Bemutatók

Tengeri óriások – Kaga repülőgéphordozó

Kaga (加賀)

maxresdefault

A Kaga eredetileg egy Tosa-osztályú csatahajóként indult, de a Washingtoni haditengerészeti szerződés életbe lépése 1922-ben a hajó életét teljesen megváltoztatta. A szerződés miatt a félkész hajótest az elbontást várta. Akárhogy is, az 1923-as nagy kantói földrengés miatt Japán elvesztette az egyik ütőképes csatahajóját az Amagi-t amely szintén arra várt, hogy repülőgéphordozóvá alakítsák át. Az Amagi helyettesítésére a Kaga-t választották. Az eredeti csatahajó testet megtartotta és kapott egy rövid lapos kifutópályát illetve az új feladatkörhöz fő és mellék rendszereket. Egy pár rövid kifutópálya még hozzá lett adva a hajó elejéhez. A Kaga összesen így 6 db harckészültségben lévő repülőt tudott hordozni, míg további 54 volt a hajótestben.

kaga-1933

ijn-kaga-1928

occnvai323kaga-1920-1942-the-japanese-aircraft-carriercati96iti686-kaga1920_2shopka1

A hajót 1925-ben kezdték el építeni, mivel a földrengésben komoly sérüléseket szenvedett Yokosuka Naval Arsenal addigra tudott újra működő képes lenni. Hivatalosan 1928 március 31. állt szolgálatba, de ekkor még csak a tengeri megpróbáltatásokat kezdte meg. A Combined Fleet (amely Japán fő tengeri egysége volt) szolgálatába viszont csak 1929 november 30. csatlakozott, mint a 3. repülőgéphordozó a Japán haditengerészetben. 1933-ban megkezdődött a hajó modernizálása ami 1935 közepéig tartott. A hajó egy hosszú, leegyszerűsített lapos kifutópályát kapott és jóval több repülőgépet tudott szállítani. Mikor elkészült a hajó tömege meghaladta a 38 800 tonnát, a hossza a 247 m-t. Erőforrásként 8 db Kampon Type B kazánokat kapott amik 3 db Kampon gőzturbinát hajtottak amelyek 127 400 lóerőt állítottak elő. A végsebesség 28 csomó volt és hatótávolsága nagyjából 19 300 km volt. A hajón 1700 lélek szolgált.

Kaga repülői változatosak voltak. Összesen 90 repülő volt a hajón egyszerre amiből 18 volt “raktáron”. A modellek a tipikus japán gépek voltak: A6M Zero vadászrepülő, D3A zuhanó bombázó és B5N torpedó bombázó. Légvédelmi fegyverzete 10 db 200 mm Type 20 cm/50 üteg, 8 db 127 mm Type 89 12.7 cm/40 dupla elhelyezésű ágyú és 11 db 25 mm Type 96 25 mm AT/AA dupla elhelyezésű gépagyú.

Kaga_Reconstruction_overhead


Az átépítések után Kaga újra hadba állt 1935-ben és a 2. repülőgéphordozó hadosztályba sorolták be. A repülőgépéi több gyakorlaton is részt vettek Nagasaki környékén, majd erősítés szállítása illetve támogatói feladatköröket hajtott végre Shanghai partjainál, majd légierő támogatást tovább a szárazföldön.  Első konfliktusa 1937 augusztus 16. volt mikor 6 Type 90 vadászgép megtámadott 4 kínai repülőt Kiangwan felett. Három ellenséges repülőt lelőttek veszteség nélkül. Augusztus 17 és szeptember 7 között Kaga repülőgépéi számos ütközetben részt vettek Kína felett ahol a pilóták elmondása szerint nagyjából 10 db kínai gépet lőttek le veszteségek nélkül.

Kaga a kínai hadszintér után hazatért Taiwan-ba, ami a hajó bázisaként szolgált. A hajó részt vett a USS Panay elsüllyesztésében 1937-ben. Kaga első igazi nagy bevetése az amerikaiak egyik kis szigete ellen induló meglepetés támadás volt a Pearl Harbor-i kikötő ellen. 1941. Novemberében a Combined Fleet fő parancsnoka Isoroku Yamamoto vezetésével megkezdődött a készülődés egy megelőző csapásra az Amerikai Csendes-óceáni flotta ellen, ami Hawaii kikötőjében állomásozott Pearl Harbor-ban. Kaga parancsnoka ekkor Chuichi Nagumo volt. A támadás kezdetekor Kaga 18 Zero vadászt, 27 B5N “Kate” torpedóbombázót és 26 D3A-t zuhanóbombázót vitt magával az útra. 1941 december 7 reggelén Kaga repülői részt vettek az első támadásban Ohau ellen. Az első támadásban 183 repülő vett részt, Kaga 26 B5N torpedó bombázót küldött amik a horgonyzó amerikai hadihajókat vették célba. A második támadásnál 167 repülő vett részt, amiből szintén 24 repülőt küldött, de ezúttal D3A zuhanóbombázókat, amik a Ford Sziget repterét támadták meg. Összesen 15 repülőgép veszett oda a két támadás alatt. Kaga pilótái több találatot is sikeresen bevittek a USS Nevada-nak, a USS Oklahoma-nak, a USS Arizona-nak, a USS California-nak, a USS West Virginia-nak és a USS Maryland-nek. Ezek közül a hajók közül a USS Oklahoma és a USS Arizona végzetes találatokat kapott és elsüllyedtek a támadás miatt. A csapás után az első és ötödik repülőgéphordozó hadosztály azonnal visszatért Japánba.

Kaga_and_Zuikaku_Pearl_Harbor

Kaga következő hadszíntere a Csendes-óceáni háború volt ahol a Holland Kelet-Indiai országoknál ahol a repülői több támogató küldetésben vettek részt többek közt Rabaul inváziója, a Marshall-szigetek védelme amerikai erők ellen, Darwin elleni légicsapás indítása az első és második repülőgéphordozó hadosztállyal, Java-sziget inváziójának támogatása. A harcok után javításra szorult és 1942 március 2. Sasebo-ban száraz dokkban várta a javításait. A javítások május 4. értek véget.

Egyre aggódva a folytonos Amerikai légitámadások miatt, mint például Doolittle-rajtaütés ami Tokyo-t is érintette, Yamamoto elhatározta, hogy egy mindent eldöntő csatára késztesse az amerikai erőket és leszámoljon végleg a folytonos repülőgéphordozó problémával. Yamomoto eldöntötte, hogy megtámadja és irányítása alá helyezi Midway-szigetet. 1942 június 4. hajnalban megindult a Midway-i csata. Kaga 18 db D3A zuhanóbombázót küldött amiket 9 db Zero kísért. További B5N1 torpedóbombázók készen álltak, ha esetleg ellenséges hajót vennének észre a radarok. A sziget felett 2 repülő elveszett a légvédelmi tűz miatt és további 4 D3A súlyosan megsérült. Kaga vadászgép pilótái elmondása szerint 12 db amerikai repülőgépet lőttek le. Reggel 7:10-kor kezdődött meg az első amerikai légitámadás ami az 1. repülőgéphordozó hadosztályt támadta. Az ellenséges repülők az akkor még támadás alatt álló midway-i reptérről szálltak fel. A japánok tudta nélkül, az amerikaiak feltörték a kódolt üzeneteket és pontosan tudták a hadművelet terveit. Az amerikaiak 3 db repülőgéphordozót sorakoztattak fel északkeletre a szigettől. Név szerint a USS Yorktown, a USS Enterprise és a USS Hornet. 7:15-kor Nagumo admirális elrendelte a D3A-on a bombák azonnali utántöltését a Kaga-n és az Akagi-n és egy újabb támadás elindítását. Nagumo ezt a parancsot vissza vonta 7:40-kor, mivel hírt kapott, hogy ellenséges repülőgéphordozókat láttak a térségben. Kaga 4 db vadászgépe éppen leszálláshoz készülődött, mikor 7:55-kor 16 db SBD Dauntless zuhanóbombázó megtámadta Hiryū-t, de a támadás sikertelen volt. További 6 Zero indult az égbe 9:20-kor. 9:22-kor ezek a vadászgépek elfogták az első amerikai repülőgéphordozó-támadás gépeit ami 15 db TBD Devastator-ból állt. Az összeset lelőtték a japán pilóták. Nemsokkal később újabb 14 db TBD Devastator indult útnak a USS Enterprise-ról. 10:00-kor szintén 6 db Zero indult ellenük és 4 kivételével mind lelőtték. A kidobott torpedókat a Kaga sikeresen kikerülte. Nemsokkal később amerikai zuhanó bombázók jelentek a japán repülőgéphordozók felett. 10:22-kor 25 db SBD Dauntless zuhanó bombázó kezdte meg a támadását. Kaga 1 db 1000 fontos bombát és legalább 3 db 500 fontos bombát kapott. Az első 500 fontos bomba közel robbant a hátsó lifthez. A találat tüzet is okozott. A 2. 500 fontos bomba az elülső liftet kapta telibe ami be is ütötte a felülső hangárat, ezzel láncreakciót indítva a hajó belsejében. Tűz és robbanás volt mindenütt ahogy a megtankolt és felfegyverzett repülőket elkapta a láncreakció. A 3. 500 fontos bomba a hidat találta el, ezzel megölve Okada kapitányt és a legtöbb tisztet. Az 1000 fontos bomba beütötte a kifutópályát és a felső hangárban robbant fel ezzel megbénítva a hajó teljes tűzoltó rendszerét. A hajó belsejébe elkezdett ömleni a repülőgépek üzemanyaga. A tűz berobbantotta a gázt, illetve nagyjából 36,000 kg bombát és torpedót, amelyeknek robbanása kirobbantotta a hangár oldalát. A tüzet nem tudták megfékezni, így a maradék legénység elhagyta a hajót.

ad19

Midway-Hyru960_640

“A bajtársam húzott fel a fedélzetre, így láthattam az utolsó pillanatait a szeretett hordozónknak, ami oly közel volt. Annak ellenére, hogy fájdalmat szenvedtem, könnyek kezdtek rohanni az arcomon és körülöttem mindenki sírt… nagyon szomorú látvány volt.” ~Takeshi Maeda B5N pilóta

A túlélőket a Hagikaze és Maikaze rombolók vették fel. Kaga 811 legénységi tagot vitt magával a hullámsírba aminek nagy része ellátó személyzet volt.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s