Elemzések

M10 Wolverine

Kedves Játékosok!

Elemzés rovatunk tovább folyatódik, jelenlegi áldozatunk pedig az amerikai és francia  tier II végén található M10 Wolverine páncélvadász lesz. [vulvərín ə=öe közötti hang] 

m10 anno-min

Története

1942-re az amerikai hadvezetés felismerte, hogy az általánosított 75 mm-es harckocsiágyújuk alkalmatlan nemcsak a német PzIV és Tigris tankok testének átütésére, de még az orosz T-34 és KV-1 páncélzata is nehézséget okozna neki. Ezért elrendelték a 3 inch átmérőjű tankelhárító ágyú tankra szerelését, ami képes volt a Tiger közvetlen közelről míg a PzIV akár 750 m-ről való átütésére is.

A tervezés és a gyártás is nagyon gyorsan elindult, a lehető leghamarabb be akarták érni vetélytársaikat, így a legtöbb megoldást más már elkészült járművekről másolták le. Az első prototípus az M3 alvázára épült, azonban ez nem volt megfelelő, így át is álltak az M4 alvázra. A futómű, láncszerkezet, futógörgők, hajtókerék, energiaáttét, mind az M4-es másolata.

M10 TD's-min
A páncélzat kialakítása az A2-es Sherman-ét idézi, de az ágyú megnövekedett tömege miatt, abból le kellett venni, minden oldalon. Tornya egy speciálisan erre készített ötszög alakú felül nyitott torony, mely a ~76 mm-es ágyú mellett, a német szabvány szerinti 3 embert is magába képes foglalni, rossz időjárás vagy egyéb kellemetlenség esetén a torony beburkolható egy előkészített ponyvával, amit vagy a tank tornyának oldalán vagy a hátulján helyeztek el.
Az ágyúhoz kezdetben az M79 páncéltörő lőszert (AP) alkalmazták, a háború tovább haladtával később M62 páncéltörő-robbanó (APHE) és M93 (T4) nagysebességű páncéltörő lőszert (HVAP/ játékban APCR) is kapott. Az M62 ugyan közelről kevesebbet ütött át, de sokkal nagyobb távolságban vesztette el az energiáját, így megnövelte az ágyú hatékony lőtávját. Az M93 csak a háború végére készült el, de ez már képes volt átütni a Tigris-t akár 1 km távolságból is.
A motor is a járműre lett szabva. Két 6-71-es GM dízel motorból felépítették, a 6046-ot, amely 375 (későbbi fejlesztésekkel 420) lóerő leadására volt képes. Ez a majdnem 30 tonnás jószágot, 50 km-es óránkénti sebességre is fel tudta gyorsítani.

m10 normandy2

 

1943 végéig közel 5000db M10-est gyártottak le a General Motors Michigan székhelyű gyárában. Ford a gyártás mellett a tank fejlesztését is megkezdte. Az alvázat és kialakítást az M4A3-ról kölcsönözte, a motort lecserélte egy 500 lóerős Ford GAA motorra, az ágyút pedig a fejlettebb M4A1 nevűre, amihez a torony átalakítása is szükséges volt, a végül 4 tonnával nehezebb jármű az M10A1 nevet kapta.

achilles-min

Sikeressége miatt, az angolok is átvették, és használták egy módosított változatát az Achilles-t. Illetve az oroszok és a franciák is használtak M10-eket, kölcsönbérleti szerződéseknek köszönhetően.

 

Játékban

M10 WT-min

Fegyverzet

1 x 3 inch M7 ágyú

1 x 12.7 mm M2HB tetőgéppuska

Fő fegyverzet:

  • Lőszer kapacitás: 54 lőszer
  • Ágyú süllyedés: -10°
  • Ágyú emelkedés: 30°
  • Ágyú forgási sebesség: 2.7°/s (alap), 3.7°/s (fejlesztve)
  • Töltési sebesség: 8.1s (alap), 7.15s (kif. legénység), 6.68s (+expert), 6.3s (+ace)

Kiegészítő fegyverzet:

  • Lőszer kapacitás: 300 lőszer
  • Függőleges kitéríthetőség: -10/70°
  • Vízszintes kitéríthetőség: -60/60°
Löszer Átütés (mm) [30°/50%] Típus Sebesség
(m/s)
Tömeg
(kg)
Normalizáció
10m 100m 500m 1000m
M62 100 98 91 83 APCBC 792 7 +4
M42A1 7 7 7 7 HE 800 5.8 0
M79 118 118 100 82 AP 792 6.8 -1
M93 170 165 156 139 HVAP 1036 4.3 +1.5

(Az M93 löszerrel a játékban nem rendelkezik)

m10 normandy-min

Az ágyú BR-jének egyik legjobbja, mindent átvisz, célzás nélkül, és sebzése is megfelelő az ellenfelek ‘egylövésezésére’. Érdekes, hogy a fejlettebb M62 lőszerrel kezd, de ez lehetővé teszi számunkra, hogy a legjobb lőszert használhassuk már a kezdetektől. Ágyúsüllyedése megfelelő, ritka helyzet amikor nem elég és töltésére sem lehet panasz.
Viszont el is jutottunk a harckocsi legnagyobb problémájához, ami a toronyforgás. Az M4 alvázát és felfüggesztését kaptuk, ami nem éppen fürgeségéről vagy jó fordulóképességéről híres, ami nem lenne baj mondhatnátok, mivel tornyunk van, de valójában nincs. Az M10 tornya inkább szolgál az ágyú bizonyos szögben való előpozicionálására, mint ágyúmozgatásra. Akkor jól jön, mikor mondjuk csak oldallal kigurulunk, lövünk egyet, majd vissza, de ha mozgó célpontot kellene lekövetni, azt még kilométerről sem tud, a test forgatása nélkül. Ami az M4 alváz miatt csak nagy sebesség mellett képes erre.

Géppuskája tökéletes légvédelmek, nyitott járművek és könnyen páncélozott célpontok elpusztítására, és 70 fokos emelkedési foka légvédelmi feladatok ellátására is használhatóvá teszik a járművet. (Viszont arra figyelni kell, hogy a vízszintes 60 fokos kitéríthetősége miatt, a tornyunknak is nagyjából a célpont fele kell néznie.)

M10 foy-min

Páncélzat

Páncél típus:

  • Hengerelt homogén páncél
  • Öntött homogén páncél (haslemez, lövegpajzs [mantlet])
ELÖL (mm) [effective]
OLDAL (mm)
HÁTUL (mm)
 TEST
Mellkas: 38.1 (55°) [60]
Has: 50.8 (0-50°) [<80]
Felépítmény: 19.05 (38°) [23]
Alváz: 25.4 (0°)
Felépítmény: 19.05 (28°) [21]
Alváz: 25.4 (0°)
 TORONY
Lövegpajzs: 57.15 (45°) [80]
25.4 (45°) [50]
25.4 (23°)
25.4 (28°)
armour-min

Effective páncélvastagság szemből

Páncélzata szemből megfelelő, a saját szintjén levő ágyúk ellen. Gyenge pontjainkat érdemes bokrokkal takarni. Főleg a tornyon, mert a hasunknál található gyenge ponton átmenő lőszerek nagy részét megeszi a váltó, vagy csak 1-2 embert visznek ki. A tankot semennyire nem szabad dönteni, mert a legkisebb fokban is oldalunk effective értéke kisebb lesz, mint frontunké (60 mm), ebből következően tankunk oldalról teljesen védtelen, még a kisebb kaliberű légvédelmek is veszélyesek ránk, nyitott tornya pedig első számú célponttá teszik a repülők számára, akik ha meghalt commanderünk, mindenfajta kockázat nélkül 1-2 rázuhanással ki is végzik páncélvadászunkat. Lőszerből érdemes legalább 5-öt kivenni (49-et vinni), így nem lesz a tornyunkban ammo, tehát a legtöbb kapott lövés csak -3 embert eredményez, azonnali halál helyett.

M10 bulge-min

Mozgékonyság

A teljesítmény tömeg aránya elfogadható gyorsulást biztosít számára, és végsebessége is elfogadható. Fordulni csak nagy sebességgel tud, így megállni csak akkor szabad, ha biztosan nem kell fordulnunk a közeljövőben, közelharcnál érdemesebb kis sebességet felvenni, majd láncfékkel fordulni. Tolatása tökéletes távharcos feladatokra, habár hátrafele való gyorsulása nem a legjobb.

m10 navy-min

 

Fejlesztés/Legénység

Legénység fejlesztésénél legfontosabb az irányzó célbemérő(targeting) képessége, mivel ez javítja a toronyforgást. Hozzá a szokásos töltés és parancsnokunk vezetőképessége mellett a sofőr vezetés képességének a fejlesztését ajánlom, hogy javítsuk a tank gyorsulását és forgási sebességét.

Moduloknál is ezeken van a hangsúly. A vízszintes toronymozgatás (horizontal drive), fontosabb, mint a javítókészlet. Ezután érdemes a mozgékonyságra hatással lévőket fejleszteni. (váltó, felfüggesztés, motor, stb) Kigyulladni csak akkor szokott, ha oldalról rossz helyen lövi az ellen. (Bár igaz, hogyha egyszer rossz helyen lőtte másodszor is lehet ott fogja) Nagy szolgálatot tehet még az add-on armour, ami a frontpáncél egyik legkritikusabb gyenge pontját takarja le (a has és mellkaspáncél találkozása), ezzel megakadályozva a szemből való ‘egylövésezésünket’.

Előnyök, hátrányok

Előnyök

  • Tökéletes ágyú: nagy átütés, nagy sebzés.
  • Elég kis BR-ben van ahhoz, hogy sok kezdő játékossal találkozzunk.
  • Távolról a nem célzott lövedékeket simán pattintja.
  • Jó ágyúsüllyedés
  • .50-es gépágyú

Hátrányok

  • Közelről a páncélunk semmit sem ér.
  • Oldalról nulla páncél.
  • Rossz terepen nagyon belassul.
  • Nyitott torony.
  • Gyenge gyorsulás hátrafele.
  • Szörnyü fordulási sebesség.
  • Toronyforgás? Milyen toronyforgás? (az valami kór?)

m10 museum-min

Játékstílus

Gyenge mobilitása, és jó agyúja miatt távolsági harcra a legalkalmasabb. Persze szinte bármit megesz, amivel szembetalálja magát. Ha valaki az oldalunkba jut, vagy töltés közben ránk jön nagy bajban vagyunk. Tornyunk bebokrozása a gyenge pontok rejtése és a fejharc miatt is ajánlott. Leginkább türelmes, TD játékosoknak tudom ajánlani. Közelharcot mindenképpen kerüljük, az 1 vs. sok szituációk pedig végzetesek számunkra.
Ha ledob, nyugodtan bízhatunk frontpáncélunkban (főleg az oroszok ellen, német ágyú beüti), hulldownban, rejtett gyenge pontokkal, simán állja a sarat.
Ha feldob, akkor csakis a bújócska dombok mögött. Ágyúnk bőven elég bármi ellen amivel találkozhatunk.

1 reply »

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s