Bemutatók

AMX-50

Kedves Játékosok!

Örömmel mutatjuk be, Franciaország MBT-korszaka előtti utolsó tankját az AMX-50 ‘családot’.

50-100-min

Tervezés:

Az E-100-hoz hasonlóan, a franciák szerettek volna egy olyan egységes alapot(alvázat) létrehozni, amely megfelelő harckocsi, tankvadász, légvédelem, logisztikai és mentesítő jármű és egyéb lánctalpas harcászati feladatot ellátó gép feladatainak ellátására. Ez az ötlet, mint a németeknél is, a gyártásban való könnyebb átállás, az egyszerűbb javítás, és az egységes alkatrészek miatt hasznos.

A cél, ugyan úgy, mint az ARL és Lorraine esetében, az akkor szolgálatban álló Párducok leváltása és a függetlenedés az amerikaiak M26 Pershing és M46 Patton harckocsiitól, felhasználva a németek megoldásait.

pint-min

AMX M4:
Az AMX felhasználva a Tigris II alvázát hamar meg is építette első prototípusát mely az M4 nevet viselte. Az alváz az ARL-en megismert (fejlesztett) tornyot és 90 mm-es (eredeti)DCA ágyút kapta. A pályázatban szereplő 50 tonnás korlát miatt, a tank páncélzata csak 90/40/40 mm lett, amit a mindenevővé tett Maybach motor 35 km/h-ra tudott felgyorsítani. Felfüggesztése és váltórendszere szintén a Tigriseken található német megoldás fejlesztettje volt.

AMX-50:
A prototípus meggyőzte a francia hadvezetést, 1950-re el is készült a második darab, oszcilláló toronnyal és egy fejlesztett DCA ágyúval, mely átütése másfélszerese elődjének (200+), ezzel alkalmassá téve a tankot orosz riválisai páncéljának átütésére. A torony és ágyú miatt a tömege három tonnával meghaladta a kívánt értéket és ezt már a motornak is nehéz volt kezelnie, így további fejlesztések voltak szükségesek.

50-100test-min

 

AMX-50 (100):
A torony lehetővé tette, így új prototípusban az ágyú egy 100 mm átmérőjű, Lorraine 40t-nél megismert, önműködő töltőrendszerű SA47 lett. A tank tovább növekedett átütése és gyors töltésideje biztosította számára a megfelelő fegyverzeti várakozásokat. Viszont a harckocsik 3 fő jellemzőjéből még eggyel szerették volna felruházni a harckocsit, a mozgékonysággal.
A választás az elfoglalt Maybach HL 295 motorra esett, melynek használatától eddig dízel meghajtása miatt óckodtak. A fejlesztések miatt a tank tömege drasztikusan megnőtt így oldalpáncélzatából 5 mm-t, míg a hátuljáról 10 mm-t ‘lecsíptek’. Az újra 50 tonnás masinát a motor közel ezer lóereje 50 km/h-ra tudta felgyorsítani, amely még mindig elmaradt a kívánttól, de mivel nem volt senki képes erősebb motort gyártani, a terveket elfogadták.

Ehhez a diavetítéshez JavaScript szükséges.

 

AMX-50 Foch:
A közepes tank terveinek elkészülése után, elkezdték a páncélvadász fejlesztését. Alapul a német JagdPanther szériát és Entwicklung páncélvadászainak terveit vették alapul. Az alváz, felfüggesztés és motor egy az egyben megegyezik az AMX-50/100-éval, így a harckocsi birtokolja a német közepes páncélvadászokra jellemző mobilitást, és fordulási képességet köszönhetően váltójának, mely lehetővé teszi neutral (egy helyben való) fordulását, ami a rögzített ágyú miatt nagyon fontos egy TD-nél.

focht-min
Páncélzata kialakításánál a szemböl való védelem volt a fö szempont, így a frontjára egy 55 fokban döntött 180 mm vastag páncéllemezt raktak, aminek közel 300 mm-es effective értéke a (c)heat-fs-en kívül minden ellen tökéletes védelmet nyújt. A tank hosszanti páncélozását két részre oszthatjuk, a legénységi tér felülröl 30 mm oldalról 70 mm védelmet kapott, a motortér 20- és 40 mm. A tank hátulról és a lánctalpaknál ugyan úgy 40 mm. Ez a védettség elég a hagyományos repülök, szinte minden tank ellen szemböl, és a kiskaliberü légvédelmek ellen. Sajnos a játékban még az elülsö felépítmény páncélja is csak 40 mm (reméljük ezt majd a késöbbiekben javítják), illetve a lánctalpak közötti rész nagy gyengepontja.
Ágyúja egy 120 mm-es SA46 lett, melynek átütése(257) elegendő, hogy még a legkeményebb ellenséges tankokat is képes legyen beütni, és habár nincs benne robbanóanyag (szokásos francia) ‘egylövésezni’ sem nehéz vele. Kiegészítő fegyverzetnek egy német (GroundAttacker) 15 mm-es MG151-et kapott, amely tűzgyorsasága megfelelő repülök ellen, átütése pedig veszélyessé teszi bármilyen könnyen páncélozott harckocsi és légvédelemmel szemben.(és amilyen hangja van ❤ )

AMX-50 (120):
Az Foch ágyúja újból megihlette az AMX tervezőit, és az 50-100 fejlesztése mellett döntöttek, hogy képes legyen befogadni a 120mm-est, beépített töltőrendszerrel együtt. Az elkészült torony magassága meghaladta a kívántakat, az eredeti testre való felszerelésével világítótorony lett volna tankból, így a test átdolgozása mellett döntöttek. Az egész profilját lesüllyesztették, a motor és a váltó helyét kicsit módosították, hogy a vezető elférjen, az akkoriban bemutatott IS-3 újdonságát a csukaorrként is emlegetett páncélelrendezést tervezték a tankra. Ez persze a tanktestben a kettő ember helyett csak egy számára nyújtott megfelelő helyet és ö is elég szűkösen fért csak el.

50-120-min
Késöbb a tank orrát átdolgozták, a régi francia kerekített megoldást hozták vissza, ami több helyet és jobb páncélvédettséget jelentett a soför számára. Az elözö közepesekhez hasonlóan, persze ezt a tankot sem a jó páncélvédettség jellemezte, és a fejlesztések miatt közel 70 tonnára megnövekedett tömeget valahogy kompenzálni kellett.
Az új motor elkészítése még mindig nem haladt jól, viszont a már eddigiekben megtalálható 295-ös Maybach motornak megkapták egy fejlesztett változatát, amely képes volt az eredeti ’50 tonnás’ pályázatban elvárt 1200 lóerő leadására. A motor mellett a váltó is fejlesztésen esett át így a tank sebessége már képes volt elérni akár 65 km/h-t is.

50Bhis-min

 

Játékban:

Sajnos az ARL-hez hasonlóan a játék ezen tankoknál sem tükrözi teljesen a valós értékeket, de ez nem változtat azon a tényen, hogy az AMX-50 egy jó ágyúval felszerelt, viszonylag mozgékony harckocsicsalád, amely az ellenfél oldalba támadására vagy éppen hátulról való ‘snipolásra’ is megfelelő jármű. A páncélvadászt pedig ágyúja és áthatolhatatlan frontpáncélja tökéletes távolsági harcossá teszi, de mozgékonysága miatt a vehemensebb játékosok is szerethetik  és egy szűkebb területen sem kell védtelennek éreznünk magunkat.
Adottságai alapján leginkább egy (late)Párduchoz tudnám hasonlítani, amely megfelelő mobilitással rendelkezik, illetve páncélját is lehet még használni, de arra várni hogy majd megállít minden lövedéket nem szabad, de ágyújának ereje és pontossága révén szinte bármivel el tud bánni.

foch-min

 

 AMX M4  AMX-50  AMX-50(100)  AMX-50 Foch  AMX-50(120)
Méretek
(H-SZ-M)
7.08  x 3.40 x 3.35 m (23.2 x 11.2 x 11.0 in) 7.27  x 3.40 x 3.35 m (23.8 x 11.2 x 11.0 in)  7.35  x 3.40 x 3.35 m (24.1 x 11.2 x 11.0 in)  10.8  x 3.30 x 2.85 m (35.5 x 10.10 x 9.4 in)  9.5  x 3.10 x 3.85 m (31.16 x 10.17 x 12.4 in)
Tömeg 53 tonna 56 tonna 50 tonna 59 tonna 69 tonna
Legénység 5 (sofőr, parancsnok, lövész, töltökezelő, rádiós) 4+1 (sofőr, parancsnok, lövész, rádiós / töltökezelő) 4 (sofőr, parancsnok, lövész, rádiós)
Motor Maybach HL230, gázolaj: 575 hp Maybach HL 295, V-12, dízel: 850 hp Maybach HL 295 F, V-12, dízel: 1200 hp
Fel-
függesztés
torziós rugó, átfedő futógörgők
Végsebesség 35 km/h (22 mph) 50 km/h (31 mph) 65 km/h (40 mph)
Fegyverzet 90mm
DCA
2 x 7.5 mm
MAC 31
90mm DCA(45)
2 x 7.5 mm
MAC 31
100 mm SA47
2 x 7.5 mm
MAC 31
120mm
SA46
15mm
MG151
120mm SA46
15mm MG151
7.5mm AAT
Páncélzat (elöl/
oldalt/
hátul)
Test: 90/40/40 mm
Torony: 110/60/30 mm
Test: 90/40/40 mm
Torony: 45/30/30 mm
Test: 90/35/30 mm
Torony: 45/30/30 mm
Test: 180/70/40 mm Test: 120/30/30 mm
Torony: 90/60/40 mm
Legyártott összesen: 5 db prototípus

50Bmuse-min

Valóságban:

Habár a tervek jól sikerültek, a lassan előtérbe helyezett MBT fejlesztés megpecsételte az 50-es sorsát, az elkészült darabokat kiállításokra és bemutatókra elvitték. Megoldásait a svédek a Kranvagn és a franciák a Leclerc tervezésénél felhasználták. Gyártását megnehezítette, hogy sok alkatrésze német volt, és bonyolultságuk miatt a franciáknak nehéz lett volna, mind azok gyártása, mind karbantartása. Alakjuk és kialakításuk érdekes és egyedi volt korában. Azt hogy mennyire állta volna a sarat az Orosz T-44/54-ek és IS-2, IS-3 akár IS-4 ellen a WarThunder-ben kipróbálhatjuk.

potato-min

Köszönjük, hogy végigolvastad!

 

Reklámok

1 reply »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s