Bemutatók

Leipzig könnyűcirkáló, KMS Nürnberg (CL)

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves olvasó!

A két háború közötti Leipzig osztályú könnyű cirkáló az utolsó könnyű cirkáló volt, amit még a Weimari köztársaság idején építettek. 2 darab készült, mindkettő túlélte a háborút, sőt a második Nürnberg nevet viselő még utána is szolgált a Brit és a Szovjet Haditengerészetben, utóbbiak német származása ellenére is szerették megbízhatósága és mozgékonysága miatt, Makarovra átnevezve biztosította a Szovjetunió uralkodását a Balti és Északi tengeren


Története

A Königsberg vagy röviden K osztály utódja, annak továbbfejlesztése, így akik azon hajót ismerik a Leipzig(Lipcse magyarul) kialakításában is sok ismerős megoldást fedezhetnek fel.

Vízre 1928-ban tették az elsőt, amely szokásosan az osztály ‘Leipzig’ nevét viselte. (vagy az osztály viselte az első elkészült nevét, nec refert)
A második, Szászország helyett, egy Bajorország területén található nagyváros Nürnberg nevét viselte.

A Nürnberg kialakítása és felszereltsége megegyezett testvéréével, viszont a hajótestet meghosszabbították, és a torpedófelszereltsége karára további fedélzeti másodlagos fegyverzettel látták el. (Sok történész ezért a Nürnberget saját osztályba sorolja.)

Ez a legénység szükségletét is növelte, míg a “Lipcse” legénységszáma 650 volt, ez a Nürnberg esetén 700-ra emelkedett. Átlagosan 900 ember szolgált a hajón, az optimális teljesítményt legkevesebb 530 emberrel tudták elérni.


Hajó

A elődhöz hasonlóan a fő fegyverzetet 3 darab torony adta, ezekbe egyenként 3 db 15 cm-es tengerészeti ágyú volt elhelyezve. Ezen ágyúkkal akár 20 km-ről is eltalálhatták a célpontot, lövedékei között két típusú robbanó és páncéltörő(robbanó) lőszer is szerepelt. (A két robbanó a gyutacs típusában különbözött) Az ágyúk betöltése 8 másodpercbe telt.

Kiegészítő fegyverzetében szerepeltek 8.8-as ágyúk, illetve 3.7 és 2 cm-es gépágyúk. Melyek alkalmazhatóak voltak mind vízi, mind légi célpontok ellen. A külön feladatok ellátására külön lőszereket is kaptak. Ezen felszereltség mellett 12 torpedó indító szerepelt rajta, az összes kilövése esetén kétszer lehetett még őket újratölteni.

További felszereltségébe tartozott 120 akna, két páncélcsónak, két uszály, két motorcsónak és két árbocos (csónak) is. A légi felderítésre két Arado 196 állt rendelkezésére, illetve kísérleti jelleggel egy Flettner helicopter is.

Mivel tervezésekor még a békediktátum megkötései erősen korlátozták a tervezőket, ezért a páncélzat és komolyabb arzenál hiányát a minél nagyobb súlycsökkentéssel próbálták kompenzálni, hogy a hajó mobilitásában legyen kiemelkedő. A legénység védelme persze itt is előnyt élvezett a fedélzetet 60-100 mm vastagságú a hagyományosnál híresen erősebb és sokkal könnyebb Krupp páncélzat védte, majd később még jobb minőségű Wotan Hart ‘acél’.
A hajó oldalát nehezebb, de sokkal keményebb 50 mm-es páncéllemezzel látták el, ezzel biztosítva, hogy az ellen tudjon állni a torpedótámadásoknak.
A kettő között és további részeken 25 mm döntött páncélzat volt, a hidat 100 míg a tornyokat 80 mm páncél védte.

Az alacsony tömeg meghozta gyümölcsét, kiváló mobilitással büszkélkedhetett, köszönhetően az új típusú váltónak, és a kormánylapát kialakításának is.
A tervezésébe hatalmas hiba csúszott. Míg átlagosan a szél ellenirányába húzott, viharos szél esetén ez megfordult, ami hatalmas zavarba tudta ejteni a legénységet, ilyen időben alacsony sebességen csak korlátozottan tudott fordulni, ami miatt egyszer még neki is sodródott a Prince Eugen-nak, az ütközés a csatahajóban semmilyen, viszont a Lipcsében komoly károkat okozott.

A meghajtásról két turbina és 4 dízelmotor gondoskodott ez összesen majdnem 80,000 lóerő leadására volt képes, amivel a hajót 60 km/h-ra tudta felgyorsítani, hatótávolsága 15,000 km volt.

A háború kitörésekor kiegészítő fegyverzetét még tovább fejlesztették. 8 db 8.8-asa mellé felszereltek két 40 mm-es Bofors gépágyút, a 8 db 3.7 cm-est újakra cserélték, és ellátták Zwilling és Vierling (dupla és quadra) 20 mm-es tornyokkal is, összesen 28 db 20 mm-es l/38-as gépágyú volt a hajón megtalálható, ebből 6 db volt Zwilling (2-es) és 2 db Vierling (4-es).


Szolgálat

Habár még Hitler megválasztása előtt szolgálatba állították, az éles próbára majdnem tíz évet várnia kellett.
A spanyol polgárháború idején a nagyhatalmak (melybe a “Führer”-nek köszönhetően már Németország is újra beletartozott) megállapodtak, hogy közvetlenül senki nem avatkozhat bele a spanyolok polgárháborújába. A két Leipzig osztályú könnyű cirkáló a spanyol partokat védte, incidens egy esetben történt. Az ország déli partjainál egy azonosítatlan tengeralattjáró támadást indított egy civileket és(/vagy) élelmet szállító konvoj ellen, a Nürnberget találat érte, de kár benne sem keletkezett.

A polgárháború után egy nagyobb hadi játékban vettek részt a Graf Spee és Deutschland nehézcirkáló, a Karlsruhe, Köln könnyűcirkáló és számos rombolót tartalmazó kontingens tagjaként. A két Leipzig idős kora ellenére is kiválóan szerepelt, amelyet Horthy Miklós és Adolf Hitler is megtekintett.

A háború előtt az angol tengeralattjárókból és kishajókból álló kalózcsapatok ellen folytatott hadjáratban is részt vett, illetve később a Nagy-Britannia által bolshevikoknak(kommunistáknak) küldött fegyverszállítmányokat állította meg és fordíttatta vissza.

A világháború kitörése után a Balti és Északi tenger partvidékeit védte, az angol kalóztevékenységet próbálta visszaszorítani, illetve részt vett a blokádban amivel a németek az angolok Kelet-Európába küldött fegyverszállítmányait blokkolták le.

A két cirkáló első komolyabb sérülését ugyanakkor szerezte. 1939 december 13-án az ‘HMS Lazac’ tengeralattjáró vezette csapat megtámadott egy norvég szállítóhajó sort. Mind két hajót többszörös torpedótalálat érte, a Nürnberg apróbb károkat szenvedett csak, de a “Lipcse” súlyosan megsérült javítását csak Németországban tudták elvégezni, újra szolgálatba csak egy évvel a támadás után állhatott. Habár súlyos áldozatok árán, de a cirkálok pozitívra vizsgáztak, az angol tengeralattjárók nm tudták elérni a norvég szállítóhajókat, a támadást elhárították, civil áldozata nem volt.

A Nürnberg tovább folytatta a járőrözést a norvég és dán partoknál, majd a “Lipcse” megjavítását követően mind a kettőt gyakorlóhajóvá minősítették, a német partoknál fedélzetükön fiatal német tengerészek tanulhatták meg a hajózás csínját-bínját.

A Prinz Eugen-nel való ütközés következtében súlyosan megsérült a “Lipcse” páncélteste, amit csak komoly és hosszan tartó javítással lehetett volna megoldani, az egyre jobban elmérgesedő háború miatt a németek úgy döntöttek, hogy ehelyett a hajót átsorolják, az orosz előretörés következtében menekülő német civileket szállította, illetve ágyúival bombázta a nyomuló szovjet csapatokat.

A Nürnberg is újra küldetést kapott, már ismerős terepet, Norvégia partjait és a norvég kikötőket kellett újra védenie a szövetséges támadásoktól. Nagyobb harcban nem vett részt, a nagyobb aktivitású csatákba elavultsága miatt nem osztották be. A D-nap után testvéréhez hasonlóan civilek mentésében vett részt.
A két Leipzig osztályú cirkáló összesen több száz ezer menekültet szállított el Németországból Dániába és Norvégiába.

A kapituláció után az angolok elfoglalták a két hajót. A ‘Lipcsét’ válságos állapotát felfedezve azonnal szétszerelték, alkatrészeit pedig Angliába szállították. A Nürnberg rövid ideig az angol haditengerészetnél szolgált, majd odaadták a szovjeteknek ajándékba, hogy ezzel megmutassák, nincs szándékuk beleszólni, hogy a Szovjetunió mit művel a Balti térség országaival.

A szovjetek átnevezték a hajót “Makarov”-ra, és orosz mércével (is) kiváló tulajdonságainak köszönhetően egészen 1954-ig szolgált, ekkor már jobb (Sverdlov) könnyű cirkálóval rendelkeztek, a Nürnberg 10 év után “visszatért a katedrára”, újra gyakorlóhajó lett.
Végül 1960-ban a szovjetek szétszedték.

Az egyetlen hajó a történelemben, amely a Hitler előtti és utáni Németországban (NDK) is szolgált.


Játékban

A War Thunderbe az 1.87-es frissítéssel kerül a Leipzig osztályú könnyű cirkálók második Nürnberg darabja, egy háborús felújításának kezdeti állapotában.

Tier IV-ben foglal helyet 5.7-es BR-rel. Töltésideje a valóságosnál kicsit hosszabb, illetve fura mód a torpedóvetők egy részével nem rendelkezik.

A szovjet szolgálat miatt, biztos a legtöbb WT fejlesztő és játékos szemében pozitív hajónak mondható, mobilitása és sokoldalúsága miatt biztos egy közkedvelt hajója lesz a német tengerészeti fának.

Reklámok

3 replies »

  1. Visszajelzés: War Thunder Info

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s