Bemutatók

CANSA FC.20 — felderítőből lett földi támadó

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

Az FC.20 egy második világháborús felderítőgépnek indult, azonban alacsony magasságban való kiváló repülési tulajdonságai és a szükség miatt későbbi változatait páncéltörő ágyúval felszerelve földi támadó gépnek használták.

FC.20

Fejlesztés

A Costruzioni Aeronautiche Novaresi SA eredeti nevén Aeronautica Gabardini SA 1913-ban jött létre, mint a FIAT egy alvállalata.

Az első világháborúban felderítő- és vadászgépeket gyártott, majd a háború után betört a civil piacra is, gépeik nagyon alacsony légellenállásukról és jó vitorlázókepésségükről voltak híresek, így legnagyobb előnyüknek alacsony fogyasztásuk és emiatt (méretükhöz képest) lenyűgöző hatótávolságuk volt mondható.

A háború azonban a CANSA terveit is áthúzta, mivel harci gépekkel akkor már annyira nem foglalkoztak, így kiképzőgépek fejlesztésébe kezdtek, illetve a megsérült repülők javítását végezték.

FC.12 kiképzőgép

Tulajdonságok

FC.20 felderítő gépük kitűnő repülési tulajdonságai miatt (470 km/h végsebesség, 1,300 km hatótávolság és 8,000 m utazási magasság) megragadta az Olasz Hadvezetés figyelmét és kértek belőle egy felfegyverzett és felpáncélozott változatot földi támadó szerepkör betöltésére, amiből 1940-ben Olaszország hiányt szenvedett.

Két típust is építettek, FC.20bis és FC.20ter néven. A pilóta mögött helyet foglaló lövész védelmi 12.7 mm-es Breda géppuskája mellett, beszereltek a szárnytövekbe két 12.7 mm-es Breda géppuskát, illetve a gép orrának alsó részébe, egy átalakított, eredetileg hajók légvédelmi ágyújaként használt 37 mm-es Breda Cannone-Mitragliera da 37/54 gépágyút. Utóbbi feladata a páncélozott célpontok elhárítása volt.

FC.20ter

A gépágyú változtatható tűzgyorsasággal – 60, 90 vagy 120 lövés percenként – 800 m/s-os torkolatsebességgel, és 820 g-os lövedékkel rendelkezett, amely körülbelül 45-50 mm vastag páncélzat átütésére volt képes. Felülről ez a kor bármely harckocsija ellen bőven elegendő volt. [Tulajdonságai külföldi fegyverek közül az Egyesült Államok 37 mm-es M1A2 ágyújához voltak legközelebb, viszont az olasz torkolatsebessége egy negyeddel (25%-kal) jobb volt.]

FC.20bis

További fegyverzetet jelentett a törzsben két darab maximum 160 kg-os ‘hagyományos’ és a szárnyon további 126 db 2 kg-os kazettás bomba, amik tovább javították a gép földi támadó képességét.

FC.20

Az FC.20bis orr-részét és szárnyait átalakították, hogy azok a harci körülményekhez megfelelőek legyenek. Ez a gép elejéről a felderítéshez való üvegkúp leszerelését annak egy rövidebb páncélozott orrészre való cseréjét is jelentette.

FC.20bis

A felszerelt páncélzat és fegyverzet a gép tömegét 7 tonnára emelte, amihez a két FIAT A.74 R.C.38 14 hengeres csillagmotor egyenként 840 lóereje már kevés volt, így egy még eredeti orr-résszel rendelkező, de már minden mással felszerelt gépen a motorokat lecserélték FIAT A.80 R.C.41 18 hengeres csillagmotorokra, amik már egyenként 1000 lóerős teljesítmény leadására voltak képesek. Ezen változat volt az FC.20ter.

FC.20ter

Közben elindult 1940 szeptemberében az Egyiptom elleni Észak-Afrikai Hadjárat, amiben megtapasztalták az olaszok a léghűtéses motorok gyengeségeit és sivatagi használatuk esetén való gyakori meghibásodását. Az összes gépükön keresték vízhűtéses motorokra való áttérés lehetőségét.

FC.20quarter

A FC.20 esetén a választ a FIAT R.A.1000 néven gyártott Dailmer-Benz DB 601 V-12-es motorja adta meg, amely egyenként 1205 lóerejével, akár 550 km/h-s végsebességre is képes volt az FC.20quater névre keresztelt gépet felgyorsítani.

Az FC.20quater-nek nem a jobb meghajtás volt az egyetlen újítása, fegyverzetét szintén nagymértékben javították. A 12.7 mm-es Breda géppuskákat, 20 mm-es MG151 gépágyúkra; a 37 mm-es Breda Cannone-Mitragliera da 37/54-t pedig 37 mm-es Mauser Ikaria-ra cserélték, ami sokkal nagyobb átütéssel és pusztítóerővel rendelkezett. (Gondolkoztak egy 54 mm-es olasz ágyúra való cserén is, azonban a Mauser jobb tulajdonságokkal rendelkezett a feladatra, így inkább a németet választották.)


Szolgálat

A CANSA Novara tartományban (Észak-Olaszország) található gyárában azonnal megkezdték a gyártást, viszont az üzem kis mérete miatt az lassan haladt, más gyár pedig nem ált át az FC.20quater építésére.

Az elkészült darabokat a frontra vezényelték, ahol az elvesztett támadó gépeket pótolták vele. Kis darabszáma és Olaszország gyors megadása miatt komolyabb hatást nem tudott elérni.

Az 1943-as olasz kapitulációig úgy fél tucat készült el, amit a megszálló hadsereg mind szétszerelt. A háború után a CANSA-t amerikai parancsra meg kellett szüntetni. Cameri városában megszűnt a repülőgép-ipar, az FC.20 volt az utolsó ott készült repülő.


Játékban

Az 1.103-as frissítéssel az FC.20 első hadi célra készített próbadarabja az FC.20bis is a War Thunder-be kerül.

Ez (a súlyhoz) gyenge motort, és a megnövekedett tömeg miatt csak 420 km/h-s végsebességet, és a régebbi fegyverzetet jelent: 1 db 37 mm-es Breda Cannone-Mitragliera da 37/54 és 2 db 12.7 mm-es Breda-SAFAT.

Akik a DEV-en használták az FC.20-at kicsit megijedhettek, ugyanis ott az ágyú még csak 24 mm átütéssel rendelkezett, reméljük azonban ez a hivatalos frissítés érkeztével majd javulni fog, ugyanis a lőszer még a gaijin által megosztott átütésszámoló szerint is közel 50 mm átütéssel rendelkezik.

Bombákból csak a testbe szerelhetőket kapjuk meg, itt 50, 100 és 160 kg-os bombák, és lehetőség szerint azok páncéltörő változatai szerepelnek. A szárnyra szerelhető kazettás bombák még nem érkeznek, de ez érthető is, mivel a játék még nem tud kazettás bombákat kezelni. Amint ez változik, remélhetőleg az FC.20-ról sem fognak megfeledkezni.
[A szovjetek (játékosok) nagyon fognak majd örülni a PTAB bombák érkezésének.]

2 replies »

Hozzászólás