Kedves játékosok!
Szeretném pótolni az elmaradt lőszertípusok leírást. Magyarul és angol rövidítéssel is. Egyszerű magyarázattal a működési elvükről.
Lássuk először is képekben:
Tömör páncéltörő lövedék ( AP – Armor Piercing ) :
Az alap lőszertípus majd minden kezdeti járműnél. Mint a neve is mutatja tömör – azaz robbanóanyagot nem tartalmaz -, mozgási energiájával és az -elvileg- páncélzatnál tömörebb anyagával töri át a páncélt, ezután a keletkező repeszek visznek véghez pusztítást a küzdőtérben. Hatékonysága és páncélátütő képessége kicsi. A robbanóanyag hiánya miatt a küzdőtérben minimális pusztítást eredményez. Ismert még APC, APBC és APCR (keményfémmagvas páncéltörő lövedék) néven is ahol a lövedék “sapkája” van megerősítve illetve átalakítva a nagyobb páncéltörő képesség érdekében.

Tömör páncéltörő lövedék áthatolása
Robbanó páncéltörő lövedék ( APHE – Armor Piercing High Explosive ):
Szintén alap vagy második lőszertípus. Sokkal hatékonyabb, mint elődje. Páncéltörő képessége hasonló, azonban a lövedékben robbanóanyag került elhelyezésre, ezért a küzdőtérben a pusztítás sokkal nagyobb (egyenesen arányos a robbanóanyag mennyiségével, minél több annál jobb). A valóságban egy találat is elég volt az ellenséges harcjármű megsemmisítéséhez, a játékban általában ezekkel a lövedékekkel 1-2 fő kezelőszemélyzetet illetve 1-2 modult lehet kiütni. Szerencsésebb találatnál viszont lőszer vagy üzemanyag robbanást eredményez és annyi neki. Ismert még APHEBC, APCBC (német, amerikai tankokban) néven a játékban.

Baloldalon az AP lövedék, jobb oldalon az APHE lövedék
Űrméret alatti páncéltörő lövedék (APDS):
Majd minden harcjárműnél a 2-3-ik lőszertípus. Az űrméret alatti nyíllövedék fő jellemzője a nagy sebesség (1000+ m/s) és a robbanószer hiánya. A pusztítás a nagy sebességből és a lövedék tömörségéből adódó kinetikus energiából adódik. Jellemzője a nagy páncélátütő képesség (akár keresztül viszi a harckocsit) és a minimális pusztítás. Ergo nagyon jó helyen kell eltalálni az ellenfelet. Ismert még APDS-FS néven a játékban.
Kumulatív lövedék (HEAT, HEATFS):
Több járműnél is a 2-3-ik lőszertípus. Hatékonysága nem függ a távolságtól. A lövedék a kumulatív sugár felhasználásával végzi a páncél átütését és a küzdőtér pusztítását. A kumulatív lövedék pillanatgyújtója a harckocsi páncéllal való találkozásakor működésbe lép. A robbanóimpulzus a gyújtószerkezettől a központi csövön keresztül a gyutacsra és detonátorra közvetítődik, amik a kumulatív lövedék fenékrészében vannak elhelyezve. A detonátor robbanása a robbanótöltet felrobbanásához vezet, a robbanás pedig a lövedékfenéktől a kumulatív üreg felé terjed. A robbanótöltet robbanásával egy időben a lövedék fejrésze szétroncsolódik és a kumulatív üreg alapzatával a páncélhoz közeledik. A hirtelen összenyomás eredményeként a fém megfolyik és sugarat alkot. A nagy összenyomási sebesség eredményeként a fémsugár 200-600 C hőmérsékletig felmelegszik. A 15 km/s sebességgel a páncél irányába mozgó kumulatív sugár a páncélba ütközve annak felületén 2.000.000 kg/cm2 (igen 2 millió!) fajlagos nyomást hoz létre. A páncél mögötti romboló hatást a fém kumulatív sugara, a páncél fémrészecskéi és a robbanótöltet együttes hatása biztosítja. A forgó kumulatív lövedékek az űrméret kétszereséig, a nem forgók az átmérő négyszereséig terjedő vastagságú páncélt ütnek át. Ennek a forró fém-plazma egyvelegnek a hatását el lehet képzelni, amint iszonyatos erővel “bespriccel” a harckocsi szűk küzdőterébe, ahol a kezelőszemélyzet és a lőszer található…

Kumulatív hatás
Páncélrepesztő lövedék (HESH):
A nagyobb BR-ben lévő harcjárművek egyik lőszere. Hatékonysága nem függ a távolságtól. A páncélrepesztő lövedék képlékeny robbanóanyaggal van töltve. Becsapódáskor a robbanóanyag rásimul a páncélra, robbanáskor a páncéllemezben olyan rezgéseket kelt, amely szétrepeszti a páncélt és a belsőoldalon nagy sebességgel leváló repeszdarabok, végzik a nagymértékű pusztítást.

HESH eredménye
3 replies »