Rövid hírek

Spanyolország is beszállna az egyik új európai közös vadászrepülőgép-projektbe

Spanyolország is szeretne beszállni a Németország és Franciaország által indított projektbe, melynek célja egy új generációs fegyverrendszer (New Generation Weapon System, NGWS), azaz egy 21. századi, európai harcászati repülőgép kifejlesztése.

A spanyol védelmi miniszter hivatalosan is jelezte már a csatlakozási szándékot a francia és német partnereknek. A spanyol kormány a csatlakozás részleteinek kidolgozására a következő két évre már el is különített 25 millió eurót. A tervek szerint az NGWS (egyelőre nem találtak neki valami szebb fantázianevet) 2040-ben váltaná le az addig szolgáló Typhoon-okat (Eurofighter) és Rafale-ket (Dassault Aviation).

Pillanatnyilag két projekt is létezik az új európai vadászgép létrehozására: a francia-német NGWS és a brit Tempest. A spanyol védelmi minisztérium meg van győződve arról, hogy a két-két program végül egyesülni fog, tekintettel a fejlesztéséhez szükséges hatalmas beruházásokra.

Az NGWS „hagyományos”, azaz ember vezette repülőgép lenne, amely a feladatait a különböző rendeltetésű robotrepülőgépekkel és drónokkal együttműködve végezné el. Az NGWS-t számos rendszerrel integrálják, beleértve a hosszú repülési időtartamú FCAS (Future Combat Air System) közepes hatótávolságú UAV-ot (amelynek fejlesztésében Spanyolország 23%-os részesedéssel vesz részt), valamint műholdakkal és szárnyasrakétákkal is együtt tud majd működni.

A spanyol légierő 2025-ig kénytelen lesz leváltania a Kanári-szigeteken állomásozó 20 darab FA-18-asát, 2030-ig pedig további 65 darab repülőgépe öregszik ki az aktív szolgálatból. Az NGWS-programhoz történő csatlakozás ötlete három héttel azután vált nyilvánossá, hogy a spanyolok bejelentették az F/A-18 Hornetek lecserélésének tervét. A váltáshoz szóba jöhető programok már futnak a Dassault és az Airbus neve alatt, de az angol Tempest program is képbe került, amelyben többek között a BAE Systems, Leonardo UK, MBDA és Rolls-Royce cégek vesznek részt. A spanyolok szempontjából a döntő érv a hazai ipar részesedése lesz a váltótípus kiválasztásakor.

2025-re tervezik az új vadászgép-koncepció bemutatását, és 2030-ig a repülőgép prototípusa is elkészülne. A vadászgép üzembe helyezése várhatóan a 2040-2045 közötti időszakban várható.

Belgium várhatóan a berlini, párizsi és madridi konzorcium tagja lesz. Annak ellenére, hogy Spanyolország szerint a két európai program a jövőben egyesülni fog, számos szakértő nem ért egyet ezzel. Véleményük szerint a Nagy-Britannia által vezetett projekt, amelyhez feltehetően Svédország, Olaszország és Hollandia csatlakozik majd, az egyesülés helyett inkább vetélytársként fog fellépni.

Sajnos az európai államok egy egységes projekt helyett lehet újra egymás ellen dolgoznak. Lehetőséget biztosítva a konkurens hatalmaknak az előny megszerzésére.


Forrás: honvedelem.hu
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s