Modern harcjármuvek

Mi-24 és a H145M – harci és harci-támogató helikopterek a Magyar Honvédségben

1543

A közelmúltban megjelent harci-támogató H145M helikopterek beszerzésén fanyalgók inspiráltak arra, hogy emlékeztessek minden Kedves Olvasót arra, hogy mi is zajlik a Magyar Légierő harci helikopterei terén.

Mi-24 Hind nagyjavítása és korszerítése

Hosszasan ment a huza-vona a magyar katonai helikopteres képesség megújításának, és/vagy életben tartásának lehetőségeiről, 2017 novemberében – a korábbi szállítóhelikopterek nagyjavítását követően – elkezdődött a 2012 végén elvesztett és egyszerűen a kukába dobott magyar harci helikopteres képesség visszaállítása, azaz a Mi-24-es helikopterek nagyjavítása. Persze mindez nem tekinthető a helikopteres képesség problémájának teljes megoldásának, de így jó 8 évet nyernek a döntéshozók, egy új technika beszerzésére és rendszeresítésére.

2241656.jpg

Magyar Mi-24P / airliners.com

A pályázati kiírás egyébként 6 db Mi-24P és opcionálisan egy két éves időtartamon belül még 6 db Mi-24V nagyjavítására szól, valamint kapcsolódó szolgáltatások nyújtására. November közepén Szolnokról Kecskemétre történő közúti szállítással vette kezdetét az öt éve földön pihenő és ez idő alatt semmivé lett magyar harci helikopteres képesség feltámadása, november 22-én pedig megérkezett a kecskeméti katonai repülőtérre az az An-124-es Ruszlan szállítórepülőgép, mely az orosz javítóbázisra szállította az első négy, majd még négy harci helikoptert. Első körben így 8 db Mi-24 Hind került kiszállításra Oroszországba, amelyek közül 6 db Mi-24P és 2 db Mi-24V verzió.

1762850.jpg

A leghíresebb Mi-24V – Csőrike / airliners.com

Koller József dandártábornok a szolnoki helikopteres alakulat jelenlegi parancsnoka így fogalmazott: “a típus hadrendben van, tudjuk, hogy nyolc darab helikopter kint van már nagyjavításon és bízunk benne hogy a következő évben a következő négy is kimegy és tizenkét darab olyan helikopterünk lesz ami még a színében is eltér a régitől, tehát fekete helikopterek fognak visszajönni a kor kihívásainak már megfelelően és részben a fedélzetén is újabb és modernebb berendezések lesznek.”

A szerződés 2017.11.08-án került aláírásra, a beszerzési eljárás nyertesével, az AO Vertoljoti Rossziju céggel. A szerződés értéke opcióval együtt 69.345.428 Euro. A szerződés opcióval együtt 6 darab Mi-24P, valamint 6 darab Mi-24V típusú helikopter komplex ipari nagyjavítását és kiegészítő műszaki szolgáltatások nyújtását tartalmazza. A helikopterek komplex ipari nagyjavításon esnek át mind szerkezeti, mind hajtómű és meghajtás vonatkozásában. A szerződés részeként, a kiegészítő műszaki szolgáltatások keretében különböző képzések megtartása is feladata a Vállalkozónak. A gépek elszállításának megszervezése a szerződéskötést követően már elkezdődött. A szerződés alapján a gépek nagyjavítását a javításba adástól számított 10 hónapon belül kell a Vállalkozónak végrehajtania.

Így tehát a Magyar Honvédség nem veszítette el teljesen a harci helikopter képességét és a 20 db H145M mellett megmarad – egyenlőre – 8 db, majd később 12 db Mi-24 Hind helikopter.

H145M harci-támogató helikopter

A helikopter bemutató cikkében már sok mindent leírtam, tehát most a frissebb információkról írnék.

h145m-hungary_pie.jpg

H145M fegyverrendszer tesztelése a Bakonyban 2017-ben / airbus.com

A típus ugyan csak 2014-ben repült először, de nem teljesen új konstrukció, az amerikai légierő által már évek óta használt H-72A Lakota (vagy más néven EC145 nevű) elődjéből fejlesztették ki, az amerikaiaknál rendszeresített 400 darabbal összesen már 5.000 órát repültek, hadrafoghatóságuk 99%-os.

A H-Force fegyverrendszer lehetséges változataiból a magyar szakemberek a legnagyobb csomagot választották (A szerbek eggyel egyszerűbb összeállítást vettek a HForce-ból az általuk vásárolt helikopterekhez, a németek egyelőre semmit.), ami 20 mm-es gépágyút, 12,7 mm-es géppuskát, 68 és 77 mm-es nem irányított rakétákat, irányított levegő-föld és levegő-levegő és lézervezérlésű rakétákat, valamint EOS-t (Electro Optical System) is tartalmaz – amely egy  kis forgatható eszköz a gép orra alatt – így lehetővé téve a harci helikopterek kiegészítő támogatását.

h145m pilotafulke

Korszerű 21. századi H145M pilótafülke / honvedelem.hu

A választott fegyverrendszer összeállítást a pilóta és a lövész is tudja irányítani, a célzásban és tüzelésben a pilótafülke éjjellátóval is kompatibilis sisakra erősíthető kijelző segíti őket (HMSD, Helmet Mounted Sight and Display rendszer). Ha csak a pilóta ül benne, még 11 katona fér fel rá, ha a lövész is van, akkor 10. A típusnak nagy előnye a teljesen digitális pilótafülke (száműzték belőle az analóg eszközöket), két fedélzeti számítógép is dolgozik benne. Ha a egy képernyő megadná magát, akkor rendszere automatikusan újra konfigurálja magát a maradék kijelzőkre. Számos robotpilóta funkció közül lehet választani, négy, egymástól független adatbusszal rendelkezik, képes földi és légi adatátvitelre, a fegyverzetirányító képesség alapfelszereltségének része. Az új gépekkel csúcstechnikára tettünk szert az biztos és a fegyverzet opciókból a legjobb csomagot választottuk. A jövő év második felében megérkeznek a gépek és még többet tudhatunk meg képességeikről.

A Zrínyi 2026 program keretén belül az összesen 12 db Mi-24 Hind harci- és a 20 db H145M harci-támogató helikopter visszaállíthatja a megfelelő harci helikopter “kapacitást” Magyarországon.


Forrás: honvedelem.hu ; wingsandwheelshungary.blogspot.com ; lhsn.hu ; janes.com

4 replies »

Hozzászólás