Bemutatók

Saab 105 — kiképzőből lett földi támadó

A már 83 éves, a világháborút és a NATO nagyon erős amerikai befolyását is túlélő svéd Saab cég vadászgépei a mai napig világszínvonalat képviselnek. Jelenleg Magyarország is a Saab JAS 39 (“Gripen”) többcélú vadászgépeit tartja hadrendben.

Magyar Saab JAS 39 “Gripen”-ek

Fejlesztés

A hatvanas évek elején a Saab – sikeres vadászgépeik után – a többüléses repülők fejlesztésébe is belekezdtek. Svédország célja az volt, hogy lecseréljék a külföldről “kölcsönzött” brit de Havilland Vampire gépeit, és ezzel függetlenek legyenek: a teljes légierejük saját – hazai – repülőgépekből álljon.

A csere szempontjából legfontosabb volt, hogy az új fejlesztés kiképzési célra tökéletesen megfeleljen. Ehhez az is kellett, hogy mind a két pilóta saját helyén maradva képes legyen a gépet tökéletesen irányítani: egymás mellett foglaljanak helyet.

A fejlesztéshez elég komoly biztosítékot jelentett, hogy a svéd kormány, előre bejelentette: ha a gép sikeres próbarepülést végez, ‘minden kérdés nélkül’ azonnal rendelnek 100 darabot, illetve a próbadarab megépítésének költségét is előre kifizetik.

Két éves tervezési munkák után az első darab 1963-ban készült el, 1965-ben Franciaországba szállították, ahol próbák elé állították. Ezeket a Saab 105-re keresztelt gép sikeresen vette, még abban az évben rendelt is Svédország 130 darabot.


Tulajdonságok

Felső-, egyenes-szárnyas kialakítása sebességét korlátozta, a két Volvo által készített, katonai nevén RM9-es sugárhajtómű 900 km/h-s végsebességet tudott kölcsönözni neki.

A gyenge végsebesség mellett viszont kiváló és könnyű irányíthatóságot is biztosított a szárnykialakítás (és a nagy vízszintes vezérsíkkal ellátott T farokrész), ami kiképzési célokra tökéletes kombináció volt. Ezt a gép viszonylag kis tömege is segítette, üresen kevesebb volt, mint 3 tonna.


Szolgálat

Katonai szolgálatban a Saab 105-öt három csoportba osztották. Legfontosabb és legnagyobb csoport a kiképzési volt, összesen 149 db gépet osztottak ebbe a csoportba, katonai megnevezése SK 60A lett.

Kétüléses rendszere földi támadó feladatkörre is korlátozottan alkalmassá tette. Az SK 60B szárnyaira 3-3 helyen lehetett fegyverzetet felerősíteni, ezek lehettek 7.92, 12.7 vagy 30 mm-es gépfegyverek; 250 kg-os bombák; 75, 127 vagy 135 mm-es irányítatlan rakéták; Rb 05 levegő-föld és Rb 24 (AIM-9 Sidewinder) levegő-levegő rakéták.

Harmadik változata az SK 60C, felderítő szerepkört végzett, ebből egy épült, majd további 29 SK 60A-t is átépítettek.

A fejlesztés persze nem állt meg, az Saab 105 négy ülésesre átépítve személyszállítási célra is alkalmas lett, további felszállási és landolási segítséget beépítve pedig civil gépek irányítására való kiképzést és átképzést is végzett. A két típus az SK 60D és SK 60E nevet viselte.

SK 60E négyüléses kiképző gép

Több változat is létezett, de ezek nagy része tömeggyártásra sosem került, a második megépült Saab 105-be amerikai J85-ös sugárhajtóművet szeretlek, Svédország nem akart külföldi alkatrészekre hagyatkozni, más ország pedig nem akarta megvenni hiába kínálták.

A gépet szárnyát kicsit átalakították és folyamatosan fejlesztették elektronikai részeit, hogy az export piacon a korszerű gépek között maradjon. A kitartó munkának meglett a hatása, Ausztria 1970-ben rendelt 40 darabot. A Saab 105Ö itt is a de Havilland Vampire gépeit cserélte le.

Osztrák Saab 105Ö a gép 40. évfordulóján

A kilencvenes évek elején a Saab megalkotta FJ44-es hajtóművét, amely alkalmas volt a 105-ösbe való beszerelésre is, így 1995-ben elkezdték a régi hajtóművek lecserélését az A, B és C változatokon. Az új meghajtás nem csak 1 kN-nal nagyobb erővel rendelkezett (7.3 → 8.4 kN), de megbízhatóbb, olcsóbb és könnyebben karbantartható is volt.

Kiválóságát mutatja, hogy a mai napig ezen a gépen (is) képzik a svéd és osztrák pilótákat. Az osztrákok 2020 júliusában bejelentették a Saab 105 nyugdíjaztatását, azonban a cseregépet a cikk megjelenésig (2020 november) még nem sikerült kiválasztaniuk.


Az 1.103-as frissítéssel a Saab 105 is érkezik a War Thunder-be, (egyértelműen) annak támadó változata az Sk 60B (még a régi Volvo “motorral”).

A játékban elvileg a valóságosnál alacsonyabb végsebességgel fog rendelkezni, azonban (jelenlegi) 7.3-as BR-jébe az is tökéletesen elegendő lesz. Irányított rakétái nagyon sokak idegeit ‘ki fogják csinálni’.

Érdekes lesz majd a nagyon korai Jet-ek és kései propelleres gépek között Sidewinder rakétákkal felszerelt géppel repülni. Főleg úgy, hogy a következő AIM-9 rakétával felszerelt gépig majdnem egy BR-t kell lépni felfele.
(Végül nem kapta meg az RB24-et.)

Az Sk 60B a svéd pilóták öröme és mindenki más hatalmas bánata lesz. A 20 évvel idősebb gépek között a Saab 105 még gyengeségei ellenére is nagyon komoly fenyegetés lesz.


A 2.03-as frissítéssel a Saab 105 egy exportra való bemutató változata a Saab 105G és az osztrákok által rendszeresített Saab 105Ö is érkezik a játékba. Előbbi kifejleszthetőként az őt megelőző Saab 105 után, utóbbi viszont aranyért vásárolható premiumként.

A G típusból egy darab készült, megmutatva a potenciális vásárlóknak, hogy a felújított szárnyakkal, elektronikával és jobb motorral mire képes a jármű. Az Osztrákok Saab 105Ö-je szinte mindenben megegyezik vele.

A repülő jelenlegi tudomásunk szerint 8.0-s BR-rel fog érkezni Tier V-be, ami azért is érdekes, mert az AIM-9J svéd változatával az RB24J-vel is rendelkezik, amivel más repülőn egészen 10-zel kezdődő BR-ig nem találkozni.

Ha minden így marad a Saab 105G és Ö egy nagyon OP repülő lesz, 8.0-s BR-ben a top-tier levegő-levegő rakétáival.

Egyetlen hátrány, hogy a G az RB05 levegő-föld rakétákat nem kapja meg, így harckocsik ellen csak a hagyományos nem irányított rakétákkal, vagy 1000 fontos bombákkal rendelkezik. Ahogy hogy légi és földi célpont ellen egyszerre rendelkezzünk közvetlen fegyverzettel, a premium Ö típust kell megvennünk, ami az RB24J mellé fel tud tenni egy pár 30 mm-es gépágyút, vagy RB05 levegő-föld rakétát is.

Frissítés: A gaijin visszakozott, az RB24J-t eltávolítják a két Saab105-ről.

3 replies »

Hozzászólás