Történelem

Hawker Fury Mk I-II

Kedves játékosok!

Had mutassam be – a War Thunder-ben is megtalálható Reserve-Tartalék gépként – a Hawker Fury Mk I-II angol kétfedeles vadászrepülőgépet. Méltatlanul el vannak feledve ezek a Tartalék gépek és ezen kívánok majd változtatni. 🙂


hawkerfury2

  • Kibocsátó ország: Nagy-Britannia
    
  • Gyártó: Hawker Aircraft Ltd.
  • Alkalmazási terület: vadász, vadászbombázó, felderítő
  • Bevetési időszak: 1931-1939

A Hawker Fury Mk I-est 1931-ben állították szolgálatba. Az első brit vadászgép volt, amelynek sebessége meghaladta a 200 mérföld/órát (322 km/h). A sikereken felbuzdulva a Hawker cég, hogy a megnövelt teljesítményeket bizonyítsa, saját költségére és kockázatára megépítette az Intermediate (Közbenső) Fury-t és a High Speed (Nagysebességű) Fury-t. Ezek vezettek el a Fury Mk II. sorozathoz, a Fury Mk I. továbbfejlesztett, burkolt futóműves változatához.

Tervezése, fejlesztése, története

Fury Mk I

Hawker Fury egy új típusú vadászgép volt amit a Hawker cég fejlesztett 1929-ben úgynevezett Hawker Hornet néven. Ez egy teljesen fém építésű kétfedelű gép volt, kiváló vezethetőségi-, repülési tulajdonságokkal és az első, amelynek a sebessége meghaladta a 322 km/h-t.
1929 márciusában repült először és 480 lóerős (313 kW) Rolls- Royce F.XIC motor hajtotta, jellemzője volt a zárt, sima, áramvonalas burkolat. A gépből még jobb teljesítményt hoztak ki az új 525 lóerős (391 kW) Rolls Royce Kestrel IIs motorokkal.  A Légügyi Minisztérium egyetlen valós panasza Hornet (Darázs) ellen, hogy a neve nem volt elég vad, és ennek megfelelően átkeresztelték a Fury-nak (Düh/Harag). A Fury Mk I két darab 7,7 mm-es géppuskával volt ellátva, rendkívül mozgékony volt, jó emelkedőképséggel, így kiváló elfogó vadászként funkcionált az 1930-as évek elején.

Fury Mk II

A 20 százalékkal nagyobb teljesítményű Kestrel V1 motor az új gép sebességét 8-, az emelkedőképességét 34 százalékkal növelte meg. A fegyverzetén nem változtattak. A Fury Mk II-est átmeneti típusként fogadták el és 98 darabot rendeltek belőle; a gépek 1937 elejétől öt RAF századhoz kerültek. Mivel 1939-es típusselejtezésük után a repülőgépeket gondosan tárolták, 24 darabot átadhattak Dél-Afrikának. 1940/41-ben a gépeket Kelet-Afrikába telepítették át, hogy ott esetleg az olaszok ellen bevessék őket, de erre már nem került sor.

A Hawker Fury MK I és MK II is elengedhetetlen része volt a brit légvédelmi erőfeszítésnek a két háború közötti években. Ez a gép volt a támasza a britek légvédelmének egészen addig míg helyébe nem lépett a Gloster Gladiator. A Fury tervei azonban tovább éltek a Hawker Hurricane vadászrepülőgépben (törzs tervezése nagyon hasonló volt) ezért gyakran tréfásan a Hurricane-t „Fury Monoplane”-nek (Egyfedelű Fury) nevezték.

A pilóták nagyon szerették a Fury-t melyet érzékeny kezelőszervek és látszólag azonnali reakcióidő jellemzett. Gyors, agilis gép volt. A repülőgép annyira „agresszívnak” bizonyult a levegőben, hogy sok akrobatikus légi bemutató csapat használta szerte az országban.

 A RAF 1931 májusától rendelte a gépeket, de viszonylag kis számban a pénzügyi korlátok és a gazdasági világválság miatt. (ismerős?!) A századok felszerelése lassan haladt, két századot sikerült felszerelni, ugyanakkor a lassabb Bristol Bulldoggal már 10 századot szereltek fel. 1936-1937-ben növekvő ütemben összesen 6 századot sikerült felszerelni. A Hawker Fury volt 1939 januárjáig a RAF Vadász Parancsnokság élharcosa, miközben elkezdték leváltását a Gloster Gladiátorokkal és a Hawker Hurricane-nal. Miután a frontvonal szolgálat véget ért, képzési célokra használták.

Hawker_Fury

Világégés időszaka

A Hawker Fury a 2. világháború kitörésére már elavulttá vált és harci századnál már nem is alkalmazták, azonban néhányan légi csatába is belekeveredtek és természetesen a modernebb gépek ellen nem sok esélyük volt. Afrikában, Ázsiában és a Balkánon is használták kis számban.

Összesen 262 Fury készült, ebből 22 db szolgált Perzsiában, 3 db Portugáliában, legalább 30 db Dél-Afrikában, 3 db Spanyolországban, legalább 50 db Jugoszláviában, a többi az Egyesült Királyságban.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Méretek: hossz 8,15 m; magasság 3,11 m; fesztáv 9,14 m
  • Szerkezeti tömeg: 1240 kg
  • Felszálló tömeg: 1637 kg
  • Személyzet: 1 fő
  • Fegyverzet: két 0,303 hüvelykes mereven beépített gépágyú a pilótafülke előtt a törzsön
  • Motor: egy 640 LE-s (477 kW) Rolls-Royce Kestrel VI típusú V-motor
  • Hatótáv: 435 km
  • Teljesítmény: max. sebessége 359 km/h; csúcsmagasság 8990 m

hawker_fury


Felhasználó országok:

  • Királyi Légierő (RAF)
  • Iráni Légierő (IAF)
  • Dél-afrikai légierő (SAAF)
  • Spanyol Légierő
  • Jugoszláv Királyi Légierő (JRAF)

Változatok

  • Hawker Hornet:  együléses vadászgép prototípus . Rolls Royce F.XIA, majd később a 480 lóerős ( 358 kW) F.XIS motorral szerelve.
  • Fury Mk I: együléses vadászgép verzió , meghajtásáról egy 525 lóerős ( 391 kW) Rolls Royce Kestrel IIs dugattyús motor gondoskodott.
  • Fury  Series 1A: együléses vadászgép prototípus Jugoszláviának.
  • Intermediate Fury: teszt repülőgép.
  • High Speed Fury: prototipus, együléses nagy sebességű kísérletekhez
  • Fury Mk II: együléses vadászgép verzió , meghajtásáról egy 640 lóerős ( 477 kW) Rolls Royce Kestrel VI dugattyús motor gondoskodott. Az első repülés 1936. december 3. Összesen 112 épült
  • Jugoszláv Fury: együléses vadászgép Jugoszláviának, 745 lóerős Kestrel XVI dugattyús motor hajtotta. További két géppuska szárnya alatt. Szállítás:1936-1937 között 10 db és további 40 épült engedéllyel Jugoszláviban, Ikarus gyárban (24 db) és a Zmaj üzemben (16 db).
  • Perzsa Fury: együléses vadászgép Perzsia (ma Irán) számára. 16 repülőgép rendelkezett Pratt & Whitney Hornet S2B1g radiál dugattyús motorral és háromágú légcsavarral. Szállítás 1933. januárban. További hat repülőgépet hajtott 550 lóerős (410 kW) Bristol Mercury VISP radiál dugattyús motorral felszerelt kétágú légcsavar.
  • Norvég Fury: egy prototípus, ellátva 530 lóerős (395 kW) Armstrong – Siddeley Panther IIIA radiál dugattyús motorral.
  • Portugál Fury: módosított változata a Fury Mk I-nek. Három darab épült Portugáliában.
  • Spanyol Fury: továbbfejlesztett változata a Fury Mk I-nek, három repülőgép ellátva 700 lóerős Hispano Suiza – 12Xbrs motorral, mindhárom Spanyolországban épült.

Forrás: wikipedia, www.cbrnp.com/, masodikvh.hu, warthunder.com
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s