Rövid hírek

Megkezdte tengeri próbaútját Kína első saját építésű repülőgép-hordozója

China's first aircraft carrier launches

Megkezdte első tengeri próbaútját Kína első saját építésű repülőgép-hordozója. A hajó május 13-án futott ki az északkelet-kínai Talien városának kikötőjéből.

 

A hajónak még nincs hivatalos neve, ezért egyelőre csak a 001A típus néven ismert, bár amerikai források szerint a Shandong nevet fogja majd kapni, ha teljesen kész lesz. A most vízre bocsátott, második repülőgép-hordozó 50 000 tonna vízkiszorítású a hírek szerint. A méretei már biztosak: 50.000 tonna, 315 méter hosszú és 75 méter széles.

Várhatóan 32 harci repülőnek jut hely fedélzetén. Csúcssebessége 31 csomó, 57 kilométer óránként. Építése 2013-ban kezdődött, a tervek szerint 2020 körül várható hadrendbe állítása előtt számos szerelési munkát kell még elvégezni a hajón, illetve üzempróbának kell alávetni a hajó minden rendszerét. Az új repülőgép-hordozóra még éveken át tartó hibaelhárítási, felszerelési és hajózási próbák, gyakorlatok várnak a végső üzembe helyezés előtt.


Videó a vízrebocsátásáról 2017-ben


 

rephordkina2

A két hajó összehasonlítása / defencenews.com

Kínának ez lesz a második „anyahajója”. Az elsőt Ukrajnából importálta. Azon 24 harci repülő és 17 helikopter teljesít szolgálatot 2012 óta. Kína Sanghajban már építi harmadik repülőgép-hordozóját.

Defense News egy tavalyi híre szerint a 2012-ben átadott első kínai repülőgép-hordozóhoz, a Liaoninghoz képest az új anyahajón a legjelentősebb változás az, hogy a hajó mindkét oldalán és a parancsnoki híd előtt is egy új, nagy hatótávolságú radarrendszer került beépítésre.

A feltételezések szerint a hajó hangárjainak rendszere korszerűbb lesz a Lianoningnál. A hatékonyabb fedélzeti légijármű-tárolással a korábbi hivatalos kínai közlések szerint a hajó repülőgép-kapacitása 28-36 repülőgép, illetve helikopter lesz majd, ami főként Shenyang J-15 vadászgépeket és néhány helikoptert jelent.

j15

Shenyang J-15

j15b

Shenyang J-15B

Akárcsak a Liaoning, az új hajó is követi az egykori Szovjetunióban készült Admiral Kuznyecov osztály stílusát, a hajóorrban ugyanis egy 12 fokos emelkedésű, síugrósánc típusú felszállópálya van. Ez lehetővé teszi, hogy a harci gépek rövidebb távon emelkedjenek a magasba a fedélzetről.

Azonban az új kínai fejlesztésű és gyártású repülőgép-hordozó sokkal fejlettebb mint a még a volt Szovjetuniónak készült Lianoning, amit az mutat a legjobban, hogy ugyanúgy 50 ezer tonnás, de 30-40 repülővel többet lesz majd képes szállítani és ellátni.

 


Forrás: defencenews.com, honvedelem.hu 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s