
A H145M részt vett egy HForce fegyverrendszer tesztelésen 2017-ben Magyarországon a Dunántúlon, a Pápa Bázisrepülőtérről kiindulva. A tesztelések a jelek szerint sikeresek voltak / airbus.com
A H145M egy közepes méretű többcélú katonai helikopter, amely képes a küldetések széles spektrumának megvalósítására egy közös platformon, legyen szó a szállításról, a kutatató mentő (SAR) feladatokról a harctéri mentésről és a fegyveres felderítésről. Ez a nagyteljesítményű, sokoldalú, megbízható helikopter sokféle felszereléssel felszerelhető -a HForce rendszer által- és kiemelkedő küldetési rugalmasságot biztosít a katonai parancsnokok számára.
A bűnüldöző szervek és a katonai szolgálatok polgári verziójában szereplő referenciaként a H145 a US Army szolgálatában is áll, amelynél az UH-72A Lakota változatát működtetik.
Előző cikkünkben már taglaltuk, hogy “Magyarország 20 db H145M helikoptert rendelt az Airbus-tól“, most lássuk a gépet magát.
Elődtípus
A H145M helikopter az EC145 kéthajtóműves, általános célú könnyűhelikopterből kerül kifejlesztésre, melyet a Messerschmitt–Bölkow–Blohm (MBB) és a Kawasaki által gyárott BK 117 C1 továbbfejlesztésével hozott létre az Eurocopter. 1992-től, amikor az MBB és az Aérospatiale-Matra egyesülésével létrejött az Eurocopter, használják az EC145 megnevezést. Két pilóta mellett kilenc utast szállíthat, az utasszállító változat mellett létezik mentő, kutató-mentő és általános célú változata is.

EC145 kutató-mentő változat svájci színekben / wikipedia.com
Kiváló teljesítmény a többcélú küldetésekhez
A H145M egyik kulcsfontosságú eleme a rendelkezésre álló, opcionális küldetési csomagok széles választéka, amely gyorsan telepíthető és eltávolítható a küldetés követelményei alapján. Néhány perc alatt a légi jármű átalakítható az ülőhelyekről a mentőemelőre és a hordágyra, illetve ellátható fegyverekkel és ballisztikai és elektronikai védelmi berendezésekkel.
A H145M teljesítménye-, repülési tartománya-, tartóssága és hasznos terhelhetősége számos alkalmazási lehetőséget biztosít, különösen homokos és poros körülmények között, nagy magasságban és meleg körülmények között is.
A H145M feladat orientságát tovább növeli a forgószárnyas két Safran Arriel 2E hajtóműve, amely kétcsatornás teljeskörű digitális hajtóművezérlővel (FADEC) és továbbfejlesztett átviteli rendszerrel van ellátva.

H145M a téli teszteken Németországban, ahol szintén rendszeresítésre került / airbus.com
HForce a tűzerőért és pontosságért
A H145M felszerelhető az Airbus HForce fegyverrendszerével – egy nagyteljesítményű, moduláris és költséghatékony fegyverrendszerrel, amely az Airbus polgári helikoptercsalád (H125M, H145M és H225M) bármely katonai verziójára használható.
Három különböző csomag áll rendelkezésre, amelyek növelik a gép képességét, a ballisztikai fegyverek a sisakra szerelt kijelzőn keresztül történő használatával, amely az elektro-optikai rendszeren (EOS) keresztül vezetett géppuska tüzelésre vagy az irányított fegyverek irányítására szolgál.
A HForce egy egyedülálló, minden igényt kielégítő és rugalmas fegyverrendszer, melynek célja a könnyű támadási képességeket kereső haderők és ügyfelek igényeinek kielégítése, vagy meglévő speciális támadó (harci) helikopterek flottájának kiegészítése. Ez a legújabb generációs Airbus fegyverrendszer. A HForce számos fegyvert kínál, a modern és egyszerű módját nyújtja a célfelderítés és a célzás számára, a legkorszerűbb támadó helikopterek számára.
A Tiger támadó helikopterrel szerzett tapasztalatokra támaszkodva az Airbus olyan megoldást fejlesztett ki, amely az ügyfelek széleskörű fegyverkezési elvárásait célozta meg.
A HForce egy helikopterek között egymásra cserélhető többcélú számítógépet és számos fegyvert (levegő-levegő, levegő-föld, írányított vagy nem irányított) tartalmaz, szükség szerint. A technikailag fejlett megoldás figyelembe veszi a tüzelési pontosság különböző szempontjait: a fegyver visszarúgását, a tömegközéppontot, a földirajzi távolságot vagy a járműválasztást.

A 68-, a 70 mm-es nem irányított rakéta blokkok és a 20 mm-es gépágyúval felszerelt konténer is a H145M fegyverzetéhez tartozik / airbus.com
HForce tartalmaz:
- egy központi központi számítógépet
- monokuláris sisakra szerelt látó és kijelzőt (HMSD)
- elektro-optikai rendszert (EOS) a célazonosításhoz és a tüzeléshez
- fegyverzet markolat a fegyverek kezeléséhez
- Fegyvertartályokat a következő fegyverekkel: géppuska (12,7 mm), gépágyú (20 mm), nem irányított rakéta (68- és 70 mm-es), lézervezérlésű rakéta, levegő-föld rakéta, levegő-levegő rakéta.
A HForce a különféle műveletre vonatkozó mai követelményeknek való megfelelés érdekében a helikoptereket a küldetések széles skálájához igazítja.

A H145M pilótafülkéje a legmodernebb eszközökkel van felszerelve / airbus.com
H145M a csúcstechnológiával felszerelt helikopter
A H145M kompakt formájának alacsony profilja van, amit a helikopter repülés közbeni agilitása és a rendszer összetettsége is növel. A túléléshez hozzájárulnak az önzáró tüzelőanyag-tartályok, a ballisztikus védelem és az infravörös érzékelő, valamint a törzshöz és az ülésekhez tervezett ütközésállóság. Az elektronikus hadviselési rendszer és az “infracsalik” extra védelmet nyújtanak a nagy veszélyforrásokkal szemben.
A H145M modern, digitális üveges pilótafülkével (Airbus “Helionix® avionics suite”) rendelkezik, amely éjjellátó szemüveggel kompatibilis, és egy 4 tengelyes digitális autopilótával van felszerelve, amely drasztikusan csökkenti a pilóta terhelését. A továbbfejlesztések közé tartozik a továbbfejlesztett átviteli rendszer, valamint az Airbus aláírásával ellátott Fenestron® fedélzeti farok forgórész beépítése a jobb nyomatékszabályozáshoz.
A US Army légiflottájában könnyű helikopterként üzemelő UH-72A Lakota változat több mint 90% -os hadrafoghatósági arányt mutatott.
Szállítás és hasznos teher
A csapatszállítások és a civil feladatok esetében a H145M két pilótát és 10 főt tud befogadni, akik a két oldalon és a hátsó kagylóajtókon tudnak ki- és beszállni. Kiváló kilátást biztosítanak a nagy oldalablakok, valamint a kagylós ajtóba integrált ablakok.
A küldetés felszerelés csomagjai közé tartoznak a gyors ereszkedést elősegítő kötélrendszer, a rakományhorgok és emelők.
A nagy teljesítményű fő forgórész és a Fenestron® burkolatú farokrotor páratlan biztonságot nyújt, és hozzáférést biztosít a helikopter minden részéhez, valamint a rakomány, az utasok és a betegek beszállása / kirakodása is lehetséges, miközben a rotorok forognak.

H145M Magyarországon 2017 őszén / airbus.com
Hírszerzés, megfigyelés, felderítés
Ezekre is alkalmas a leendő magyar helikopter az Airbus információi szerint. Az alacsony zajszint és a csökkentett infravörös kibocsátás mellett a H145M diszkrét és hatékony platformot biztosít, amely hírszerzésre (korlátozottan, megfigyelésre, célmegjelölésre és felderítő (ISTAR) műveletekre is alkalmas.
A 4 tengelyes autopilotához tartozó időjárás- és kereső radar, vészhelyzeti úszók (nálunk nem hiszem, hogy szükséges), mentőtálcával és vészhelyzeti távadókkal (ELT) együtt lehetővé teszi a H145M számára, hogy nappali és éjszakai tengeri biztonsági kiküldetéseket teljesítsen.
Ezek közé tartozik a kizárólagos övezet felügyelete és ellenőrzése; tengeri terrorizmus / kalózkodás; utánpótlás és többek között a kutatási és mentési (SAR) feladatok és az orvosi evakuálás.
H145M technikai adatok:
- Személyzet: 1 vagy 2 pilóta
- Kapacitás: 10 fő
- Hossz: 13.03 m
- Rotor átmérő: 11.0 m
- Magasság: 3.45 m
- Üres tömeg: 1,792 kg
- Hasznos teher: 1,793 kg
- Max. felszálló súly: 3,585 kg
- Hajtómű: 2 × Safran Arriel 2E, 738 LE (551 kW) / darab
- Maximum sebesség: 269 km/h
- Utazó sebesség: 246 km/h
- Hatótáv: 685 km
- Gyakorlati csúcsmagasság: 4,018 m
- Emelkedési sebesség: 8.13 m/s
Magyar cikkek a H145M-ről
Kövessetek minket és like-oljátok a facebook oldalunkat, hogy ne maradjatok le a legfontosabb haditechnikai hírekről és tartalmas információkról, másképp, mint mások. 🙂
Forrás: Airbus
Kategóriák:Érdekesség, Hírek
3 replies »