Bemutatók

Savoia-Marchetti SM.92 — olasz “ikervadász”

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

Az SM.91 egy csodálatos nehézvadász volt, a tervezők viszont már megépülése előtt keresték az utat még jobbá tételére, ennek eredménye lett az SM.92 névre hallgató nehézvadász. Ha az előbbit a Bf110-hez hasonlítottuk, erről talán a Zwilling juhat eszünkbe.

Története

Részlet az SM.91 cikkünkből:

“A világháború előtt, az 1936-ban megkezdődött repülőgép fejlesztési hullám 1938-ra minden akkori gépet elért és korszerűbbre cserélt, az utas- és csomagszállítóktól, a teherszállítókon keresztül, az egy vagy két üléses kis és harci gépekig. Egy típus maradt el, a nagy hatótávolságú nehézvadász, amely változatos feladatkörökben bevethető, viszont nagy végsebessége és kiterjedése ellenére, könnyű tömegének köszönhetően, szükség esetén fel tudja venni a harcot az ellenséges vadászgépekkel, de megfelelően erős, így jó gyorsulással és emelkedéssel rendelkezik és elég strapabíró, hogy bombázótámadás esetén is be lehessen vetni, az olasz földi létesítmények védelmére.

A feladatra a Saviola-Marchetti vállalkozott, 1939-re el is készült az SM.88 névre hallgató próbajármű, a repüléshez, ezen faladatkörben már bizonyított, német DB 601-es motorokat raktak bele. A gép nem repült rosszul, de mozgékonyságban, gyorsulásban, és emelkedésben elmaradt az 1936-os német Bf 110, új C típusú változatától. Mivel a motor így is német lett volna Olaszország inkább a teljes Bf 110 gyártási jogát megvásárolta, az SM.88-ból pedig csak az egy darab próbadarab készült el.

Az újabb lehetőséget 1941 hozta el, amikor a Bf 110-et már nem lehetett tovább fejleszteni, egy új típus megalkotására volt szükség. A Savoia-Marchetti kapott is az alkalmon és elkezdte az új nehézvadász fejlesztését.”

Két testváltozatot is próbáltak az egyik a hagyományos elrendezésű, dupla farkas nehézvadász, míg a második az ikervadász formáját öltötte magára. Az SM.91 és SM.92 nevet kapták, mi most utóbbival fogunk részletesen foglalkozni.


Repülő

Mint már olvashattátok az SM.92 kialakítása az ikervadászokéhoz hasonló, viszont hivatalosan nem nevezhető annak. Az ikervadászok ugyanis két független vadász szinte változtatás mentes összeépítéséből jönnek létre, míg az SM.92 testét külön tervezték a régebbi olasz nehézvadászok terveinek és tapasztalatainak felhasználásával.

Az SM.91 egy csodálatos, erős és gyors gép volt, azonban fordulékonysága hagyott kívánni valót maga után, illetve légellenállása is magasabb sokkal magasabb volt a kívántnál.

A tervezők a 91 teljes középső szekcióját kiszedték, a pilótafülke a gép bal(portside) törzsébe került, itt foglalt helyet a pilóta és a lövész is. Ezen megoldással az előd túl magas légellenállási problémáját is javították, illetve a gép tömege is nagymértékben, egy tonnával csökkent, ami egy öt tonnás gép esetén igen nagy szó.

A fejlesztők legnagyobb bánatára ebbe a gépbe sem tudtak korszerűbb motort szerezni így ez is a régi Alfa Romeo által gyártott DB 605 A-1 motorokat kapta, amik a rosszabb minőségű olasz üzemanyaggal 1500 lóerő leadására voltak képesek. (Német üzemanyaggal 1800 lett volna.)

A gép javult teljesítményét viszont ez is csak mérsékelni tudta, végsebessége majdnem elérte a 650 km/h-t, emelkedése 14.5 m/s volt, ez fél métert növekedést jelent másodpercenként (a 91-hez képest), de legnagyobb változást a pilóta a a gép fordulóképességében érzékelhetett. Az tengelyhatalmi vadászokkal még így sem tudta felvenni a versenyt, de nagyobb/nehezebb gépeknek már könnyedén a hátába tudott kerülni.

Fegyverzete eltér testvéréétől, a súlyra különösen figyelve a sok gépágyú helyett gépágyúk és géppuskák egyvelegével látták el, ez a hasonló pusztítóerő mellett mérsékelte a gép tömegét, növelte a lőszerjavadalmazást, és lehetőséget nyújtott a pilótának, a további spórolásra, mivel az ellenséges vadászokat a 12.7-es géppuska is pár találattal ártalmatlanítani tudta, így a 20 mm-es lőszert meg tudták őrizni a páncélozott nehézvadászok és rombolók, illetve bombázók számára.

Összesen 3 db 20 mm-es MG 151 gépágyúval és 5 db 12.7 mm-es Breda-SAFAT géppuskával rendelkezett. Elrendezésük szerint 2 gépágyú volt található a két törzset összekötő szárnyrészben, illetve egy a jobb oldali (starboard) törzsben. A .50 kaliberesekből 2-2 volt található a két motor alatt, míg az ötödik védelmi célra volt beépítve forradalmi módon a gép vízszintes vezérsíkjába, ezt a lövész a egyesített pilótafülkéből távvezérléssel kezelte. Az újító gondolattal tervezett megoldás, tökéletes betekintési szöget biztosított a védelmi géppuskának, ami a SM.91-hez hasonlóan behúzható volt, így csökkentve még tovább a gép légellenállását.

Hátulján a behúzható védelmi fegyver érdekes megoldása

A fegyverzete nem csak légi, de földi célpontok ellen is halálosnak mondható, a gép két törzse közé két 1000 kg-os bomba volt felszerelhető, míg a külső szárnyakra 3-3 darab 100 kg-os. Ezzel a tengelyhatalmak egyik legjobb hordozóképességgel rendelkező nehézvadásza lett megelőzve a Bf110-et, de még a Zwillinget is, aminek bombázó Z-4 változatára is legfeljebb 2000 kg bombateher volt szerelhető.


Szolgálat

Habár 1943 az SM.92 is elkészült, a szövetségesek által szétrombolt olasz iparnak nem jutott lehetősége a gép tömeggyártására. További hátráltató tényező volt, hogy a csak korlátozott rádiófelszereltségű prototípus-t, szokatlan formája miatt, egyik próbaútján egy olasz Macchi C.205-ös ellenségnek nézte, a tévedésre csak néhány sorozat leadása után derült fény, a SM.92 ügyesen tért ki a támadások elől, illetve a bekapott találatok sem okoztak benne nagyobb sérülést, de a javítás időbe telt, és addig nem tudtak vele újabb próbaútra menni.

A németeknek sikerült kimenteniük, így az olasz kapituláció után is szolgált Németországban, egy bombázás 1944 nyarán viszont véget vetett rövid életének.


Táblázat


Játékban

Az SM.92 a War Thunder 1.87-es frissítésével érkezett a játékba.

Különálló fegyverzete, kiváló agilitása, nagy végsebessége és nehézvadászhoz képest kimagasló fordulási képessége miatt semmilyen légi célpont nem érezheti magát biztonságban tőle. Míg világelső bombaterhe komoly aggállyal töltheti el a harckocsizókat, de még bombázási pontok elpusztítására is alkalmassá teszi, ugyanis ezen hatalmas bombaállomány nagyobb értékű, mint amit a harcászati bombázók felénél megszokhattunk, de még egyes hadászati bombázón is túltesz.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az SM.92 játékba érkezésével az egyik legsokoldalúbb és legtöbb feladatra tökéletesen alkalmas repülőgép lesz, miközben egyikben, illetve a többiben sem szenved majd hátrányt.


Összes magyar cikk az 1.87-es frissítésről!


2 replies »

  1. Visszajelzés: War Thunder Info

Hozzászólás