Elemzések

Sparviero (PG 02) elemzés

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves játékosok!

Az olasz Sparviero osztályú rakétaindító szárnyascsónak PG 02 nevü japán változata, az 1.89-es frissítéssel érkezett a War Thunder-be. A játék egyik legfiatalabb járműve és talán legmodernebb vízi járműve, a szerepeltetett darab 1991-ben készült el, a szolgálatból alig több, mint tíz éve 2008-ban mentették fel. Sajnálatos módon bizonyos problémák miatt a hajó-hajó rakétáját csak később kapja meg, de csónakok ellen így is hatásos fegyver, sebessége pedig alkalmassá teszi pontok elfoglalására és a nagyobb ellenfelek elöl való elmenekülésre.


Védelem

“Páncélzat mindenhol.”

A csónak páncélzattal nem rendelkezik, hp-ja viszonylag kevés és a modulok ellenállási értéke is alacsony.
(Az ellenállási érték, a lövedékek által kiosztott sebzést módosítja, minél nagyobb az ellenállási érték, a lövedék alpha sebzése annál kisebb mértékben csökkenti a célpont hp-ját. Hasonló rendszer már a Pokemon-ban[Red/Blue] is volt, bővebben itt tudtok róla olvasni.)

Ezen értékek azt jelentik, hogy a Sparviero csónakunkat akár a legkisebb géppuskával is hatástalanítani lehet, azonban itt van a fordulat.
Ahhoz, hogy a csónakot a játék halottnak nyilvánítsa, minden compartmentjét el kell pusztítani, viszont a fedélzeti kabin (híd), is compartmentnek számít, így amíg az el nem pusztul a csónak 11% össz.HP-n boldogan tudja tovább folytatni útját.

Mint látjátok, a testben minden halott, de a felső rész szinte érintetlen, így a csónak tökéletesen használható 11% HP-n.

Ez komoly védelmet jelent főleg azok ellen, akik ezzel nincsenek tisztában és percekig lövik a csónak alsó részét, abban reménykedve, hogy az egyszer csak elpusztul.
A tüz nem szokta zavarni, a motorja (szintúgy) elég kevés HP-val rendelkezik, de sebessége még teljesen halott motorral is csak leesik, de mozgását folytatni tudja. A kormánylapátok és a híd nem hajlamos sebződésre, az ágyú is csak akkor, ha több pontos találatot adnak le rá nagyot sebző fegyverrel.


Mozgékonyság

Legnagyobb védelme és fegyvere egyben a mobilitása.

Az 5,000 lóerős gázturbinának köszönhetően sebessége majdnem el tudja érni a 100 km/h-t, végsebessége kiváló, energiáját csak kismértékben veszíti, és ha szükség van rá a hosszánál rövidebb sugarú hajtűkanyarok végrehajtására is képes, köszönhetően szárnykialakításának.

Ez a sebesség és irányíthatóság szinte az összes csónakot leiskolázza, így mind a foglalásra, mind üldözésben/menekülésben nincs párja. Az ártatlan áldozatokra, mint vadmacska csaphatunk rá, majd pillanatokon belül el is húzhatunk, mielőtt az erősítés megjelenne.

Hirtelen, nagy irányú irányváltáskor, a csónak eleje a vízben mélyebbre süllyed, ezzel segítve a ‘kanyarodást’.

A témában talán nem is lehetne negatívumot említeni, ha nem a War Thunder-ről beszélnénk. A hajó mélysége állandó, amibe beleszámít minden, tehát hiába emelkedünk ki a vízből, a 10 m-nél sekélyebb vízbe hajózunk csónakunk azonnal fennakad, és kapjuk a 2 perces visszaszámlálót, nagy sebességünk miatt hajlamos belefúródni (bugolni) a talajba, így még a kijutásnak sincs esélye.
Legnagyobb problémát ez azokon a pályákon jelenti, ahol mindegyik hely, ahol csónakok éledhetnek sekélyebb 10 m-n\el, így ezen pályákon a Sparviero-val beéledni szinte értelmetlen. (Azért csak szinte, mert hiába nem tudunk megmozdulni, ha az előre és a hátramenet között váltogatunk a visszaszámlálás mindig újraindul, így álló védelemként még itt is tudunk érvényesülni.) Sajnos már egy ideje, korlátozták a leéledési helyeket járműtípusokra, tehát azok, akik ezen pályákon a hajók éledési helyéről indulnának, jó ötletük volt, de a gaijin ezt megakadályozza jelen pillanatban. (Reméljük a közel jövőben módosítják a pályákon a vízmélységet, hogy 10 m mélynél sekélyebb sehol ne legyen, vagy legalább a spawnon ne és legyen egy útvonal, amin ki tudunk jutni.)


Fegyverzet

Az 1.89-es frissítéssel a csónak japán import változata került be, ezen a 76 mm-es Oto Melara ágyút lecserélték egy 20 mm-es Vulcan gépágyúra. A fegyverhez kapunk robbanó, páncéltörő és kemény páncéltörő löszért is, használatra a legutóbbit ajánlom.

Egyetlen fegyverünk.

Habár egy lövedék sebzése igen csekély, a tűzgyorsasága miatt hihetetlen sebességgel tudja kiköpni magából a lőszert, így sok kicsi sokra megy alapon, a kisebb ellenállási értékkel rendelkező csónakok, illetve hajók moduljainak HP-ját iszonyatos sebességgel tudja leszívni. Egy támadásra nem számító csónakot pár tucat másodperc alatt el tudunk intézni, úgy hogy az még csak feleszmélni sem tud, már halott. (Persze a kevés HP-nk miatt, ha ö lát meg minket először és tudja hova kell lőni, neki is ugyan ennyi idő minket leamortizálni, szóval csak óvatosan és ügyesen.)
A hajókkal szemben már nehezebb a helyzet. Itt lenne nagyon hatékony a két rakéta, viszont azzal meg talán túl erős is lenne a Sparviero. Rakéták nélkül az egyetlen taktika, az ellenséges hajó elpusztítására, hogy menjünk minél közelebb, mivel a gépágyú hatótávolsága alig több, mint 2 km, és sebzése már 200 m után elkezd esni. Maradjunk mindig fedezékben/rejtve a támadás megkezdése előtt, majd amikor támadunk csak a fedélzeti modulokra célozzunk, elsődlegesen a tornyokra és kéményekre. Egyedül esélyünk a japán rombolók ellen van, amiknek a gaijin “elfelejtett” HP-t és ellenállást adni, így azokat akár még 7 mm-es géppuskával is el lehet pusztítani, más nemzetek hajóit egyedül elpusztítani elég nehéz a csónakunkkal.

Persze a nagy tűzgyorsaság és emiatt a magas sebzés/másodperc érték nem maradhatott kiegyensúlyozás nélkül. A gépágyú 1-1.5 másodperc tüzelés után beragad és akkor egy percig nem lőhetünk, ez felettébb zavaró, mivel a visszahűlése majdnem kétszer annyi ideig tart, mint a felmelegedése.

Rendelkezésünkre egy tár áll 3,000 lőszerrel. Ez elsőre elég soknak tűnhet, azonban, ha nem sáfárkodunk vele, nagyon hamar elfogy további tárakat pedig nem kapott, így ekkor vagy visszamegyünk a pontra percekig tölteni azt az egy tárat, vagy ugorhatunk ki a járműből. (5-6 csónakra is elég az a 3,000 lőszer, ha az ember odafigyel nem fogy ki egy csata alatt.)

Hajók ellen talán lehetne valami kiegészítő fegyverzete, a rakéták hiányának pótlására, egyelőre a sebességünk kihasználása és a hajóktól való távolmaradás talán a legokosabb taktika.

További gyengesége, hogy a gépágyú néha elvándorol és ok nélkül az eget nézi, függőleges irányváltási sebessége nagyon alacsony így ilyenkor hosszú pillanatokig nem tudunk visszalőni a támadónkra. Mozgás közben nagyon libeg le fel, néha ok nélkül túl- vagy alálő.

Fegyverzet “űrvadász módban”.

Fejlesztés/Legénység

Mivel jelenleg csak premiumként van bent a játékban, ez a fejlesztés részt kizárja, a legénységnél sincs sok minden ami fejlesztésre szorul. Az “engine room” két perkje mindenképpen prioritás, az első mobilitásunkat még tovább növeli, míg a másik csökkenti a kigyulladás esélyét, amire alapból a csónak nagyon is hajlamos. Az életerőre és javításra még lehet tenni, de ezek csak másodlagosak.


Előnyök

  • Nagy végsebesség.
  • Jó mobilitás (gyorsulás, ‘szűk kanyar’).
  • Jó energiatartó képesség,
  • Magas RPM, jó DPS. [damage per second]
  • Csónakok ellen iszonyat hatékony.
  • Bugos DM, amíg nem lövik ki a felső compartmentünket szinte halhatatlanok vagyunk.

Hátrányok

  • Kevés HP.
  • Páncélzat nincs.
  • Modulok ellenállásértéke 0.
  • A lőszer hamar kifogy, ha nem spórolunk vele.
  • Az ágyú 1-1,5 másodperc alatt túlmelegszik, ilyenkor egy percig ne lőhetünk.
  • A visszahűlés majdnem kétszer olyan sok idő, így 1 másodperc tüzelést két másodperc ‘idle time’ követ.
  • Néha a géppuska csak úgy az eget kémleli, ilyenkor egy végtelenség, mire újra vízszintbe áll.
  • A fegyver egyáltalán nem stabilizált menetből le-fel lődöz. Néha ok nélkül rosszul jelöl ki a célpontot. (folyton alá, vagy folyton fölé lő)
  • Hajók ellen nincs hatékony fegyverzete.

Játékstílus

Ezt a legegyszerűbb leírni. Ki kell használni a tereptárgyakat és a sebességet, gyanútlan ellenségre lesből rátámadni, hamar szétkapni, majd azonnal továbbállni. Hajóktól távol maradni, csónakokra akkor támadni, mikor nem felénk néznek.

Ilyen egyszerű. Nincs HP-nk így egy pofonváltásból nem jövünk ki jól, viszont jó DPS-ünknek és sebességünknek köszönhetően bármilyen csónakot pillanatok alatt elintézünk.

A lőszerre és a fegyvertúlmelegedésre mindig figyeljünk. Könnyű ezekről megfeledkezni a csata hevében, viszont ezen hibák az életünkbe kerülnek.

Tapasztalatlan és óvatlan játékosok ellen halálos. Elsősorban ezeket vadásszuk. Figyelmes és ügyes játékosok ellen nem sok esélye van, talán csak akkor, ha egy még ennél is kisebb csónakkal van az illető. (MTB, vagy minelayer)

A sekély vizektől óvakodjunk mint a tűztől. Pár eset után megtanuljuk melyik pályára nincs is értelme vele megpróbálni bespawnolni.

Aki úgy érzi, számára tökéletes lenne egy villámgyors csónakvadász, 20 euróért megvásárolhatja, és a Sparviero mellett teljes hozzáférést kap a teljes japán tengerészeti fához.

Még 5.0-s BR-ben is használható, a match végén mobil légvédelemnek, foglalásra, és hasonló csónakok ellen. B7A2 pedig a tökéletes tengelyhatalmi torpedobombázó. Még az orosz cirkálókat is meg lehet vele semmisíteni halál nélkül.

A képekért és segítségért, köszönet Vasököl játékostársunknak.

Hozzászólás