Történelem

Heinkel He-51 (B /C ) vadász/könnyűbombázó

Kedves játékosok!

Folytatódik a Reserve-Tartalék gépek bemutatása a Heinkel He-51 (B /C ) vadász/könnyűbombázó géppel.


  • Kibocsátó ország: Németország
    
  • Gyártó: Ernst Heinkel AG.
  • Alkalmazási terület: vadász, könnyűbombázó, felderítő
  • Bevetési időszak: 1933-1939

 

Galland-58-Heinkel-He-51

Első lépések…

Az 1930-as évek elején – a jelentős állami támogatásoknak köszönhetően – megjelentek az új német repülőgépek megszegve a nemzetközi – győztesek által kényszerített – tiltásokat, melyek szerint nem rendelkezhettek harci repülőgépekkel. Természetesen ezek a gépek gyakorló, posta, mezőgazdasági, stb gépként voltak nyilvántartva.

Az újjászületett Luftwaffe az első „igazi” vadászgépe volt a Heinkel cég He-51 típusjelzésű kétfedelű gépe, amely kezdetben két 7,92 mm-es géppuskával rendelkezett, végsebessége pedig meghaladta a 330 km/h-t. Ezt a gépet szánták arra, hogy áthidalja a szakadékot a kétfedelű vadászgépek és a forradalmi egyfedelű gépek (pl.:Bf109) között, amik uralták az európai légteret közel egy évtizedig.

Heinkel_He_51

Tervezése, fejlesztése, és története

1931-ben a Heinkel cég tehetséges repülőtervezőket toborzott, Walter és Siegfried Günther így került a céghez, az első komolyabb tervük a Heinkel részére a He-49-es gép elkészítése volt. Hivatalosan gyakorló repülőnek használták, valójában harci repülőként működött. A He-49a prototípussal 1932. novemberében repültek elsőként, ezt követte a He 49b prototípusa. Ebből fejlesztették tovább a He-51-t, amellyel 1933 májusában tették meg az első próbarepülést. Több mint 700 darab készült belőle.

A Heinkel repülőgépének különféle altípusai 1932 és 1934 között álltak szolgálatba, majd rögtön részt is vettek a spanyol polgárháborúban.

Amikor a spanyol polgárháború kitört, a német vezetésben az a döntés született, hogy küldjön anyagi és technikai segítséget spanyol nacionalistáknak. A segítséghez tartozott több száz repülőgép is, melyek közül több mint 100 db volt He-51 típusú.

800px-Истребитель_Heinkel_He-51B

1936 novemberében találkoztak előszőr a levegőben a He-51-el repülő Franco tábornok pilótái és a német önkéntesek a Polikarpov I-15 vadászgépekkel melyet a szovjetek szállítottak szintén “segítségként” a spanyol kommunistáknak. A szovjet repülőgépek megjelenése sokkolta a német pilótákat, akik azt hitték az ő He-51B gépük jobb, mint a bármelyik amit be tudnak vetni ellenük. Az I-15 fölénye mind sebesség, manőverező képesség és emelkedőképesség tekintetében vitathatatlan volt. Bár a szovjet gép négy PV-1 géppuskájának tűzgyorsasága lassabb volt, de kétszer annyi volt belőle, mint a német gépen. Ezen túlmenően a He-51 lőszerkapacitása harmada volt az I-15-höz képest.

Később megjelentek a szovjet I-16 “Rata” vadászgépek, amely mind koncepciójában (egyszárnyas, behúzható futóműves), mind teljesítményben verte a kortárs német gépet. Nem véletlen, hogy 1937 áprilisától elkezdték leváltani őket a Condor Légióban. A spanyol földön harcoló szovjet pilóták csak “boldog idők”-ként emlegették a könnyűszerrel lelőhető, viszonylag lassú német kétfedelűek dicstelenül rövid “vendégszereplését”.

Heinkel_He_51_Richthofen

Vadászgépként a háború későbbi szakaszában már nem is alkalmazták és kisméretű bombák felszerelésével közvetlen légi támogató/csapásmérő repülőgépet csináltak belőle a földi csapatok támogatására. Ebben a minőségében óriási hatással volt a Luftwaffe fejlődésére a jövőben, ugyanis ebben az időben dolgozták ki a földi csapásmérő repülőgépek taktikáját, bevetési módjait.

A háború végén időnként alkalmazták éjszakai bombázásra illetve anti-gerilla célokra. A hatékonysága ebben a minőségben nem bizonyult kielégítőnek és a He-51 nem nyert hírnevet, mint éjszakai bombázó.

 A II. világháború idejére már csak futárfeladatokat látott el ez a típus. Leváltására 1936 nyarán állították hadrendbe Németország utolsó kétfedelű vadászgépét, az Arado Ar-68 típusú vadászgépet.

Összesen 725 He-51 vadászgép épült. Az “A”, “B” és “C” változatból összesen 135 repülőgépet adtak át Spanyolországnak. Amikor a polgárháború véget ért 1939 áprilisában, mindössze 46 He-51 maradt repülőképes állapotban. Spanyolországban egészen1946-ig szolgált, mint kiképző repülőgép.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Hossz: 8,38 m
  • Magasság: 3,20 m
  • Fesztávolság: 10,99 m
  • Szerkezeti tömeg: 1895 kg
  • Felszálló tömeg: 2150 kg
  • Személyzet: 1 fő
  • Fegyverzet: két 7,92 mm-es géppuska és 200 kg körüli bombaterhelés
  • Motor: egy 750 LE-s BMW VI 7.3Z V-motor
  • Hatótáv: 700 km
  • Teljesítmény: max. sebessége 338 km/h; csúcsmagasság 7700 m

Forrás: wikipedia, http://www.cbrnp.com/profiles/quarter2/he51.htm, masodikvh.hu, warthunder.com

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s