistance Program keretében. Pakisztáni részről is hadrendbe állt az 1965-ös indiai–pakisztáni háborúban is. Átmotorizált példányait a jugoszláv haderő is rendszerben tartotta az 1990-es évek elejéig. Két utolsó példányát a tajvani hadsereg 2001-ben vonta ki hadrendjéből.

shot 2018.01.29 14.51.49

A gyártás felfutása során az M10A1 alvázak fogyása miatt újabb változatok kialakítása vált szükségessé, ezért három változatát gyártották: az eredeti M36-ot, amely az összes M10A1 változat átépítésével jött létre (1413 darab; az M10A1 a benzinmotor meghajtású M4A3-ból lett kifejlesztve). Ezzel egy időben, szükségmegoldásként, az M36 tornyával felszerelt, szintén M4A3 változatok átépítése az M36B1 típusjelzést kapta (összesen 187 darab). A két változatot – M36 és M36B1 – azonos motor hajtotta. Az M36B1 változatot 1944. október és december között gyártották le. Valamint az M36B2-t, amely az M36 tornyával felszerelt eredeti M10-ek típusjelzése lett. Ez utóbbiak a dízelmotor meghajtású M4A2-kből lettek kifejlesztve (a 4993 darab M10-ből 724 darab lett erre átépítve). Összesen 2324 darabot gyártott le ezekből a változatokból négy amerikai gyár, a szakaszos termelés nyolc hónapja alatt.

shot 2018.01.29 14.53.17

Fegyverzet

1 x 90 mm ágyú M3

1 x 12.7 mm Browning M2HB gépfegyver

Fő fegyverzet

  • Lőszer kapacitás: 47 lőszer
  • Ágyú süllyedés: -10°
  • Ágyú emelkedés: 20°
  • Torony forgási sebesség: 18.6°/s (alap), 21.8°/s (fejlesztve)

A fő fegyverzete a 90 mm-es M3 harckocsiágyú, amely nagyon hatékony a szintjén lévő tankok ellen, viszont magasabb BR ben már gondok lehetnek egyes tankok beütésénél pl.: Tiger II (H). Ezek ellen a tankok ellen csak oldalból/hátulról van esélyünk csak, de a Tigris II (H)-t az APCR lőszerrel be tudjuk ütni akár nagyobb távból is. Ha saját Tierben vagyunk, akkor könnyű dolgunk van, mivel a páncélunk az nagyon jó akár csak az ágyúnk. Mindent kilövünk az APCBC lőszerrel és nagyon nagy eséllyel 1 lövéssel.

Van 1 db 12.7 mm-es tetőgéppuskánk ami tökéletes repülőgépek ellen illetve gyengébben páncélozott célpontok ellen pl.: légvédelmek, nagyon gyengén páncélozott TD-k (Nashorn, Sturer, stb).

 PÁNCÉLÁTÜTÉS MM @ 90°-ON
2000M
TÍPUSA
SEBESSÉGE M/S
TÖMEGE KG
LŐSZER
10M
100M
500M
1000M
1500M
T33
189
188
163
137
115
96
AP
822
11
M82
165
164
150
137
125
114
APCBC
807
11
M304
264
260
245
226
210
191
APCR
1021
7.6
M71
13
13
13
13
13
13
HE
823
11

Páncél

Páncél típus:

  • Hengerelt homogén páncél (test oldala, hátulja)
  • Öntött homogén páncél
ELÜLSŐ RÉSZ
OLDAL
HÁTSÓ
 TEST
38.1 mm (56°) ELEJE 50.8-107.8 (9-63°) VÁLTÓRÉSZ
19.05 mm (37°) FELSŐRÉSZ
25.4 mm ALSÓ RÉSZ
19.05 mm (42°) FELSŐRÉSZ
19.05 (1-45°) ALSÓ RÉSZ
 TORONY
31.75 mm (2-53°) TORONY ELEJE
76.2 mm (°) LÖVEG PAJZS
31.75 mm (0-21°)
25.4 mm (2-23°)
shot 2018.01.29 15.10.56Az effektív vastagság látható a képen

Mozgékonyság

A 30.8 Tonnás tankot egy M36, M36B1 Ford GAA V8 benzinmotor hajtja, ami 450 LE leadására képes. Mozgásunk alapból egész jó és tudjuk tartani a lépést a csapattársainkkal. Irányítása egyszerű, tolatási sebessége elég a visszavonuláshoz. A motor fejlesztések után már egy egész jól gyorsuló páncélvadászt kapunk és még a test forgása is használható lesz.

Fejlesztés/Legénység

Legénység fejlesztésénél a töltőnél az újratöltést tudom javasolni, parancsnoknál a vezetőképességet. Egy jó legénység minden tanknál sokat számít. Ami még nagyon  fontos minden legénységi tagnál az a Javítás képesség. Nem mindegy ugyanis mennyivel hamarabb tudunk újra használhatatlan ócskavasból visszalőni vagy arrébb állni vele.

Moduloknál a szokásos: 1. javítókészlet 2. torony forgás 3. Poroltó és utána pedig a motor fejlesztések. 🙂

shot 2018.01.29 14.53.36

Előnyök, hátrányok

Előnyök

  • Nagyon erős ágyú, az M82-es lőszer 99%-ban 1 lövésez bármit.
  • A 12.7 mm-es gépágyúnak köszönhetően repülőgépeket és könnyen páncélozott tankok ellen tökéletes.
  • Jó ágyú süllyedés.
  • Jó az terepjáró képessége.

Hátrányok

  • Rossz gyorsulás.
  • Rossz páncélzat.
  • Mivel nyitott a teteje ezért a repülők szeretik bántatni.
  • Rossz tolatási sebesség.
  • Nagyobb BR-ben gondok lehetnek a tankok átütésénél.

Alkalmazás

Az M36 legjobban támogató tanknak ajánlom. Oldalról/hátulról kell vele meglepni az ellenséget nagyobb BR-ben, ahol a legtöbb tankot szemből nem lőjük be. Dombos pályán viszont az agyú süllyedésünket használjuk ki, mivel abban is jeleskedik az M36. Lőszer elosztásban én 25 db M82 és 8 db M304 lőszert viszek be csatába, így a lőszerrekesz berobbanásának esélyét csökkentve. Nagyon jó torony forgása van, így amikor égsz érdemes még tartogatni azt a poroltót 🙂.

Mozgásában tudom ajánlani láncfék használatát, nagyon megkönnyíti a kanyarodást lassú sebességnél. Tankunkat csak a legritkább esetben mutassuk, próbáljunk mindig rejtve maradni valamilyen fedezék mögött. Csata közben is próbáljunk úgy mozogni (ne nyílt terepen), hogy a testünk ne látszódjon messziről, csak a tornyunkat lássák mivel képes dolgokat pattintani a kidolgozása miatt. Erre alkalmasak kisebb sziklák, kövek, bukkanók, dombocskák. 😉

Kategóriák:Elemzések

Tagged as: , , ,

3 replies »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s