Bemutatók

Mikoyan-Gurevich MiG-21 — egyszerű és hatékony

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

A MiG-21 egy olyan repülőgép, amely teljesítményével világsikereket ért el, miközben gyártásának és fenntartásának egyszerűsége alkalmassá tette exportra más, akár fejlődő, országok számára is.


Története

A MiG-19, a cég első hangsebesség feletti repülőgépe csodálatos teljesítményre volt képes, azonban az elvártnál nehezebb és bonyolultabb volt, megbízhatóságával pedig akadtak problémák.

Az ’50-es években a Szovjetunió akart egy megbízható, gyors és mobilis rövid távú (de legalább 30 percig egy tankkal repülni tudó) repülőgépet, amely magában hordozza a szovjet gépekre szokásos egyszerűséget, ezzel megkönnyítve a gyártást, a javítást, és a karbantartást.

1953-ra meg is született a pontos tervezet, az új gépbe egy darab Mikulin AM-11 (későbbi nevén: R-11-300) gázturbinát kell szerelni, ennek ereje és megbízhatósága elég volt egy könnyű tömegű vadászgépnek, így a következő feltétel a test minél kisebb súlya és hihetetlenül alacsony légellenállási érték volt.

A kiírt meghajtás keretet adott az egész géptörzs szerkezetének, amit ultrakönnyű anyagokból, iszonyúan keskenyre terveztek, ezzel is növelve a gép irányíthatóságát nagy sebességnél történő irányváltáskor, illetve csökkentve fordulási körét és a közben vesztett sebesség mértékét.

Milyen szárnya legyen?

Habár a hajtómű és a test kialakítása könnyen és egyetértésben ment, a szárnyfelületek tervezésénél vita alakult ki.

Az egyik legnagyobb tábor a már a MiG-17 esetében bevált 55 fokban szögelt ‘nyilazott’ szárnykialakítást szorgalmazta. A legnagyobb kihívót a deltaszárny kialakítás jelentette (57 fokban szögelve).

Nyilazott szárnyú MiG-21

Utóbbi megoldást először a német Lippisch cég alkalmazta sikeresen repülőgépre. Az ’50-es években a britek is elkezdték alkalmazni, maajd a franciák és USA egyes gyártói is átvették.

Hatalmas ellenérv volt, hogy ezen szárnytípust a Szovjetunióban addig még nem használták, az ellenséges gépek egy részénél viszont elég jól bevált.
Végül mind a kettőből építettek próbajárműveket, mivel úgy határoztak, hogy majd élesben kiderül melyik a jobb.

Az első próbák 1955-ben meg is történtek, a gépnek öt percen keresztül kellett tartania az 1750 km/h feletti sebességet, tengerszintről 10,000 m-re 72 másodperc alatt kellett felmásznia, el kellett tudnia érni a 20,000m-es magasságot, és képesnek kellett lennie állandó sebességgel függőlegesen zuhanni a légfékek használatával, a fel- és leszálláshoz szükséges terület nem lehetett hosszabb 400 és 700 méternél. Mindezt 3db 30 mm-es NR-30 gépágyúval és 16 db 57 mm-es irányítatlan rakétával felszerelkezve.

A motor még mindig problémákkal küszködött, a finomhangolása majdnem egy évbe telt, addig a régi AM-9B hajtóművet használták, illetve próbálkoztak vegyes meghajtású megoldással is, ahol a sugárhajtóművet ki-be kapcsolható rakétamotorok segítették.

Csehszlovák építésű MiG-21F-13

A nagy csata 1957-ben jött el, addig mind a két típus problémákkal küzdött, azonban az orr éleinek lekerekítésével, a motor fejlesztésével, hidraulikus irányításra való átállással és a szárnyakon függőleges stabilizátorok elhelyezésével a gépek alkalmasak voltak a megmérettetésre. A delta szárnyú előnye már gyorsulásnál észlelhető volt, de a legnagyobb különbség fordulás közben mutatkozott meg, a nyilazott szárnyú az átesés közelébe jutott olyan fordulók esetén is, amit a delta szárnyú könnyedén vett, ez el is döntötte a harcot utóbbi javára.

Jöhetett a következő megmérettetés a Mikoyan-Gurevich gépének a Sukhoi 1953-as Su-7-es gépével kellett megküzdenie, habár az ellenfél gyorsabb és erősebb volt, a MiG sokkal kisebb tömege megint csak fordulóharc közben tudott kitűnni, a Sukhoi-nak esélye sem volt.

A szovjet hadvezetés mind a két géppel, kisebb átalakításokkal, meg volt elégedve, a MiG-21-et mint gyorsreagálású elfogó és harcászati vadászt szolgálatba is állították, míg a Su-7 esetén pedig elrendelték az átállást a delta szárnyra, az elkészült gépek Su-9 néven vadászbombázó szerepkört töltöttek be.


Repülő

A MiG-21F (форсированный = fejlesztett) sorozatgyártása 1959 Novemberében indult meg, a gépet már a R-11F-300 hajtotta (az F itt is a fejlesztettet jelenti). A fegyverzetet többször is változtatták először, két 30-ast 23 mm-esre cseréltek, majd a 23-asokat leszerelve, két darab 30 mm-es változatra tértek rá, az irányítatlan rakéták helyett lehetőség volt 250 vagy 500 kg-os bombák felszerelésére is.

A gép az eredeti kívánalmaknak tökéletesen megfelelt, 1959 késő őszén ha csak másfél hónapra is, de tartotta a világ leggyorsabb vadászgépe címet 2388 km/h-val. Hatótávolsága elérte az 1,400 km-t, ezt külső üzemanyagtartályokkal 2,000-re lehetett növelni. Ez utánégető használata nélkül 1.5 és 2.25 órás repülési időt jelentett. A reptér(hosszúság)szükségtele kicsit magasabb lett az elvártnál, de a 450 és 850 m még hibahatáron belülinek minősíttetett.

1960 és 1961 között a MiG-eket folyamatosan próbák sorozatának vetették alá, teljesítményük fejlesztése érdekében, a 100-500 kg tömegű bombák és az 57 mm-es rakéták mellett az arzenáljába tartozott a ZAB-360-as napalm is. A program keretében rengeteg kis apró változtatást végrehajtottak, különböző MiG-21 modelek tucatrjait vizsgálták, hogy a módosítás pozitív vagy negatív mértékben változtat a gép karakterisztikáján és teljesítményén. Legfontosabb fejlesztések a farok- és szárnyfelületet érték, apró stabilizátorok, lekerekítések, élsimítások történtek, de egy új technológiával az állítható szintű utánégetővel is próbálkoztak.

MiG-21F-13
A ’60-as évekre légicsatákban egyre nagyobb szerepet kezdtek kapni a levegő-levegő rakéták, ez pedig a MiG-21 fejlesztésére is hatással volt, a gép bal oldaláról leszerelték a 30 mm-est (így csak egy darab maradt, 30 lőszerrel), helyette egy K-13-as rakétavezérlő rendszert (a 13-ast a nevében innen kapta) és két felszerelhető R-3S hőkövető rakétát kapott. (Természetesen a korábbi kiegészítőfegyverzet felszerelésére továbbra is lehetőség volt a hőkövető rakéták helyett.)

Ezen verzió nagyon eredményesnek bizonyult nagy bombázók és szállítógépek ellen, azonban a rakéták gyenge követési képessége alkalmatlan volt fürge vadászok elleni harcra.

Ezen gépeket SIV-52 FLIR érzékelők felszerelésével éjszakai vadászatra is alkalmassá tették, habár a primitív rendszerek és éjjellátó miatt, csak tiszta időben, 9,000 m alatt lehetett érdemlegesen használni és így is egy bombázót csak 4 km belül sikerült észlelni.

A rendszereket folyamatosan frissítették, fejlesztették. A MiG-21PF új R-11F2-300 hajtóművet és RP-21 radart kapott, további fejlesztések során pedig már Kh-66 levegő-föld rakéták indítására is képessé vált. Kiegészítő fegyverzetként 23-mas gépágyúk szárny alá szerelésére is lehetőség nyílt, de a irányítatlan és levegő-levegő rakéták és bombák fejlesztett változatát is mind megkapta. A védelmét pedig egy SPS-141 zavarórendszer látta el.

A következő cél a meghajtás és a radar fejlesztése volt, ez 1965-ben meg is történt, megszületett a MiG-21S, az R-13-300(csak az SM-től) és az RP-22 felszerelése a feladatnak tökéletesen megfelelt (az export MiG-21M kicsit elavultabb rendszereket kapott), a megnövekedett teljesítmény és fejlesztések következtében az eredeti szárnyankénti felszerelési pont egy helyett kettőre nőtt, a felszerelhető fegyverzetek listája pedig egyre csak gyarapodott a legkorszerűbb levegő-levegő, levegő-föld rakétákkal, bombákkal és gépágyúkkal. Az AP-155 autopilóta pedig képes volt egy gomb megnyomása után a legijesztőbb helyzetben is egyenesbe hozni a gépet, amikor a pilóta már rég feladta volna a küzdelmet.

De a MiG-21 fejlesztése még a ’70-es években sem állt le, az újonnan kifejlesztett R-25-300 hajtóművet a MiG-be is beszerelték, a gépet pedig korszerűsítették illetve felkészítették a még erösebb meghajtás kezelésére és kihasználására ezzel megalkotva a valaha volt legjobb változatot, a MiG-21bis-t.

A MiG-23 és MiG-25 megszületésével a 21-es korszerűsítése alábbhagyott, pár újabb felszerelhetö fegyverzet, vagy fejlesztett elektronia mellett, komolyabb fejlesztést már nem kapott. Másfél évtizedig volt a levegő ura.


Szolgálat

A MiG-21 teljesítményéhez képest olcsó, könnyen összeszerelhető és egyszerűen karban tartható és javítható volt. Ez tökéletessé tette az exportra.

Chengdu J-7 (Kínai MiG-21)

Ezt mi sem bizonyítaná jobban, mint hogy több, mint 50 ország rendelt és rendszeresített MiG-21-es vadászgépet, ebből 20-nál a mai napig szolgálatban állnak. Köztünk szomszédunknál Szerbiánál is, akiknek ugyan a fő erejüket MiG-29-ek adják, de még a MiG-21-eket is használják. Másik szomszédunk Románia nemrég kezdte meg az átállást F-16 Falconokra. [Amikkel nem tudtak felszállni, Erdély megszállásának 100. évfordulóján]

Magyarországnak is volt 261 db (!!!) MiG-21 vadásza, az egyik legfejlettebb MiG-21bis is szolgált a Magyar Légierőnél.
R-25-300 hajtómü, Lazur GCI, R-13 és R60 rakéták, RBK harckocsi-elhárítóbombák és új 23 mm-es Gryazev-Shipunov GSh-23L gépágyú 200 lőszerrel.

A gépet a Szovjetunióban 1959-től egészen 1985-ig gyártották, összesen több, mint 10,000 épült.

Kiváló repülési tulajdonságokkal bírt, teljesítménye meglepte az Egyesült Államok légierejét, de még az ellene kifejlesztett vadászokkal is könnyedén felvette a versenyt. Habár a F-4D Phantom II és az F-14A Tomcat gyorsulásban, sebességben és emelkedésben megverte, fordulóharcban esélyük sem volt a jóval mozgékonyabb MiG-21-gyel szemben.

Erejét bizonyítja, hogy egészen 1970-ig nem volt olyan konfliktus, ahol több légi győzelmet szereztek volna MiG-21 ellen, mint ahányat MiG-21 szerzett. (Több gépet lőttek le MiG-21-gyel, mint ahány MiG-21-et lőttek le repülővel.)


Játékban

Az 1.91-es frissítéssel két MiG-21-es is érkezik a War Thunderbe.

Az egyik az 1960-as MiG-21F-13, míg a másik egy kínai MiG-21, a Chengdu J-7II.

1966-ban lezárult a Kína és Szovjetunió közötti konfliktus, utóbbi tucatnyi MiG-21F vadászt küldött békejobbként. A kínaiak szétszerelték a kapott gépeket és lemásolták, a túl bonyolult részeket (mint a hidraulika, ami a kínai gépek 70%-ban elromlott) kihagyva belőle. Gazdasági problémák miatt a J-7 tömeggyártását csak a ’80-as években tudták megkezdeni.

A J-7 nehezebb anyagokból készült a MiG-21-hez képest, ennek mozgékonysága és gyorsulása látta kárát, a megnövekedett tömeg miatt fejlesztésre volt szükség, az új kínai WP-7II hajtómű 8%-kal volt erősebb az eredeti szovjet R-11-nél. A másik 30 mm-es ágyú is visszaszerelésre került.

A játékba ezen fejlesztett meghajtású J-7II kerül, ö lesz a játék legújabb repülője, gyártása 1978 és 1986 között zajlott.

Ezzel pedig felzárkózik a játék légi ága is (csak a merevszárnyú repülőket tekintve), az 1998-ös földi és 1991-es vízi legújabb jármű mellett most már legalább 1978-as (’78-’86 közötti) repülővel is játszhatunk az 1.91-es frissítés érkeztével.


Az 1.95-ös frissítéssel még két MiG-21 érkezik a játékba, egyik a Németországhoz, a másik a Szovjetunióhoz. Előbbi a MiG-21MF, ami az SM export, másik a MiG-21SMT, ami pedig az SM megnövelt hatótávolságú változata. Utóbbinak a gép felső részébe tett üzemanyagtartály, különös kinézetet kölcsönzött a gépnek, ami miatt a NATO országok pilótái “gyúnyolták” is az SMT-t, ami a Szovjetunióban sem volt népszerű, mivel a megváltozott tömegközéppont nagyon megnehezítette a vadász kezelhetőségét.


Az 1.103-as frissítéssel a MiG-21 legfejlettebb példánya, a MiG-21bis is a megérkezett a War Thunder-be. A korszerűbb rendszerek és az új hajtómű segítségével a MiG-21bis a játék legfélelmetesebb vadásza lesz, ami a Szovjetuniót képes lesz minden más nemzet fölé emelni. Talán ami kicsit kedvét szegheti a szovjet pilótáknak, hogy a játékban az SPS-141 zavarórendszert, nem csak az SM-ek, de még a bis sem kapja meg, amely komolyan csökkenti az irányított rakéták elleni védekező képességét.

Légi célpontok ellen a MiG-21SMT-n már megismert fegyverzeteket is fejleszteték a játékban, a 23 mm-es gépágyú 200 helyett 250 lőszerrel rendelkezik, 4 helyett pedig 6 felszerelési pontja van, emellett egy régi ismerős is újra ránk köszön, az R-13M levegő-levegő rakéta, ami az 1.87-es frissítéssel került be a MiG-19PT-re, viszont később az 1.95-ben azt róla leszerelték, és azóta sehol nem volt elérhető. Akinek hiányzott az R-13M, most a MiG-21bis kifejlesztésével újra használhatja majd, az 1.103 frissités megérkeztével.


A 2.03-as frissítéssel még egy MiG-21, a MiG-21PFM is érkezik a War Thunder-be, mint event-en megszerezhető, nem premium jármű, a szovjet fába, Tier VI, 10.0 lesz érkezésekor.

A PF az F-13 erősebb R11F2-300 sugárhajtóművel, fejlettebb elektronikával és RP-21 radarral ellátott elfogóvadász változata, amelyet már K-5MS rakétával is fel lehetett szerelni.

A PFM név kettő altípust jelenthet:
Az egyik a PF németek által felújított változata, aminek fejlettebb radarrendszere már az R-60 rakéták felszerelését is lehetővé tette.
Másik lehetőség, a “hivatalos” szovjetek által felújított PF, ezen a gépágyút áthelyezték, és további kisebb változtatásokat hajtottak végre a gép sárkányszerkezetén és elektronikai rendszerén. Majd 1968-ban újabb felújítás következett, aminek következtében a gép már Kh-66 levegő-föld rakéták kezelésére is képes lett.

A játékba mind a gép kinézete, mind a nemzet miatt valószínűleg utóbbi kerül, viszont a gaijin úgy döntött ötvözi a két PFM előnyeit és a játékban a gép képes lesz vinni, R-60 és Kh-66 rakétákat is.

Frissítés: több hetes küzdelem és panaszok tucatjai után a gaijin ismét visszakozott, mégsem fog kapni a MiG-21PFM R-60 rakétákat, hogy a jármű történelmi valójához közelebb kerüljön.


A 2.11-es frissítésben a németek kapnak copy-paste MiG-21PFM-et és MiG-21bis-t; MiG-21 SPS-K és
MiG-21bis-SAU néven.

Előbbi 60 eurós premium, utóbbi kifejleszthető lesz a MiG-21MF után.

13 replies »

Hozzászólás