Modern harcjármuvek

Type 90 harckocsi

Japanese_Type_90_Tank_-_1

A Type 90 fejlesztése szinte azonnal a Type 74-es rendszeresítése után kezdődött el, alig került ki a csapatokhoz a japán hadvezetés már az utódját kereste. Az ok pedig nagyon egyszerű, a szovjet oldalon megjelent a T-72 harckocsi, amely nem titkoltan a Szovjetunióhoz köthető szövetségi és baráti rendszer új általános harckocsijaként és a rendkívül népszerű és elterjedt T-55 és T-62 utódjaként és váltótípusaként volt “beharangozva”. A történelem végül úgy hozta, hogy párhuzamosan használták sok országban, de ez már másik cikk témája lesz.

A Type 90 harckocsi (japánul 90式戦車; きゅうまるしきせんしゃ) a japán Önvédelmi Haderő harckocsija, amelyet a Mitsubishi Heavy Industries vállalat fejlesztett ki és gyártott, 1990-ben állították hadrendbe. A Type 90 a világ egyik legdrágább harckocsija: egy jármű ára 790 millió japán jen(megközelítőleg 7,4 millió amerikai dollár).

Japanese_Type_90_Tank_-_2

Type 90 egy japán bemutatón / tanks-encyclopedia.com

Tervezés, fejlesztés

A T-72-t szem előtt tartva a japán mérnökök egy prototípus tervezésen kezdtek dolgozni. 1976-77-ben megkezdődött a TK-X jelöléssel ellátott harckocsi fejlesztése a TRDI (Japan Defence Agency’s Technology Research and Development Institute) vezetésével. A TRDI a japán Mitsubishi Heavy Industries (amely a második világháború után kifejlesztett japán harckocsik gyártója volt) és a német Leopard 2-t fejlesztő cégek (a Kraus-Maffei és a MaK) tevékenységét hangolta össze. 1977-ben kezdődött a motor, fegyverzet, lőszer illetve tűzvezető rendszer, míg 1978-ban a váltó és a páncélzat fejlesztése. A kezdeti tervezés két prototípusát 1980-1986 között építették, tesztelték és fejlesztették. A végeredmény nagyon hasonlított a Leopard 2-re. (külön cikkben lesz róla szó)

A tesztelés 1986-ban folytatódott, egy második prototípus sorozattal amely már négy járművet tartalmazott és számos újítást jelentett az első kettőhöz képest. A legjelentősebb változás a japán 120 mm-es, sima  csövű ágyú cseréje volt a már meglévő és bevált Rheinmetall 120 L / 44 harckocsiágyúra, amelyet leginkább az M1A1 Abrams és a Leopard 2 használt. Az a döntés, hogy az ágyút a belföldről egy licencbe épített alternatívára cserélik, valószínűleg – az amúgy is egekbe szökő – termelési költségek csökkentésére irányuló intézkedésként jelent meg. Azonban, ellentétben a nyugati hadseregek általános harckocsijaival (MBT – nincs magyar megfelelője – Fő Harckocsi?!), a Type 90 tervezői úgy döntöttek, hogy felszerelik a tartályt egy automata töltőberendezéssel, így ez az egyetlen sorozat gyártott harcjármű, amely ezt az Rh 120 ágyúval kombinálta. A másik fontos változtatás az első prototípusokhoz képest az a  kerámia kompozit páncélzat a tornyon, amellyel könnyebb súlyt értek el hasonló vagy jobb eredmények mellett, mint a hagyományos acél páncél alkalmazásánál. A Type 90-t végül 1990-ben rendszeresítették és meg is kezdődött a sorozatgyártás.

Type90winter04

Type 90 téli álcával / tanks-encyclopedia.com

Felépítés

Az alváz és a test hegesztett, nagyon jó minőségű japán acélból készült és nagyon lejtős, majdnem vízszintes frontot kapott, mint a kortársai.

A vezető bal oldalon helyezkedik el, nyitható búvónyílással és három periszkóppal (nappali és éjszakai üzemmóddal) rendelkezik. Az irányzó közvetlenül a háta mögött ül a toronyban, saját egy darabból álló búvónyílással, figyelő- és irányzóberendezéssel rendelkezik, amelyben található egy 10x-es nagyítású digitális távcső, távolságmérővel. A parancsnok a jobb oldalon van, saját kémlelőnyílásokkal és egy parancsnoki figyelőműszerrel (3 × / 10 × nappali nagyítás).

Védelem

A torony általános kialakítása a Leopard 2A1-A4-re hasonlít egy lapos, modulos szerelvényre emlékeztet. A páncél pontos összetétele természetesen titkos, de tartalmaz kerámia és acél szendvics szerkezeteket, esetleg acélötvözeteket és más kompozitokat. A sérült blokkok könnyen eltávolíthatók és cserélhetők az adott területen.

A kezelőszemélyzet teljes NBC (nukleáris, biológiai, vegyi) védelemmel rendelkezik, amely egy kollektív rendszerből áll, túlnyomással, külön a küzdőtérnek és a motortérnek. El van látva egy teljesen automatikus hőérzékelő és tűzoltó berendezéssel. A test oldalát oldalsó kiegészítő lemezpáncélzat védi. A torony elülső része (frontja) ellenáll a JM-33 120 mm-es APFSDS lövedékeknek, de az oldalak legfeljebb 35 mm űrméretű APDS lövedékeknek tudnak csak ellenállni.

Firing_Type_90_tank_Fuji_Firepower_Review_2009

Type 90 egy 2009-es hadgyakorlaton, a harckocsi oldalról majdnem védtelen / tanks-encyclopedia.com

Fegyverzet

A harckocsi egyetlen külföldi eleme a német Rheinmetall 120 mm-es harckocsiágyú, amely többek között a német Leopard 2, az amerikai M1A1 / A2 Abrams és a koreai K1A1 fő fegyverzete is. Ez lehetővé teszi a NATO szabványos lőszerek alkalmazását. A újdonság azonban a  Mitsubishi által tervezett automatikus töltőberendezés (töltőautomata). Ez lehetővé tette a torony méretének és a legénység létszámának csökkentését. A torony teljes hátsó részét ezért a 120 mm-es lövedékek tárolására használják, a felfelé irányuló rekesznyílásokkal pedig extra biztonság érhető el (találat esetén a megerősített lőszertároló rekeszben lévő lövedékek robbanási energiája felfelé távozik és nem a legénység és a harckocsi fő részegységeinek irányába). Az újratöltési arány változtatható. A folyamatos tüzelés alatt akár 2 másodperc is lehet (hajszálpontos célzás nélkül), míg a teljes terheléssel és pontos tüzeléssel egy adott célra 4-6 másodperc (ez sem sok) egy jól képzett személyzet számára.

Type-90_in_training_firing

Type 90-es szakasz lőgyakorlaton / tanks-encyclopedia.com

A másodlagos fegyverzet tartalmaz egy koaxiális 7,62 mm-es géppuskát és a légvédelmi 12,7 mm-es Browning M2HB (cal.50) nehézgéppuskát, amelyet a Sumitomo Heavy Industries gyárt. A lőszermennyiség 39 lövedéket tartalmaz az ágyú-, 1500-at a nehézgéppuska- és 2,000-et a koaxiális géppuska részére. Extra védelmet biztosít két füstgránátvető. Nincs megerősítve, hogy védelmet nyújt e automatikus működéssel az infravörös besugárzás ellen.

A japán tűzvezető rendszert 1990 óta fejlesztették és jelenleg egy Yttrium-Aluminium Garnet lézeres távolságmérőt (300-5000 m tartomány) és egy 32 bites ballisztikus számítógépet tartalmaz. Továbbfejlesztett hőképes rendszerek és kijelzők  is beépítésre kerültek, valamint automatikus követési rendszert kapott (mozgó vagy álló célpontok gyors, nappali vagy éjszakai / alacsony látótávolságon keresztül) a fegyver stabilizálására. A célkövető termikus képmegjelenítést az irányzó és a parancsnok is kezelheti és irányíthatja. Valószínű, hogy a csatatéren történő adattovábbítás is szerepel a Type 90 repertoárjában, amely lehetővé teszi a harcjárművek (minden ilyen berendezéssel felszerelt) közötti azonnali információ, kép-, videó-, hang- és céladat megosztást. (mi fényévekre vagyunk ettől… – a szerk.)

Motor és felfüggesztés

A Type 90 egy Mitsubishi 10ZG32WT, 10 hengeres, dízel motorral rendelkezik, amely 1500 LE (1120 kW teljesítményű) teljesítmény leadására képes. Mitsubishi MT1500 automata sebességváltóval van felszerelve (4 előre, 2 hátrameneti fokozat). Az új meghajtó rendszer fejlesztése aránylag gyors volt, 1978 és 1982 között sikerült is mindent létrehozni és tesztelni. Sebessége előremenetben 70 km/h, hátramenetben 32 km/h is lehet.

A felfüggesztés ugyanazokkal a képességekkel rendelkezik, mint a Type 74-esé, de egy kevésbé komplex hibrid rendszert sikerül létrehozni, csak hidropneumatikus egységekkel az első és a hátsó futógörgők között. A jármű a terepadottságoktól függően előre vagy hátra, jobbra és balra dönthető. A többi görgő mind szabványos torziós rudakon van.

JGSDF_type90_tank_braking_practice

Type 90 a felfüggesztés alkalmazását demonstrálja / tanks-encyclopedia.com

Adatai

Méretek 9.76 x3.43 x2.34 m (32 x11.25 x7.68 ft)
Teljes súlya (harci) 50.2 tonna (110,000 ibs)
Személyzet 3 fő
Hajtómű Mitsubishi 10ZG 10 hengeres, 1,500 LE/2,400 ford. , TS: 30 LE/t
Felfüggesztés Hibrid hidropneumatikus / torziós
Sebesség 70 km/h (43 mph)
Hatótáv 400 km (250 mi)
Fegyverzet Fő: Rheinmetall 120 mm, automata töltőberendezéssel
Páncélzat Moduláris acél, kerámia kompozit
Gyártva 1990-2009 között 341 db

Alkalmazás

A japán előírások nem teszik lehetővé, hogy más országokban is alkalmazzák a típust, exportra pedig nem került sor a nagyon magas ára miatt. Mindezek miatt csak a gyakorlatokon nyújtott teljesítményéről beszélhetünk. Sajnos már eljárt felette az idő (szerintük – a szerk.) és a továbbfejlesztése helyett egy majdnem teljesen új típust hoztak létre a japánok Type 10 néven, ami a legjobban a Leopard 2A6-ra hajaz.

A Type 90 beváltotta a hozzá fűzött reményeket: könnyebb mint kortársai és szemből ugyanolyan masszív páncélzattal rendelkezik. Fegyverzete a kor csúcskategóriájából került ki, tűzvezető és adattovábbító rendszere pedig lehetővé teszi még a nem látható célok leküzdését is. Általánosságban elmondható, hogy a Type 90 kisebb, mint az Abrams és a Leopard 2 és olyan gyors, mint a legjobb orosz tankok.

Méretei azonban hiába ígéretesek és a tervezők hiába hoztak erős kompromisszumokat a páncélzat-fegyverzet-manőverezőképesség oltárán, a súlya még így is nagy, a japán hidaknak csak a 65%-a képes elbírni.

A Type 90 gyártása 1990 és 2009 között folyt, eközben 341 harckocsi került legyártásra.




Forrás: tanks-encyclopedia.com

Hozzászólás