Kedves játékos társak!
Szeretném bemutatni a Tier III.-as amerikai páncélvadászt az M36 „Jackson”-t. Amely egy kifejleszthető jármű az amerikai páncélvadász ágon.
Áttekintés
Az M36 egy amerikai fejlesztésű páncélvadász (eredeti nevén 90 mm Gun Motor Carriage, M36), melyet az európai hadszíntérre fejlesztettek ki a második világháború idején. Az M36 elsősorban az M10A1 alvázának és felépítményének felhasználásával jött létre, új toronnyal és az új, 90 mm-es M3 harckocsiágyúval. Az eredeti alváz az M4A3 alváza és VVSS futóműve, melyre döntött páncéllemezeket hegesztettek fel. Fejlesztését 1943 első felében kezdték el, azonban a szabványosítás és a gyártás megkezdése 1944 tavaszáig elhúzódott. Az első sorozatok csak 1944 szeptemberében kerültek ki Európába, ahol a háború végéig részlegesen leváltotta az M10-eseket. Harctéri alkalmazása 1944 októberétől kezdődik. A bevetések során igazolódott a fejlesztői elképzelés: az M4 Sherman mozgékonyságát megtartva – hiszen tömege érdemben nem nőtt az M4A3-hoz képest – nagy teljesítményű harckocsiágyújával egyenértékű, vagy jobb teljesítményt nyújtott a német nehézharckocsikkal és rohamlövegekkel szemben.
1944. végére hét páncélvadász osztályt szereltek fel ezzel a típussal. A háború után nem vonták ki a szolgálatból, még a koreai háborúban is bevetették, ahol az összes szovjet harckocsitípussal szemben eredményesen szerepelt. Egy részüket otthagyták Dél-Korea részére a Military Assistance Program keretében. Pakisztáni részről is hadrendbe állt az 1965-ös indiai–pakisztáni háborúban is. Átmotorizált példányait a jugoszláv haderő is rendszerben tartotta az 1990-es évek elejéig. Két utolsó példányát a tajvani hadsereg 2001-ben vonta ki hadrendjéből.
A gyártás felfutása során az M10A1 alvázak fogyása miatt újabb változatok kialakítása vált szükségessé, ezért három változatát gyártották: az eredeti M36-ot, amely az összes M10A1 változat átépítésével jött létre (1413 darab; az M10A1 a benzinmotor meghajtású M4A3-ból lett kifejlesztve). Ezzel egy időben, szükségmegoldásként, az M36 tornyával felszerelt, szintén M4A3 változatok átépítése az M36B1 típusjelzést kapta (összesen 187 darab). A két változatot – M36 és M36B1 – azonos motor hajtotta. Az M36B1 változatot 1944. október és december között gyártották le. Valamint az M36B2-t, amely az M36 tornyával felszerelt eredeti M10-ek típusjelzése lett. Ez utóbbiak a dízelmotor meghajtású M4A2-kből lettek kifejlesztve (a 4993 darab M10-ből 724 darab lett erre átépítve). Összesen 2324 darabot gyártott le ezekből a változatokból négy amerikai gyár, a szakaszos termelés nyolc hónapja alatt.
Fegyverzet
1 x 90 mm ágyú M3
1 x 12.7 mm Browning M2HB gépfegyver
Fő fegyverzet
- Lőszer kapacitás: 47 lőszer
- Ágyú süllyedés: -10°
- Ágyú emelkedés: 20°
- Torony forgási sebesség: 18.6°/s (alap), 21.8°/s (fejlesztve)
A fő fegyverzete a 90 mm-es M3 harckocsiágyú, amely nagyon hatékony a szintjén lévő tankok ellen, viszont magasabb BR ben már gondok lehetnek egyes tankok beütésénél pl.: Tiger II (H). Ezek ellen a tankok ellen csak oldalból/hátulról van esélyünk csak, de a Tigris II (H)-t az APCR lőszerrel be tudjuk ütni akár nagyobb távból is. Ha saját Tierben vagyunk, akkor könnyű dolgunk van, mivel a páncélunk az nagyon jó akár csak az ágyúnk. Mindent kilövünk az APCBC lőszerrel és nagyon nagy eséllyel 1 lövéssel.
Van 1 db 12.7 mm-es tetőgéppuskánk ami tökéletes repülőgépek ellen illetve gyengébben páncélozott célpontok ellen pl.: légvédelmek, nagyon gyengén páncélozott TD-k (Nashorn, Sturer, stb).
PÁNCÉLÁTÜTÉS MM @ 90°-ON |
2000M |
TÍPUSA |
SEBESSÉGE M/S |
TÖMEGE KG |
||||||
LŐSZER |
10M |
100M |
500M |
1000M |
1500M |
|||||
T33 |
189 |
188 |
163 |
137 |
115 |
96 |
AP |
822 |
11 |
|
M82 |
165 |
164 |
150 |
137 |
125 |
114 |
APCBC |
807 |
11 |
|
M304 |
264 |
260 |
245 |
226 |
210 |
191 |
APCR |
1021 |
7.6 |
|
M71 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
13 |
HE |
823 |
11 |
Páncél
Páncél típus:
- Hengerelt homogén páncél (test oldala, hátulja)
- Öntött homogén páncél
ELÜLSŐ RÉSZ |
OLDAL |
HÁTSÓ |
||
TEST |
38.1 mm (56°) ELEJE 50.8-107.8 (9-63°) VÁLTÓRÉSZ |
19.05 mm (37°) FELSŐRÉSZ
|
19.05 mm (42°) FELSŐRÉSZ
|
|
TORONY |
31.75 mm (2-53°) TORONY ELEJE
|
31.75 mm (0-21°) |
25.4 mm (2-23°) |
Az effektív vastagság látható a képen
Mozgékonyság
A 30.8 Tonnás tankot egy M36, M36B1 Ford GAA V8 benzinmotor hajtja, ami 450 LE leadására képes. Mozgásunk alapból egész jó és tudjuk tartani a lépést a csapattársainkkal. Irányítása egyszerű, tolatási sebessége elég a visszavonuláshoz. A motor fejlesztések után már egy egész jól gyorsuló páncélvadászt kapunk és még a test forgása is használható lesz.
Fejlesztés/Legénység
Legénység fejlesztésénél a töltőnél az újratöltést tudom javasolni, parancsnoknál a vezetőképességet. Egy jó legénység minden tanknál sokat számít. Ami még nagyon fontos minden legénységi tagnál az a Javítás képesség. Nem mindegy ugyanis mennyivel hamarabb tudunk újra használhatatlan ócskavasból visszalőni vagy arrébb állni vele.
Moduloknál a szokásos: 1. javítókészlet 2. torony forgás 3. Poroltó és utána pedig a motor fejlesztések. 🙂
Előnyök, hátrányok
Előnyök
- Nagyon erős ágyú, az M82-es lőszer 99%-ban 1 lövésez bármit.
- A 12.7 mm-es gépágyúnak köszönhetően repülőgépeket és könnyen páncélozott tankok ellen tökéletes.
- Jó ágyú süllyedés.
- Jó az terepjáró képessége.
Hátrányok
- Rossz gyorsulás.
- Rossz páncélzat.
- Mivel nyitott a teteje ezért a repülők szeretik bántatni.
- Rossz tolatási sebesség.
- Nagyobb BR-ben gondok lehetnek a tankok átütésénél.
Alkalmazás
Az M36 legjobban támogató tanknak ajánlom. Oldalról/hátulról kell vele meglepni az ellenséget nagyobb BR-ben, ahol a legtöbb tankot szemből nem lőjük be. Dombos pályán viszont az agyú süllyedésünket használjuk ki, mivel abban is jeleskedik az M36. Lőszer elosztásban én 25 db M82 és 8 db M304 lőszert viszek be csatába, így a lőszerrekesz berobbanásának esélyét csökkentve. Nagyon jó torony forgása van, így amikor égsz érdemes még tartogatni azt a poroltót 🙂.
Mozgásában tudom ajánlani láncfék használatát, nagyon megkönnyíti a kanyarodást lassú sebességnél. Tankunkat csak a legritkább esetben mutassuk, próbáljunk mindig rejtve maradni valamilyen fedezék mögött. Csata közben is próbáljunk úgy mozogni (ne nyílt terepen), hogy a testünk ne látszódjon messziről, csak a tornyunkat lássák mivel képes dolgokat pattintani a kidolgozása miatt. Erre alkalmasak kisebb sziklák, kövek, bukkanók, dombocskák. 😉
Kategóriák:Elemzések
I will not begin to speak on this theme.
KedvelésKedvelés
I think, that you are not right. I am assured. I suggest it to discuss. Write to me in PM, we will communicate.
KedvelésKedvelés