Történelem

Kawasaki Ki-10 „Perry”

  • Kibocsátó ország: Japán
    
  • Gyártó:  Kawasaki Kōkūki Kōgyō K.K.
  • Alkalmazási terület: vadász, könnyűbombázó, felderítő
  • Bevetési időszak: 1935-1942

 

A Kawasaki Ki-10 „Perry” volt a legjobb kétfedelű vadászrepülőgép, ami szolgált a Japán Császári Hadseregben. Nagyon mozgékony repülőgép volt, amely nagy hatással volt későbbi monoplán (egyfedelű) vadászrepülőgépek tervezésére. Harci alkalmazásra került Mandzsúriában és a második kínai-japán háború korai szakaszában.

kju1

Tervezése, fejlesztése és története

A japán vezetés célja az volt, hogy megfelelő repülőgépet állítsanak hadrendbe a brit Hawker Fury-val és az amerikai Boeing P-26A-al szemben.

A Kawasaki Ki-10 vadászrepülőgépet Takeo Doi japán repüléstechnikai mérnök tervezte. Ellenfele a Nakajima Ki-11 gép volt, amely bár monoplán felépítésű és fejlettebb volt és mivel a japánok mindig is a mozgékonyságot helyezték előtérbe a sebesség és/vagy a tűzerővel szemben, a hadsereg inkább a Kawasaki által kínált mozgékony kétfedelűt választotta.

1200px-Kawasaki_KI-10_Type_I_biplane

Ki-10

A Kawasaki első fejlesztése a Ki-5 típusú fordított sirály szárnyú monoplán gép volt 1934-ben, de a tervet elvetették, mert nem volt elég mozgékony.
Takeo Doi terve egy „sesquiplane” (egyenlőtlen – span) szárnyú, 850 LE-s Kawasaki Ha-9-IIa V-19 vízhűtéses motor által hajtott, kétágú fa légcsavarral felszerelt repülőgép volt. A szerkezet teljesen fém konstrukció volt, amelyet szövet borított. Fegyverzete két szinkronizált (légcsavarkörön át tüzelő) 7,7 mm-es Type 89 géppuskából állt.

Az első prototípus el is készült 1935 márciusában, a második pedig áprilisban. Az új repülőgép már a kezdetekben gyorsabb és mozgékonyabb volt, mint a Ki-5, de lassabb, viszont szintén mozgékonyabb, mint a Ki-11 monoplán. Annak érdekében, hogy felszámolják a sebességi hátrányt, a Kawasaki mérnökei a harmadik prototípusnál már háromágú fém légcsavart és az egész gépen süllyesztett fejű szegecseket használtak, hogy csökkentsék a légellenállást. A negyedik prototípus hasonló volt, de a fokozott torziós felső szárnyal, amely javítja a stabilitást. Ezek a változtatások növelték a sebességet, és a Ki-10 kiváló manőverező képessége biztosította, hogy a Kawasaki kapja a termelési szerződést, mint a hadsereg Type 95-I. vadász modellje.

A kezdeti verziók sorozatgyártását 1935 végén kezdték el és folyamatos módosításokkal egészen 1937 novemberéig gyártották.

Kawasaki_Ki-10
Harci alkalmazás

Mint már említettük a Ki-10 harci alkalmazásra került Mandzsúriában. A Ki-10-I-t és a Ki-10-II-t használták a „Nomohan incidensben” (lásd Battles of Khalkhin Gol) a Szovjetunió ellen 1939-ben, és a második kínai-japán háború korai szakaszában, ahol a nagy manőverező képessége tette őket nagyon népszerűvé a pilóták körében. Ugyanezek a pilóták szerették volna azonos szinten a kormányozhatóságot és manőverező képességet a saját újabb egyfedelű vadászgépeknél.

            A Ki-10 a 2. világháború idejére már elavult és a csendes óceáni háború elején már kivonták a frontszolgálatból. Ezután már csak futár- és kiképzési feladatokban vett részt. Később azonban még alkalmazták frontvonalban felderítő és rövid hatótávolságú járőrként. Ebben a funkciójában kiváló céltáblája volt a sokkal modernebb amerikai vadászoknak. Ezért csak ott alkalmazták, ahol nem számítottak az ellenség légi tevékenységére.

Ki-10_95siki-sen

Ki-10 II KAI

Tipusváltozatok
Ki-10: prototípus – 4 db épült 1935 elején.
    Ki-10-I (hadsereg Type 95-I. vadász modell): kezdeti verziók – 300 db épült 1935. december – 1937. november között.
Ki-10-II: módosított prototípus -1 épült 1936 májusban.
    Ki-10-II (hadsereg Type 95-II. vadász modell): javított verziók – 280 db épült 1937. június – 1938. december között.
Ki-10-I KAI : prototípus,  motor és hűtő módosítások – 1 db épült 1936 októberben.
    Ki-10 -II KAI: prototípus, aerodinamikai módosítások a Ki-10-II-n és egy 634 kW-os (850 LE) Kawasaki Ha-9-IIb motorral szerelve 2 db épült 1937. novemberben.

Összes termelés: 588 db

Műszaki adatok

Általános jellemzők

Személyzet: egy

Hossz: 7.2 m

Fesztáv: 10.02 m
Magasság: 3 m
Szárny felület: 23 m²

Üres tömeg: 1360 kg

Maximális felszálló súly: 1740kg

Hajtómű: Kawasaki Ha-9-IIa, 634 kW (850 LE)

Teljesítmény

Maximális sebesség: 400 km/h 3000 m-en

Hatótáv: 1100 km

Maximális magasság: 11500 m

Emelkedési sebesség: 1000 m/perc
Szárnyterhelés: 75,7 kg/m²
Teljesítmény/tömeg arány: 0,36 kW / kg

Fegyverzet

 2 db fix, légcsavarkörön át tüzelő 7,7 mm Type 89 géppuska.


Forrás: wikipedia, http://www.cbrnp.com/, masodikvh.hu, warthunder.com
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s