Modern harcjármuvek

T-72M2 Moderna

t72m2_moderna_l4

T-72M2 a gyakorlótéren / military-today.com

A T-72M2 Moderna a szovjet T-72 harckocsi szlovák továbbfejlesztése. A T-72M-t Csehszlovákiában gyártották licencben és 1981 óta van rendszerben a Cseh hadseregben. A két állam szétválása után a 1990-es években mindkettő megőrizte gyártó-, fejlesztő kapacitását és T-72 harckocsi “flottáját”. A T-72M2 Moderna első prototípusa 1993-ban készült el.

Fejlesztés, védelem, fegyverzet

A T-72M2 Moderna továbbfejlesztett védelemmel rendelkezik. A harckocsi fel van szerelve  DYNAS robbanó reaktív páncélzattal (ERA). A második prototípus már kiegészítő, rácsos páncélzattal is el van látva, amely védelmet nyújt a kumulatív gránátok ellen. A harckocsi rendelkezik még lézer besugárzás jelzővel, amely jelzi, mikor a harckocsit lézersugárral célozzák meg valamint meghatározza a fenyegetés irányát is. Ez a rendszer össze van kötve a füstgránát vetővel és mechanikus indítással a személyzet füstbe tudja burkolni a Moderna-t. Ha mégis találat éri, egy új hatékonyabb tűzoltó rendszer segít a kársemlegesítésben.

A T-72M2 Moderna 2A45MS típusú korszerűsített 125 mm-es sima csövű ágyúval van szerelve. Természetesen az automatikus töltőberendezést meghagyták. A fő fegyverzet mellett megtartották a koaxiális 7,62 mm-es PKT géppuskát is.

t72m2_moderna_l2.jpg

T-72M2 Moderna első prototípusa a 2 db 20 mm-es mozgatható gépágyúval / military-today.com

A harckocsi első prototípusa két svájci 20 mm-es gépágyúval van ellátva, a torony mindkét oldalára szerelve. Ezek légi és földi célpontokat ellen is hatékonyan alkalmazhatóak voltak. A második prototípust pedig egyetlen, 30 mm-es gépágyúval szerelték fel (persze a fő fegyverzet megtartása mellett), amely a szlovákoknál is rendszerben lévő exszovjet BMP-2 gyalogsági harcjárműből ismert.

A T-72M2 Moderna egy új VEGA tűzvezető rendszerrel, új ballisztikai számítógéppel és új belga és francia eredetű érzékelő rendszerrel rendelkezik. A harckocsiparancsnok panoráma figyelőműszert kapott. Ugyanezt a figyelő műszert használják a francia Leclerc harckocsinál és néhány más modern harckocsinál is. A harckocsiparancsnok képes a rendszer által a cél keresésre és azonosításra, majd megjelöli az irányzónak és már keresheti is a következő célpontot. Ez hatékonyabbá és gyorsabbá teszi a célmegsemmisítést a harckocsi személyzete számára.

t72m2_moderna_l3.jpg

T-72M2 Moderna második prototípusa a 30 mm-es gépágyúval szerelve / military-today.com

A korszerűsített harckocsi egy erősebb S12U típusú turbófeltöltős dízelmotort kapott, amely 850 LE leadására képes (az eredeti 780 LE-s volt). Ez a hajtómű a szovjet V-46-6 harckocsimotor lengyel modernizált verziója és lengyel PT-91 Twardy harckocsin is használták. Annak ellenére, hogy a korszerűsített T-72M2 nehezebb, javult a mobilitás az eredeti T-72M-hez képest.

A T-72-ből a háromfős személyzetet (parancsnok, irányzó és vezető) megtartották.

t72m2_moderna_l5.jpg

T-72M2 Moderna – jól látható a DYNAS ERA- és a kiegészítő rácsos páncélzat / military-today.com

A harckocsi fejlesztése annak idején teljesen befejeződött. Ezt a fejlesztést több évig ajánlották a szlovák hadseregnek és az export ügyfeleknek is. Azonban a T-72M2 Moderna nem kapott megrendeléseket. Szlovákia soha nem rendelte meg ezt a harckocsit finanszírozási problémák miatt pedig ígéretes fejlesztésnek bizonyult.

t72m2_moderna_l1.jpg

T-72M2 Moderna első prototípusa – Csak néhány prototípust építettek a tesztek számára. / military-today.com


Forrás: http://www.military-today.com

Hozzászólás